וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הצאר שהרחיב את גבולותינו": פסל של "איוון האיום" נחנך ברוסיה

כחלק מהעדנה המחודשת ברוסיה לשליטי העבר שלה, הוצב הפסל מברונזה בעיר אוריול חרף קולות המחאה. "אין להשוות בין איוון האיום לאם תרזה, אלא לבני דורו ששלטו אז באירופה הנאורה", אמר שר התרבות בטקס החניכה. "גם שארל התשיעי הרג 30 אלף"

פסל ראשון של איוון האיום הוצב בעיר אורל, רוסיה, 16 באוקטובר 2016. AP
"כוח המגן של אדמתנו". איוון האיום/AP

פסל ראשון של איוון האיום, הצאר הרוסי הראשון, נחנך שלשום (שישי) בעיר אוריול שברוסיה חרף קולות מחאה. פסל זה הוא סמל נוסף המפלג את החברה הרוסית בין אלה המהללים את השלטונות הנוקשים של איוון, יוזף סטאלין ואחרים לבין אלה המפחיתים בערכם בשל דיכויים את מתנגדיהם.

"הוא היה כוח המגן של האדמה שלנו, צאר שהרחיב את גבולותינו", תיאר אותו ואדים פוטומסקי, מושל מחוז אוריול, כ-335 קילומטרים דרומית למוסקבה. הוא גם אמר כי איוון האיום הגן על רוסיה ועל האמונה האורתודוקסית מפני אויביהן.

איוון וסילייביץ' שלט ברוסיה מ-1547 ל-1584 וזכה לכינוי "האיום" בשל מדיניותו הברוטלית, "אופריצ'נינה", שמקורה באזור שנשלט על ידי אנשי צבאו, ובו נולדה המשטרה החשאית שהטילה אימה על אזרחים והוציאה להורג אלפי בני אדם. היסטוריונים חישבו כי רק בנובגורוד כ-3,000 בני אדם, המהווים 10% מהאוכלוסייה, הוצאו להורג בהוראתו. איוון הרג גם את בנו הצעיר, שלפי דיווחים שונים היה לוקה בשכלו, מתוך התקף זעם.

עוד בוואלה! NEWS:
העדויות עושות את שלהן: טראמפ מרחיק בוחרות רפובליקניות
"שברון לב": מזכ"ל האו"ם ביקר בהאיטי וסקר את נזקי הוריקן "מתיו"
ארצות הברית: קוריאה הצפונית ערכה ניסוי נוסף בשיגור טיל בליסטי

פסל ראשון של איוון האיום הוצב בעיר אורל, רוסיה, 16 באוקטובר 2016. AP
"גם שארל התשיעי הרג אלפים". איוון/AP

דמותו המפוסלת של איוון רכובה על סוס ואוחזת בידה צלב הוצב בעיר אוריול משום שהרשויות טוענות כי הוא ייסד את הלב הפועם של האזור, אולם היסטוריונים סבורים כי הוא מעולם לא ביקר שם. לא רק במחוז אוריול תומכים בהצבת הפסל, גם ולדימיר מדינסקי, שר התרבות של רוסיה, טוען כי שלטונו של איוון האיום הוא מיתוס ומי שאחראי על ביזוי שמו הם מערביים שערכו מסעות ברוסיה והשמיצו אותו בכתביהם.

"אין להשוות בין איוון האיום לאם תרזה או למהטמה גנדי, אלא לבני דורו ששלטו באירופה הנאורה; בצרפת ובאנגליה", אמר מדינסקי בטקס חניכת הפסל. "שארל התשיעי הרג כ-30 אלף הוגנוטים (פרוטסטנטים צרפתים) בכמה ימים", הוסיף.

.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טקס חניכת הפסל באוריול:

ההיסטוריון ולדיסלב נזרוב, החוקר את אותה התקופה, אומר כי שלטונו של איוון האיום האיץ את המשבר הפוליטי והסוציו-אקונומי שהוביל – שני עשורים לאחר מכן – למלחמת האזרחים הראשונה ברוסיה. "גם כוחה הבינלאומי של רוסיה נחלש תחת שלטונו", הוסיף נזרוב בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית.

"כהיסטוריון וכאזרח אני מתנגד לקיומו של הפסל", הבהיר נזרוב. אליו הצטרפו כמה פעילים מהאזור שהפגינו נגד הפסל במשך כמה חודשים ואף הגישו תביעות לבית המשפט נגד ההחלטה להציבו. מאבק הצליח חלקית כשהוחלט להזיזו מכיכר מרכזית לפארק הסמוך לנהר החוצה את העיר אוריול.

השם "איוון האיום" הפך במרוצת השנים לסמל לאכזריות בלתי נתפסת. ג'ון איוון דמיאניוק, האוקראיני שהואשם בפשעי מלחמה נגד יהודים בתקופת השואה, נחשד במשך שנים ל"איוון האיום", שומר נאצי ממחנה ההשמדה טרבליניקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully