וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים כבר נמלטו מהקרבות במוסול: "דאעש הוא אויב אכזר"

21.10.2016 / 0:40

יותר מ-5,600 תושבים ברחו מבתיהם עם התקדמות המבצע של צבא עיראק והכורדים לשחרור העיר מידי הארגון. מפקד הקואליציה הזהיר כי דאעש הוא "ערמומי, יצירתי ומסתגל". חייל אמריקני נהרג ממטען צד באזור

עריכה: ורד לידני

הארגון הבינלאומי להגירה אמר אתמול (חמישי) כי הלחימה באזור מוסול הובילה לעקירתם של אלפי בני אדם מהאזור, בזמן שכוחות הביטחון של עיראק והכורדים ממשיכים להתקדם לעבר מעוז דאעש. הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית הודיעה כי חייל אמריקני מת אתמול מפצעיו, לאחר שנפגע מפיצוץ מטען בצפון המדינה. גורם ביטחוני מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי התקרית התרחשה באזור מוסול.

האו"ם מזהיר כי המבצע לשחרור העיר דורש פעילות סיוע הומניטרית חסר תקדים, ולפי התחזיות החמורות ביותר עד מיליון בני אדם עלולים להיעקר מבתיהם בשל הקרבות שצפויים להימשך כמה שבועות לכל הפחות. גנרל סטיבן טאונסד, מפקד כוחות הקואליציה בעיראק ובסוריה, אמר כי לוחמי דאעש משתמשים באזרחים כמגנים אנושיים.

"מדובר ביריב אכזר שיש לעצור אותו", אמר הגנרל בריאיון לרשת BBC מעמדת ארטילריה שממנה מספק צבא ארצות הברית סיוע לכוחות המקומיים. כ-5,000 חיילים אמריקנים מוצבים בעיראק, כמאה מהם מסיעים לצבא עיראק וללוחמי הפשמרגה הכורדיים במתקפה על מוסול, כשהם מבטיחים כי כלי הטיס של הקואליציה פוגעים בעמדות הנכונות. ההרוג אתמול היה החייל האמריקני הרביעי שנהרג בעיראק מאז החלה ארצות הברית במלחמה בדאעש בקיץ 2014.

לקריאה נוספת על המבצע במוסול
צבא עיראק מתקדם לעבר מוסול: "המבצע מתקדם מהר משחשבנו"
צבא ארה"ב: מנהיגי דאעש נוטשים את הלוחמים ועוזבים את מוסול
ארה"ב: דאעש ישתמש בנשק כימי במהלך המבצע לשחרור מוסול

תותח מתנייע של צבא ארצות הברית מפגיז עמדות של דאעש באזור מוסול, 20 באוקטובר 2016. רויטרס
כמאה חיילים אמריקנים מסייעים למבצע. תותח אמריקני באזור מוסול, אתמול/רויטרס

"הם מראים עריפת ראשים בטלוויזיה, הם מטביעים אנשים ומצלמים זאת, הם שורפים אנשים הכלואים בכלובים כשהם בחיים, הם צולבים אנשים והם דורסים אנשים ברחובות עם בולדוזרים", תיאר הגנרל את שיטותיו האכזריות של הארגון, השולט על מוסול מאז יוני 2014. לפי ההערכות שונות, ייתכן שהמנהיג אבו בכר אל-בגדאדי מסתתר בעיר, שבה נראה בציבור לאחרונה באותו חודש שבה נפלה לידי דאעש.

אתמול הצטרפה ללחימה היחידה בלוחמה בטרור, שהסתערה על העיירה הנוצרית הנטושה ברטלה, שנמצאת כ-20 ק"מ ממזרח למוסול. במתקפה, שהחלה עם שחר, נהרגו לפי הטלוויזיה העיראקית כ-80 לוחמי דאעש והושמדו 11 מכוניות תופת. לא ברור כמה נפגעים היו בקרב הכוחות העיראקיים. "אחרי ברטלה, מוסול, בעזרת אללה", אמר מפקד היחידה ללוחמה בטרור, גנרל טליב שחטה, לכתבים שהתכנסו במרכז פיקוד ליד החזית.

מצפון למוסול, הפילו הכורדים מל"ט שהגיח מהשטח שנמצא בשליטת דאעש. לא ברור אם כלי הטיס, שאורכו היה בין מטר לשניים, נשא מטענים או שימש לריגול. הפשמרגה מתקדמים למוסול דרך הכפרים שמצפון לה, ולעתים הם עושים זאת כמעט ללא התנגדות. באותם כפרים הם איתרו בתים ממולכדים ומנהרות תת-קרקעיות המשמשות את לוחמי הארגון הסוני.

כוחות של צבא עיראק בעיירה ברטלה, הסמוכה למוסול, 20 באוקטובר 2016. רויטרס
עשרות לוחמי דאעש נהרגו. כוחות עיראקיים ליד העיירה ברטלה, אתמול/רויטרס

ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי אמר אתמול כי הקרב לשחרור מוסול "מתקדם מהר יותר" מהמצופה. אל-עבאדי אמר את הדברים בשיחת וידאו עם מנהיגים מערביים שהתכנסו בפריז כדי לדון במבצע שהחל ביום שני. הוא הבטיח להגן על התושבים הנמלטים מהעיר ולכבד את זכויות האדם של האוכלוסייה המגוונת החיה באזור.

ראש הממשלה הוסיף כי הקרב מתנהל על ידי עיראק וכי לא מדובר בפלישה זרה, אם כי הצבא מקבל תמיכה נרחבת מהקואליציה האמריקנית. הוא שיבח את שיתוף הפעולה עם כוחות הפשמרגה הכורדיים ואמר כי "אנחנו קרובים לאחדות מלאה, המצביעה על הנחישות לחיסול הטרור".

(עדכון ראשון: 22:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully