וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממצעדים ראוותניים לרשת מנהרות: האסטרטגיה החדשה של דאעש בעיראק

19.10.2016 / 7:45

לאחר שורה של הפסדים ותחת רעם ההפצצות האוויריות, נאלצו לוחמי דאעש באזור מוסול לרדת למחתרת. בכפר באדאנה, שנכבש מידי הארגון ביום הראשון למבצע, נחשפת פעילותו המתגברת מתחת לקרקע. "איך אפשר לחיות ככה? הם לא אנושיים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בשנתיים האחרונות, שבהן נשלטה מוסול שבעיראק בידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), הפך הכפר החקלאי באדאנה שממזרח לעיר לסוג של בונקר מאולתר. רשת של מנהרות ובתי מגורים צפופים שנחשפו אמש (שלישי) בכפר, לאחר שנכבש ביומו הראשון של הקרב על מוסול בידי לוחמים כורדים, מסגירים את הצורך המתגבר של הארגון לפעול מתחת לאדמה, כאשר מעליו רועמות ההפצצות האוויריות, והפסדיו בקרבות הטריטוריאליים הולכים ומתרבים.

מעל האדמה בבאדאנה הקירות עוד רועדים מהתקיפות האוויריות ומהארטילריה, בתים כוסו בפיח והבניינים שעדיין עומדים נבזזו. מתחת לאדמה, סלים של ירקות טריים שוכבים על הקרקע וקערות ביצים נחה לצד תנורים מאולתרים. "הם בילו כל השנתיים האחרונות במנהרות האלה", אמר תחסין מוחמד שריף, לוחם כורדי בן 35, וסיפר כי הכוחות הכורדיים שהבריחו את לוחמי דאעש מהכפר מצאו בתוך רשת המנהרות בנוסף למזון גם תחמושת. "אני לא מצליח להבין איך אפשר לחיות ככה. אין ספק שיש הבדל בינינו לבינם – ההתנהגות שלהם, היא לא אנושית".

עוד בוואלה! NEWS:
לוחמי דאעש בסרטון מרחובות מוסול המופגזת: "נביס את אמריקה"
לפני ההפוגה: רוסיה וסוריה עוצרות את התקיפות האוויריות בחאלב
מחבל מגיח ממנהרה, מכונית תופת דוהרת: מבט לתוך הקרבות במוסול

לוחמים כורדים בעיראק לאחר כיבוש הכפר באדאנה בקרב על מוסול, אוקטובר 2016. AP
אף שנוקה מלוחמי דאעש, האזור מרושת מוקשים. לוחמים כורדים במנהרות דאעש בבאדאנה, אמש/AP

על אף שהוא נקי מלוחמי דאעש, האזור נותר מרושת מוקשים ומטעני נפץ. הלוחמים הכורדים מתקדמים לאורך הכפר הצר ונצמדים לנתיבים שכבר הלכו בהם. פטריק מרטין מהמכון לחקר המלחמה במוסול, טוען כי כשהכוחות העיראקיים יגיעו למוסול הם ייתקלו בתמונה דומה – אך בקנה מידה גדול הרבה יותר. "דאעש מוודא שברגע שבו יתחיל המבצע לכיבוש מוסול יהיה לכוחות הביטחון קשה מאוד לעשות זאת", אמר. לדבריו, לצד דיווחים על לוחמי דאעש שבורחים ממוסול, הארגון הציג נכונות להגן על העיר בשימוש במכוניות תופת, מחבלים מתאבדים ומנהרות ותעלות.

כשלוחמי ארגון האסלאם הקיצוני הגיעו לאזור מוסול, המיליציה תקפה באמצעות שיירות שחצו את המדבר, וחגגה לאחר מכן במצעדים ראוותניים ובתהלוכות במרכז העיר. היום, תחת מתקפות הקואליציה, הלוחמים נאלצו לשנות אסטרטגיה, להתמזג באוכלוסייה האזרחית ולבנות רשת מנהרות מתחת לאזורים אזרחיים כך שיוכלו לנוע מתחת לאדמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
לוחמים כורדים בעיראק לאחר כיבוש הכפר באדאנה בקרב על מוסול, אוקטובר 2016. AP
תוך סיוע אמריקני הצליח צבא עיראק להדוף את דאעש מיותר מחצי מהשטח שלו. לוחמים כורדים במנהרות דאעש בבאדאנה, אמש/AP

לאחר סדרה של ניצחונות בשנה שעברה הצליח צבא עיראק להדוף את הארגון מיותר מחצי מהטריטוריה ששלט בה במדינה, תוך סיוע צמוד של הקואליציה ובראשה ארצות הברית. היום, עם תחילתו של המבצע על העיר שמהווה מעוזו העיקרי של הארגון, הכוחות העיראקיים פועלים שוב עם גיבוי אווירי מצד הקואליציה.

ביום הראשון של המבצע, שנחשב למורכב ביותר שהתמודד איתו צבא עיראק מאז נסיגת הכוחות האמריקניים מהמדינה בשנת 2011, הלוחמים הכורדים שלוקחים בו חלק אמרו כי הם הצליחו לכבוש מחדש תשעה כפרים ולדחוף את קו החזית שמונה קילומטרים אחורה.

לוחמים כורדים בעיראק לאחר כיבוש הכפר באדאנה בקרב על מוסול, אוקטובר 2016. AP
הלוחמים הכורדים הכריזו כי כבשו מדאעש תשעה כפרים. מנהרות דאעש בבאדאנה, אמש/AP

במרכז הכפר קבוצת לוחמים כורדים התאגדו סביב גופותיהם של שני לוחמי דאעש שנהרגו בתקיפות האוויריות יום קודם לכן. כמה מהם רכנו וצילמו סלפי עם אויביהם המוכנעים. חאמה פאראג', מפקד הקבוצה, אמר כי הוא ואנשיו קיבלו הוראה לא להתקדם בעת הזו לכיוון הקרב במוסול.

"המשימה שלנו הושלמה", הוא אמר, והוסיף כי הוא לא מאמין שזו הפעם האחרונה שהוא יילחם באנשי דאעש. "הם יחזרו עם שם חדש ויהיו קיצוניים יותר וברבריים יותר", הוסיף. "אם נסתכל על ההיסטוריה של הארגונים האלה, נוכל לראות שכל אחד מהם קיצוני יותר מזה שלפניו".

לוחמים כורדים בעיראק לאחר כיבוש הכפר באדאנה בקרב על מוסול, אוקטובר 2016. AP
"הם יחזרו ברבריים יותר וקיצוניים יותר". לוחמים כורדים במנהרות דאעש בבאדאנה, אמש/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully