וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתונים חדשים: הימנעות מעישון מפחיתה דרמטית את הסיכוי למגוון סוגי סרטן

25.10.2016 / 12:26

נתונים חדשים שפרסמה האגודה למלחמה בסרטן מראים כי הימנעות מעישון מקטינה את הסכוי לסרטן הריאה, הגרון, חלל הפה והוושט. מחקר ישראלי פורץ דרך מנסה להוריד את הסיכוי לסרטן השד בקרב נשאים וחולים, על ידי הקרנת שד בריא במקום כריתה

סרטן. ShutterStock
ירידה בחלקם היחסי של הלוקים בסרטן במערכת השתן מתוך כלל המאובחנים/ShutterStock

הימנעות מוחלטת מעישון יכולה לסייע במניעת תחלואה של סרטן ריאות בקרב 81% מהגברים ו-58% מהנשים – כך עולה מסקירה שמפרסמת היום (שלישי) האגודה למלחמה בסרטן, לרגל פתיחה מחודשת של מבצע "הקש בדלת" לאיסוף תרומות למאבק במחלה. על פי נתוני האגודה, הימנעות מעישון מורידה באופן מובהק גם את הסיכוי לחלות בסוגי סרטן נוספים: בסרטן הוושט - 51.1% בקרב גברים, ו-32.6% בקרב נשים; בסרטן הגרון 75.2% בקרב גברים, ו-62.3% בקרב נשים; ובסרטן שלפוחית השתן ב-41% בקרב גברים וב-21% בקרב נשים.

הסקירה החדשה מסכמת את הנתונים שנאספו באגודה בין השנים 1990 עד 2013. בסך הכול אובחנו בתקופה זו 331,211 מקרים חדשים של חולים בסרטן הקשורים בעישון, מתוך 522 אלף מקרים חדשים של כלל הלוקים במחלה. מהאגודה נמסר כי מדי שנה מתגלים כ-30 אלף מקרי סרטן בישראל ונפטרים כ-10 אלף. עם זאת, נרשמה ירידה בחלקם היחסי של הלוקים בסרטן במערכת השתן מתוך כלל המאובחנים החדשים בתקופה שנבדקה, בקרב כל קבוצות האוכלוסייה למעט בקרב גברים ערבים, אצלם נמצאה דווקא עלייה.

"חשוב לנו מאוד להמשיך במבצע 'הקש בדלת' שמתחיל ביום שני הקרוב, ולהתחיל בדרכי הטיפול והשיקום בעבור חולים חדשים", אמרה היום מירי זיו, מנכ"לית האגודה. "אנחנו עורכים 1,400 פעילויות לחולים ולמחלימים והכל נשען על תרומות מהציבור".


עוד בוואלה! NEWS:
תינוקת בת 11 חודשים נעקצה בידי אלמנה שחורה: "התפתלה מכאבים"
הטיפול שעצר לסימה בת ה-88 את הרעד בידיים - והשיב לה את היכולת לצייר
עיכובים באספקת קנאביס רפואי: "המטופלים משלמים מחיר כבד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחלוקה לפי מגזרים עולה כי בכלל אוכלוסיות חולי הסרטן היהודים, הן בקרב גברים והן בקרב נשים חלה ירידה יחסית. בחלק היחסי של סרטן בכבד ובלבלב נרשמה גם כן עלייה בקרב גברים ערבים, ובסרטן המעי הגס והחלחולת נרשמה עלייה בכלל האוכלוסייה הערבית. שינויים בולטים נרשמו בתקופת המוזכרת בסקירה ביחס לנשים במגזר הערבי, עם עלייה של 3.5% בגידולים במערכת הנשימה. זאת, לצד עלייה של 2.5% בגידולים בכבד ובלבלב. החוקרים משערים שמגמות אלו קשורות בחשיפתן המוגברת של נשים במגזר הערבי לעישון פסיבי.

על פי נתוני האגודה, מגמת העלייה בכמות המעשנים הכבדים בקרב גברים ערבים נמשכת, ועמה גם עלייה בכל סוגי הסרטן. לאור הנתונים הללו משקיעה האגודה בהרצאות בנושא נזקי העישון בשפה הערבית במוסדות חינוך, בחברות ובארגונים וכן בייעוץ אישי לנגמלים מעישון באמצעות מסרונים לניידים ובקמפיין נרחב נגד עישון בשלוש השפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנתונים מחזקים את התפיסה המקובלת לפיה עישון גורם לכשלושה מכל ארבעה מקרים של סרטן הריאות. סקירת האגודה בחנה גם את שיעור מקרי הסרטן בקרב כלל האוכלוסייה תוך בידוד גורמי הסיכון הידועים עבור כל סוג סרטן בנפרד. בבחינה זו נמצא קשר חזק בין עישון לבין סוגים נוספים של המחלה, בהם סרטן הלוע, סרטן חלל האף והפה, סרטן הגרון, סרטן הלבלב, סרטן הכליות וסרטן הוושט. עוד נמצא כי השפעת העישון נחשבת לזניחה בסוגי סרטן אחרים. כך למשל, בסרטן הקיבה נמצא העישון כגורם למחלה רק בקרב 3.2% מכלל אוכלוסיית החולים שנסקרו. כך גם בסרטן המעי הגס והחלחולת, שם נמצא העישון כגורם למחלה רק בקרב 7% מהחולים.

בדו"ח שר הבריאות לכנסת הוצג לאחרונה כי כ-20% מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל (בני יותר מ-21) מעשנים", אמרה פרופ' ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות. "26% מכלל הגברים הישראלים מעשנים, לעומת 13.6% בקרב הנשים. 44% מהגברים הערבים מעשנים או מעשנים כבדים". עם זאת, לדברי פרופ' קינן בוקר, קיימת מגמה בולטת של ירידה בעישון בישראל בקרב יהודים של כ-50%.

מחקר ישראלי בוחן חלופה לטיפול בסרטן השד

גם בתחום סרטן השד, שהחודש פרסם מרכז הרישום הלאומי לסרטן נתונים על אודותיו, נרשמה מגמת עלייה מדאיגה. אחת מתוך 40 נשים ממוצא אשכנזי הן נשאיות הגן הגורם למחלה, וכ-2.5% מהאוכלוסייה הכללית בישראל, גברים ונשים, הם נשאים. מדובר ב-75 אלף בני אדם נשאים בישראל נכון לשנת 2016.

בשלוש השנים האחרונות נערך מחקר ישראלי פורץ דרך במימון האגודה הנחשב, שמנסה לבדוק האם טיפול מונע בקרינה לנשים הנושאות את הגן מוריד את הסיכון שיחלו בה בעתיד. במחקר המהפכני, מקבלות 75 מטופלות מתוך 147 טיפולי הקרנה לשני השדיים, הבריא והחולה, לעומת הטיפול הסטנדרטי שבו מקרינים את השד המטופל בלבד.

אילוסטרציה. ShutterStock
אצל חמש מטופלות בקבוצת הביקורת אובחנו גידולים סרטניים בשד שלא הוקרן/ShutterStock

"המחקר ייחודי ולא נעשה כמוהו מעולם, וחל על נשים שחלו כבר בסרטן השד והחליטו שלא לכרות. היום לנשים שנמצאות בסיכון גבוה מאוד לחלות בסרטן השד, ובהמשך גם בשד השני, מוצע להסיר את השדיים גם אם הן רק נשאיות", אמרה ד"ר אלה עברון, מנהלת היחידה האונקולוגית באיכילוב.

"המחקר כרגע מתנהל שלוש שנים, וראינו שבסך הכל חמש מתוך 147 נשים פיתחו סרטן בשד הבריא, וכולן היו בקבוצת הביקורת, כלומר לא קיבלו קרינה בשד הנגדי", הוסיפה ד"ר עברון. "זה נתון מעודד אם כי עדיין מוקדם. אבל המגמה היא טובה ויכול להיות שיהיה לנו דרך להוריד את הסיכון".

אכילת שום חי עשויה לסייע במניעת סרטן ריאות

שני מחקרים נוספים בינלאומיים קושרים בין פעילות גופנית ואכילת שום לבין ירידה במקרי התמותה ובסיכוי לחלות בסרטן. מחקר סיני, שפורסם בשנה האחרונה בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention הראה שצריכת שום חי עשויה להפחית את הסיכון לפתח סרטן ריאות, בהתאם לרמת הצריכה שלו. המחקר, שנערך בקרב כ-800 משתתפים, מחציתם חולי סרטן הריאות בני 20 ומעלה ומחציתם בריאים, מצא כי ככל שצריכת השום הייתה גבוהה ותכופה יותר כך התפרצות סרטן הריאות הייתה נמוכה יותר.

דרך מהירה לקילוף שום. צילום מסך, צילום מסך
מחקר סיני קבע: ככל שצריכת השום הייתה גבוהה יותר כך התפרצות סרטן הריאות הייתה נמוכה יותר/צילום מסך, צילום מסך

במחקר נצפתה השפעה מעט גבוהה יותר על הפחתת הסיכון לחלות בסרטן ריאות בקרב נשים וצעירים (בני 55 ומטה) צרכני השום, לעומת שאר המשתתפים. החוקרים משערים שהרגלי עישון תרמו להבדלים אלו, שכן מרבית הנשים שהשתתפו במחקר מעולם לא עישנו ומרבית המשתתפים הצעירים היו נשים. מנתוני המחקר נצפה גם קשר בין סטטוס העישון בקרב צרכני השום על התחלואה בסרטן: בקרב אנשים שלא עישנו מעולם, ככל שצריכת השום החי הייתה גבוהה יותר, כך מידת התחלואה בסרטן ריאות הייתה נמוכה יותר. בקרב צרכני שום מעשנים לא נצפה קשר דומה.

המחקר השני, אשר פורסם ב-British Journal of Sports Medicine באוגוסט האחרון, נערך בשיתוף פעולה בינלאומי של כמה אוניברסיטאות באוסטרליה, נורבגיה וקנדה. המחקר קבע כי פעילות גופנית יכולה למתן את הקשר בין אלכוהול למחלת הסרטן ולהפחית מקרי תמותה כתוצאה משתיית אלכוהול.

ניתוחים סטטיסטיים נערכו על מנת להעריך את הקשר בין צריכת אלכוהול לבין תמותה מסרטן ומנסיבות אחרות. מתוצאות המחקר עלה כי משתתפים שצרכו אלכוהול מעל לרמה השבועית המומלצת, נמצאו בסיכון של יותר מ-50% לתמותה מסרטן, בהשוואה לאלו שאינם שותים כלל.
משתתפים שהצהירו כי הם נוהגים לשתות אלכוהול מדי פעם, נמצאו בסיכון לתמותה מסרטן הגבוה ב-8% בלבד לעומת אלה שאינם שותים. בנוסף, התוצאות הראו כי הסיכון לתמותה מסרטן היה גבוה יותר בקרב המשתתפים שצרכו רמות גבוהות של אלכוהול, וביצעו פעילות גופנית מועטה. כמו כן, נצפתה ירידה של 25% בסיכון לתמותה בקרב אנשים שביצעו פעילות גופנית מואצת, כגון ריצה של 16 ק"מ בשעה, (מעל 15 יחידותMET) וצרכו אלכוהול רק מדי פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully