וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומיים אחרי השימוע למנכ"ל: שוב פעילות חריגה במפעלי בזן במפרץ חיפה

הפעילות הסדירה של מפעל "כרמל אולפינים" שובשה היום, מה שהביא לפעילות ערה של הלפיד בארובת המפעל. מההנהלה נמסר כי "הלפיד הוא אמצעי שנועד לשמור על הבטיחות". ואולם, מדובר בתקלה השלישית בחודשיים האחרונים שבעקבותיהן אף זומן המנכ"ל לשימוע

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: הפגנה של תושבי חיפה נגד הגדלת בתי הזיקוק)

הפעילות הסדירה של מפעל "כרמל אולפינים" מקבוצת בזן שובשה היום (חמישי), מה שהביא לפעילות ערה של הלפיד מעל המפעל שבמפרץ חיפה. מהנהלת המפעל נמסר כי העובדים נוקטים את כל האמצעים כדי לחזור לפעילות שגרתית בהקדם האפשרי. עוד נמסר כי "הלפיד הוא אמצעי שנועד לשמור על הבטיחות בעת התפעול השוטף של המתקנים, תוך שריפת גזים עודפים ומניעת פליטתם לאוויר. הפעילות מבוצעת בתיאום מלא עם הרשויות".

היועצת המשפטית של עמותת אזרחים למען הסביבה עו"ד ג'מילה הרדל ואכים אמרה כי לשימוע "יש יתרון מסויים, אבל אין בו ענישה אמיתית". היא הוסיפה כי בשל כך אין בהליך הזה הרתעה. היא ציינה כי הליכים מנהליים כאלה ננקטו כמה פעמים בשנים האחרונות, אך "התקלות רק מתגברות". לדבריה, "לא היתה העמדה לדין של אף נושא משרה או בעלי מניות, למרות שקבוצת בז"ן מדורגת כל שנה כשיאנית של ההפרות הסביבתיות ובמדדי אי הציות".

התקלה מגיעה יומיים לאחר שהמשרד להגנת הסביבה זימן לשימוע את מנכ"ל קבוצת בזן, אבנר מימון, לאחר שמארובות "כרמל אולפינים" נפלט עשן שחור והנהלתו לא סיפקה מידע מלא בנושא ולא עמדה בנהלים. השימוע, שאליו זומנו גם בכירים אחרים בחברה, נערך בגין הפרה לכאורה של היתר הפליטה ממפעליה שנמצאים במפרץ חיפה.

בז"ן מפרץ חיפה. אלי אשכנזי
מתקני חברת בזן במפרץ חיפה/אלי אשכנזי

בזימון לשימוע תוארו כמה אירועים שהתרחשו בחודשיים האחרונים. בראשון שבהם, ב-7 בספטמבר, אירעה תקלה באחד המתקנים במפעל, אשר הובילה להזרמת כמויות גז גדולות אל הלפיד שבמתקן. הגז, שהוערך בכ-25 טון בשעה, הוזרם אל אמצעי הבטיחות, שתפקידו לשרוף עודפי גזים שמקורם בתקלות אלה. בסיום האירוע היתמר מהמתקן עשן שחור במשך יותר מחמש דקות, דבר המהווה הפרה של היתר הפליטה. בהמשך אותו היום אירעו שתי תקלות נוספות בשני מתקנים אחרים, שהובילו להזרמת כשבעה טון גז ללפידים.

כחודש לאחר מכן, ב-7 באוקטובר, אירעה בשעות הערב תקלה אשר הובילה להזרמה של 35 טון גז לשריפה בלפיד. שיא האירוע התרחש בין השעות 19:00 ל-20:00, אז הוזרמו לשריפה לא פחות מ-21.9 טון. מצילומים שהועברו למשרד עולה כי גם במהלך האירוע הזה, במשך דקות ארוכות, היתמר עשן סמיך מעל המתקן. עשן כזה מצביע על האפשרות כי הייתה הפעלה לא תקינה של הלפיד, אשר עלולה להוביל לפליטת מזהמים ולזיהום אוויר משמעותי. לאור זאת, כך נכתב, המשרד סבור כי החברה לא נקטה את כל האמצעים הנדרשים ממנה על פי היתר הפליטה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "אנו רואים בחומרה את ריבוי התקלות במפעלי קבוצת בזן במפרץ חיפה בתקופה האחרונה". עוד נמסר כי נציגי המשרד הגיעו למפעל על מנת לפקח על הפעילות לתיקון התקלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully