וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקלות במפרץ חיפה: המשרד להגנת הסביבה זימן את מנכ"ל בזן לשימוע

18.10.2016 / 11:30

אבנר מימון ובכירים נוספים זומנו עקב הפרה לכאורה של היתר פליטת המזהמים ממפעלי הקבוצה. על פי הזימון, בכמה אירועים שונים השנה התרחשו תקלות חריגות שעלולות לגרום לזיהום משמעותי. השר אלקין: "השימוע - רק צעד ראשון"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אביב אירגז

המשרד להגנת הסביבה זימן היום (שלישי) לשימוע את מנכ"ל קבוצת בזן, אבנר מימון, לאחר שמארובות אחד ממפעלי הקבוצה, "כרמל אולפינים", נפלט עשן שחור והנהלתו לא סיפקה מידע מלא בנושא ולא עמדה בנהלים. השימוע, שאליו זומנו גם בכירים אחרים בחברה, ייערך בגין הפרה לכאורה של היתר הפליטה ממפעליה שנמצאים במפרץ חיפה. מקבוצת בזן נמסר בתגובה: "קבוצת בזן פועלת לשמירה קפדנית של כל ההוראות החלות עליה. החברה קיבלה את הזימון ותתייחס לכל הנושאים בצורה מסודרת בשימוע".

בזימון לשימוע מתוארים כמה אירועים שהתרחשו בחודשיים האחרונים. בראשון שבהם, ב-7 בספטמבר, אירעה תקלה באחד המתקנים במפעל, אשר הובילה להזרמת כמויות גז גדולות אל הלפיד שבמתקן. הגז, שהוערך בכ-25 טון בשעה, הוזרם אל אמצעי הבטיחות, שתפקידו לשרוף עודפי גזים שמקורם בתקלות אלה. בסיום האירוע היתמר מהמתקן עשן שחור במשך יותר מ-5 דקות, דבר המהווה הפרה של היתר הפליטה. בהמשך אותו היום אירעו שתי תקלות נוספות בשני מתקנים אחרים, שהובילו להזרמת כ-7 טון גז ללפידים.

לקריאה נוספת:
"חיפה נחנקת": 250 איש הפגינו נגד הרחבת בתי הזיקוק
עיריית חיפה מאיימת: נעתור נגד ההחלטה להרחיב את מפעלי בז"ן
תקלה שנייה בשבוע בבתי הזיקוק בחיפה; נציגי בז"ן הגיעו לשימוע

בז"ן מפרץ חיפה. אלי אשכנזי
תקלות חוזרות שעלולות להוביל לזיהום משמעותי. מתקני חברת בזן במפרץ חיפה/אלי אשכנזי

כחודש לאחר מכן, ב-7 באוקטובר, אירעה בשעות הערב תקלה אשר הובילה להזרמה של 35 טון גז לשריפה בלפיד. שיא האירוע התרחש בין השעות 19:00 ל-20:00, אז הוזרמו לשריפה לא פחות מ-21.9 טון. מצילומים שהועברו למשרד עולה כי גם במהלך האירוע הזה, במשך דקות ארוכות, היתמר עשן סמיך מעל המתקן. עשן כזה מצביע על האפשרות כי הייתה הפעלה לא תקינה של הלפיד, אשר עלולה להוביל לפליטת מזהמים ולזיהום אוויר משמעותי. לאור זאת, כך נכתב, המשרד סבור כי החברה לא נקטה את כל האמצעים הנדרשים ממנה על פי היתר הפליטה.

עוד נכתב בזימון, כי פרט לשני אירועים אלה התרחשו תקלות רבות במתקן ה-RTO של המפעל, שתפקידו שריפת גזי פליטה המכילים חומרים אורגניים נדיפים, בעקבותיהן נעצרה פעילותו שש פעמים במהלך השנה האחרונה. במשרד להגנת הסביבה התקבלו דיווחים ראשוניים בלבד בנוגע לתקלות אלה, וטרם בוצע תחקיר מעמיק למניעת הישנות המקרים.

"לא נוכל לעבור בשקט על ריבוי התקלות במפעלי קבוצת בזן, לא תיתכן כמות כזו של הפרות היתר הפליטה, פעם אחר פעם, בתקופה כזו קצרה", אמר השר להגנת הסביבה זאב אלקין. "השימוע הזה הוא רק צעד ראשון, ולא נהסס להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו, על מנת לצמצם למינימום האפשרי את הפגיעה באיכות חייהם של תושבי חיפה שממשיכים לשלם את המחיר על התקלות המרובות".

סגן השר ירון מזוז התייחס גם הוא למחדל ואמר כי המשרד "רואה בחומרה רבה כל פגיעה בבריאות תושבי מדינת ישראל על ידי יצירת זיהום אוויר. לא נאפשר לאף מפעל – במפרץ חיפה או בכל אזור אחר בישראל – לפלוט מזהמים בצורה מוגברת ולסכן את התושבים". מזוז הוסיף כי "המשרד רואה בחומרה את ריבוי התקלות במפעל ובקבוצת בזן כולה וכן את התנהלת הקבוצה, ויפעל ביד קשה בכל הכלים האכיפתיים שברשותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
בתי הזיקוק בחיפה. ראובן קסטרו
בתי הזיקוק בחיפה/ראובן קסטרו

לפני כשבוע זומנה הנהלת המפעל לשימוע בעיריית חיפה בעקבות התקלות. בנוסף לכך, העירייה הוציאה צו מנהלי המורה על הפסקת המשך פעילות "כרמל אולפינים" ללא דיחוי הנוגעת לעיבודם, אריזתם ומחזורם של חומרים מסוכנים.

בהליך השימוע, הציגה הנהלת המפעל את טיעוניה. מעיריית חיפה נמסר כי היא מצפה מהמשרד להגנת הסביבה להציג בפניה תוך ימים ספורים את ממצאיו ואת תוצאות הבדיקה לשני האירועים. ראש העירייה יונה יהב אמר כי בדעתו "למצות את כל הכלים המשפטיים הקבועים בחוק, על מנת להפסיק את המצב הבלתי-נסבל בו תושבי מפרץ חיפה נאלצים לחיות בו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully