וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נחצו קווים אדומים": צו הפסקת עבודה לאחד ממפעלי בזן במפרץ חיפה

26.10.2016 / 11:50

לאחר שמנכ"ל החברה נקרא לשימוע בעקבות סדרת תקלות חריגות בחודשים האחרונים במפעל "כרמל אולפינים" של הקבוצה, החליטה העירייה להורות על הפסקת העבודה במפעל. קבוצת בזן: "נפנה לביטול הצו"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: הפגנה של תושבי חיפה נגד הגדלת בתי הזיקוק)

עיריית חיפה הוציאה היום (רביעי) צו מנהלי להפסקת העבודה במפעל "כרמל אולפינים" בקבוצת בזן. ההחלטה התקבלה בעקבות סדרת תקנות מגמתית במתחם בתי הזיקוק בתקופה האחרונה, ואחרי שמנכ"ל הקבוצה אבנר מימון נקרא לשימוע. שיבוש בפעילות, מביא לפעילות ערה של הלפיד מעל המפעל שבמפרץ חיפה.

מהעירייה נמסר כי ההחלטה להוצאת הצו התקבלה לאור ממצאים שנמסרו לעירייה, לפיהם המפעל מפר את תנאי ההיתר הזמני שנתגלו בסיור שנערך על ידי נציגי המשרד לאיכות הסביבה ביום חמישי האחרון, ולנוכח התקלה החמורה שהתרחשה למחרת היום. לפיכך, נקבע כי המשך פעילותו במתכונת הנוכחית, מסכנת את תושבי העיר נוכח פעולות זיהום הנגרמות לסביבה. בצו נקבע כי המשך העיסוק במפעל מהווה סכנה חמורה ומידית לסביבה ולשלום ובטיחות הציבור ובריאותו.

"לא נתיר התנהלות לא חוקית או חריגה, קלה כחמורה במתחם בזן. מבחינתנו, נחצו שוב קווים אדומים וכפי שהצהרתי בעבר, מפעלים אשר יפעלו בניגוד לכללים ויפרו את תקני איכות הסביבה יטופלו בכפוף לסמכויות שניתנו בידנו", אמר ראש העירייה יונה יהב. "עיריית חיפה תמשיך לפעול לצמצום משמעותי של מתקני התעשייה הכבדה, ותפקח על תקני איכות הסביבה ולשם כך היא נחושה להפעיל את כל הסנקציות העומדות לרשותה, הגיע העת שגם ממשלת ישראל תבין שהגיע העת לסיים את עידן הקנסות הכספיים ולעבור לפעולות מעשיות אשר יאלצו את המפעלים להתחיל להתייחס לסביבה".

עוד בנושא:
יומיים אחרי השימוע למנכ"ל: שוב פעילות חריגה במפעלי בזן במפרץ חיפה
התקלות במפרץ חיפה: המשרד להגנת הסביבה זימן את מנכ"ל בזן לשימוע
בכיר במשרד להגנת הסביבה הושעה מעיסוק בבזן - סגניתו מונתה לתפקיד

בז"ן מפרץ חיפה. אלי אשכנזי
מתקני חברת בזן במפרץ חיפה/אלי אשכנזי

יהב הוסיף: "באיזון שבין פגיעה בפרנסתם של בעל המפעל ועובדיו מחד, והצורך המניעתי והמידי בשמירה על הסביבה ועל שלומו ובטחונו של הציבור מאידך, ברור כי לאור הסיכון החמור ביותר הנשקף מן המפעל, האינטרס הציבורי והסביבתי גוברים. בשלב זה אין צורך בהוכחת קיומן של ראיות מעבר לספק סביר ודי כי השתכנעתי מן הראיות המנהליות שהוצגו בפניי לצורך ביסוס החלטתי".

ל"כרמל אולפנים" הזכות לעתור לבית המשפט נגד הצו המינהלי. עם זאת, העתירה לא תיפגע בתוקפם של תנאי הצו אלא אם כן יחליט בית המשפט להוציא צו המעכב או המתלה את תוקפם.

"אם הצעד הזה רציני ובכוונת העירייה למצות אותו עד הסוף, אז הוא מבשר התחלה של שינוי לטובה בטיפול הרשויות המקומיות במפעלים המזהמים וזאת כתוצאה מהלחץ הציבורי", מסרה עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה. "מקווים שהפעם זה יהיה שונה מהצעד שנקטה אותה עיריה לפני שנה וחצי, כשניסתה לפעול נגד המפעלים על ידי חסימה חלקית של הכניסה למפעלים באמצעות משאיות אשפה, צעד שהתברר מיד כבדיחה אחת גדולה".

ראש העיר חיפה יונה יהב. אדריאן הרבשטיין
"לאור הסיכון החמור ביותר הנשקף מן המפעל, האינטרס הציבורי והסביבתי גוברים". יהב/אדריאן הרבשטיין

בזימון לשימוע של המנכ"ל תוארו כמה אירועים שהתרחשו בחודשיים האחרונים. בראשון שבהם, ב-7 בספטמבר, אירעה תקלה באחד המתקנים במפעל, אשר הובילה להזרמת כמויות גז גדולות אל הלפיד שבמתקן. הגז, שהוערך בכ-25 טון בשעה, הוזרם אל אמצעי הבטיחות, שתפקידו לשרוף עודפי גזים שמקורם בתקלות אלה. בסיום האירוע היתמר מהמתקן עשן שחור במשך יותר מחמש דקות, דבר המהווה הפרה של היתר הפליטה. בהמשך אותו היום אירעו שתי תקלות נוספות בשני מתקנים אחרים, שהובילו להזרמת כשבעה טון גז ללפידים.

כחודש לאחר מכן, ב-7 באוקטובר, אירעה בשעות הערב תקלה אשר הובילה להזרמה של 35 טון גז לשריפה בלפיד. שיא האירוע התרחש בין השעות 19:00 ל-20:00, אז הוזרמו לשריפה לא פחות מ-21.9 טון. מצילומים שהועברו למשרד עולה כי גם במהלך האירוע הזה, במשך דקות ארוכות, היתמר עשן סמיך מעל המתקן. עשן כזה מצביע על האפשרות כי הייתה הפעלה לא תקינה של הלפיד, אשר עלולה להוביל לפליטת מזהמים ולזיהום אוויר משמעותי. לאור זאת, כך נכתב, המשרד סבור כי החברה לא נקטה את כל האמצעים הנדרשים ממנה על פי היתר הפליטה.

קבוצת בזן: "פועלים באחריות ותוך שמירה על החוק"

מקבוצת בזן נמסר כי חברת כרמל אולפינים "קיבלה בהפתעה רבה את צו הסגירה המיידי שהוציא ראש עיריית חיפה". לטענתם, פנו לבית המשפט על מנת לבטל את הצו אותו הגדירו "מבוסס על עובדות חלקיות ואף שגויות".

עוד נמסר כי "התנהגותו של ראש העיר הינה פופוליסטית, לא אחראית ופוגעת בתעשייה ובמשק הישראלי. קבוצת בזן חיונית ואסטרטגית לקיומה של מדינת ישראל - מעבר להיותה עוגן כלכלי לאלפי עובדים, מהווה הקבוצה גב איתן לביטחון האזרחים הן בשגרה והן בחירום". כמו כן צוין בהודעת התגובה כי בזן פועלת באחריות, תוך שמירה על החוק ו"בהתאם לתקנים המחמירים בעולם".

(עדכון ראשון: 9:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully