וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר במשרד להגנת הסביבה הושעה מעיסוק בבזן - סגניתו מונתה לתפקיד

1.8.2016 / 8:00

כפי שנחשף בוואלה! NEWS, הפיקוח על אחד המפעלים המזהמים בישראל נאסר על מנהל המשרד במחוז חיפה שלמה כץ בעקבות ניגוד עניינים, אך כעת נודע כי מי שכפופה לו ישירות תמלא את מקומו. "המשך של ההפקרות והפגיעה בחיי אדם". המשרד להגנת הסביבה: "אין מניעה משפטית"

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

(דיווח לאולפן וואלה! NEWS על השעייתו של שלמה כץ מאכיפת בזן)

חודשיים בלבד חלפו מאז ששלמה כץ, מנהל המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה, הושעה מתפקידו כרגולטור של קבוצת בזן בעקבות חשיפת וואלה! NEWS על חשש לניגוד עניינים. אלא שכעת נודע שבימים האחרונים התפטרה מחליפתו של כץ מתפקידה, ובמקומה מונתה סגניתו. כעת, מי שאחראית על האכיפה והפיקוח על קבוצת בזן, הנחשבת לתשלובת המפעלים המזהמת ביותר בארץ, כפופה גם לאדם שמנוע מלעסוק בנושא.

כץ משמש מנהל המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה זה שבע שנים. לפני כשלושה חודשים נחשף בוואלה! NEWS כי במשך כל אותן השנים, לא דיווח כץ לממונים עליו כי בת דודתו היא היועצת המשפטית של קבוצת בזן. בעקבות החשיפה פתחה נציבות שירות המדינה בבדיקה. מנגד, במשרד להגנת הסביבה נמסר אז כי "מנהל מחוז חיפה פועל על פי ההנחיות ולא קיים ניגוד עניינים בפעולותיו".

למרות התשובה הנחרצת, לפני כחודשיים השעה המשרד את כץ מהאכיפה ומהפיקוח על בזן, בעקבות הנחיות שפרסמה נציבות שירות המדינה בתום בדיקתה. במקומו של מנהל המחוז מונתה תמר בראון, שעסקה במקביל כמנהלת האגף לאבק מזיד במטה הארצי של המשרד להגנת הסביבה בירושלים, ולא היתה כפופה כלל למנהל מחוז חיפה.

לקריאה נוספת:
חשיפה: בכיר דן במפעלים המזהמים בחיפה למרות חשש לניגוד עניינים
כאלף הפגינו בחיפה נגד הרחבת מתחם בתי הזיקוק: "מסרטנים אותנו"
האחראי על אכיפת הזיהום יוגבל בעיסוק במפעלים המזהמים ביותר בארץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעל בניגוד עניינים. שלמה כץ יחד עם השר לשעבר להגנת הסביבה, אבי גבאי, באפריל האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתן להעריך כי הבחירה בבראון נעשתה בהתאם למסמך הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, שקבע כי "קיים קושי לפתור את ניגוד העניינים האמור בהעברת הנושאים לטיפולו של בעל תפקיד הכפוף לו". למנהל מחוז במשרד להגנת הסביבה יש השפעה על הדרגה, גובה השכר ודרגות הפרישה של הכפופים לו, מאחר שבונוס זה נקבע בין היתר על פי חוות דעתו.

במהלך החודשיים שבהם כיהנה בתפקיד, בראון נסעה פעמיים בשבוע מירושלים לחיפה, על מנת לטפל באכיפה ובפיקוח של המשרד על קבוצת בזן. במהלך תקופה זו חזר והבהיר מנכ"ל המשרד לעובדי מחוז חיפה כי כץ מנוע מטיפול בענייני בזן. לפני פחות משבועיים, המנכ"ל אף הוציא הנחייה כתובה המפרטת כי כץ מנוע מלהיות מעורב בענייני בזן בשלל היבטים, ובהם קבלת החלטות, קבלת דיווחים בכל דרך שהיא והשתתפות בדיונים הקשורים בבזן.

בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
המפעלים המזהמים ביותר בארץ. בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

בשבוע שעבר כאמור התפטרה בראון מתפקידה. לעובדי מחוז חיפה הסבירה כי הסיבה לכך נעוצה בעובדה שחלוקת העבודה בין שני מנהלים מנעה ממנה לעבוד בצורה סדירה ותקינה, ולכן סיכוייה להצליח בתפקיד החשוב היו אפסיים. זמן קצר לאחר התפטרותה מונתה לתפקיד נורית שטורך, סגניתו של כץ.

על פי מסמך הנחיות היועץ המשפטי לממשלה הנוגע לחשש לניגוד עניינים של עובדי ציבור, ניתן למנות אדם הכפוף למי שנגוע לכאורה בחשש לניגוד עניינים. אלא שגם במקרה שבו נוצר אילוץ כזה, כותב היועץ המשפטי לממשלה, כי יש לשקול שיתוף של עובד נוסף. מתגובת המשרד להגנת הסביבה לנושא קשה ללמוד אם אכן מונה עובד נוסף כשותף לאחריות על האכיפה והפיקוח על קבוצת בזן.

"סגניתיו של כץ לא תוכל לבצע את תפקידה כראוי"

אביהו האן, יו"ר סיעת הירוקים בחיפה, הגיב לנושא בזעם. לדבריו, עם היוודע החשש לניגוד עניינים היה צריך המשרד להגנת הסביבה להעביר את כץ מתפקידו כמנהל המשרד בעיר, ולא רק להשעותו מתפקיד הרגולטור. "באחרונה ביצע המשרד להגנת הסביבה סבב מינויים בין מנהלי המחוזות, ולמרות שהפרשה התפוצצה באותה התקופה, כץ נותר באופן תמוה בתפקידו. לא יכול להיות שתשלובת המפעלים המזהמת ביותר בחיפה לא נמצאת תחת אחריותו של מנהל המחוז", אמר.

"זה עוד יותר הזוי שעכשיו מי שמונתה לתפקיד היא סגניתו", הוסיף האן. "עצם הכפיפות שלה לא תאפשר לה לבצע את תפקידה כראוי. אז חברים, בואו נעשה כאן סדר ונטפל באמת בתחלואים של האכיפה הלא-תקינה על המפעלים המזהמים במפרץ חיפה".

הפגנה של פעילי סביבה בשל ההחלטה להגדיל את פעילות בתי הזיקוק, חוף מרידיאן, חיפה. יולי 2016. שלומי גבאי
הפגנה בחיפה נגד זיהום בתי הזיקוק בעיר, בשבוע שעבר/שלומי גבאי

ליאורה אמיתי, מנכ"לית עמותת אל"ס (אזרחים למען סביבה), אמרה כי מדובר ביחס מזלזל. "לדעתי טועה מנכ"ל המשרד, ובמקרה הזה מדובר בטעות שהמשמעות שלה היא המשך ההפקרות של תחום האכיפה על בזן, והמשך הפגיעה בחיי אדם. נורית שטורך תפעל על פי ההנחיות של שלמה כץ".

לדברי אמיתי, "לא ברור איך המנכ"ל מאפשר לכץ להמשיך לנהל את האכיפה על בזן, לאחר שבמהלך שבע השנים ניהל את האכיפה על קבוצת המפעלים הכי מזהמת במדינה בצורה כה כושלת ובניגוד עניינים חמור שעליו לא הצהיר. כעת נראה כי בשיטות מניפולטיביות הוא הצליח לגרום לזה שהשליטה באכיפה על בזן תחזור לידיו".

המשרד להגנת הסביבה: "משדר המשפטים מאשר את המינוי"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "תמר בראון ביקשה לסיים את תפקידה, ומעתה מילוי מקומו של מנהל המחוז, שלמה כץ, בנושאים שבהם הוא מנוע מלעסוק ייעשה על ידי נורית שטורך, סגניתו. שטורך הצטרפה למחוז חיפה לפני 25 שנה כמתכננת המחוז, ומאז תחילת שנות ה-2000 היא משמשת גם סגנית מנהל המחוז. אין מניעה משפטית שהמחליף יהיה כפיף של המוחלף, כל עוד מנהל המחוז המוחלף אינו מעורב. הדבר אושר במפורש גם על ידי משרד המשפטים. בכל מקרה כץ מנוע, וימשיך להיות מנוע, מלהיות מעורב בטיפול בנושאי בזן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully