וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העדויות עושות את שלהן: טראמפ מרחיק בוחרות רפובליקניות

16.10.2016 / 8:10

בשבוע החולף צנחו דרמטית שיעורי התמיכה במועמד הרפובליקני בקרב נשים עם כל טענה שפורסמה על הטרדה מינית שלו. סקר אחרון מלפנות בוקר יכול לתת למיליארדר קצת עידוד, אולם רוב התחזיות מנבאות לו שחורות - והקרע בצמרת מפלגתו הולך ומחריף

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(טענות נוספות מצד נשים על הטרדות מיניות מצד דונלד טראמפ, דיווח לאולפן וואלה! NEWS)

נמשכת המחלוקת בצמרת המפלגה הרפובליקנית בארצות הברית בין המועמד מטעמה לנשיאות דונלד טראמפ ליושב ראש בית הנבחרים פול ראיין. אמש (שבת) טען טראמפ כי הליך הבחירות לנשיאות הוא "הונאה", והוסיף כי "התקשורת המושחתת גורמת לרמאות בבחירות, בכך שהיא מקדמת האשמות שקריות במאמץ לבחור אותה", בהתייחס ליריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון.

טראמפ הדף פעם נוספת את הטענות מצדן של תשע נשים שטענו כי הטריד אותן מינית - האחרונה שבהן, קייטי הלר בת ה-63, סיפרה אמש לעיתון ה"גרדיאן" כי ניסה לנשק אותה בניגוד לרצונה לפני כ-20 שנה. לדברי טראמפ, "הבחירות האלה הן הונאה כיוון שישנם אנשים רמאים שמעלים האשמות מזויפות ללא כל עדי ראייה".

ראיין, הפוליטיקאי הרפובליקני הנבחר הבכיר ביותר, שהודיע השבוע כי יפסיק להגן על טראמפ, הדף את הטענות של המועמד הרפובליקני על רמאות אפשרית בהליך הבחירות, ומסר כי "הדמוקרטיה שלנו נשענת על אמון בתוצאות הבחירות". מלשכתו נמסר כי "יושב ראש בית הנבחרים בטוח בכך שהמדינות ינהלו את הליך הבחירות בהגינות".

לקריאה נוספת:
טראמפ: "קלינטון צריכה לעבור בדיקת סמים לפני העימות הבא"
"טראמפ יכול לתפוס לי ב...": הנשים שתומכות בדונלד טראמפ
"נגע באיבר המין שלי": שתי נשים נוספות טוענות שטראמפ תקף אותן מינית

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת תמיכה בניו המפשייר. 15 באוקטובר 2016. רויטרס
האשים את התקשורת בקידומה של יריבתו. טראמפ באירוע בחירות בסוף השבוע/רויטרס

עם זאת, טראמפ יוכל לשאוב עידוד מסקר טרי של עיתון "וושינגטון פוסט" ורשת ABC שמראה כי מצבו מתייצב מעט, וכי קלינטון מובילה עליו ב-4%, 47 מול 43, רק 2% יותר מהיתרון בסקר הקודם שנערך לפני שלושה שבועות וחצי, ערב העימות הראשון. מדובר בפער נמוך משמעותית משורה של סקרים מהשבוע האחרון. בנוסף לכך, ציינו אמש ברויטרס כי מדינות אוהיו ונבאדה, שנחשבו ל"נוטות לצדה של קלינטון" בממוצע סקרי השבוע שעבר, מוגדות כעת "מתנדנדות".

במקביל, תחזיות מעודכנות מהיממה האחרונה מראות כי הולך ופוחת מספר התרחישים שבהם טראמפ יכול לצעוד אל עבר הניצחון בבחירות שייערכו בעוד 22 יום. תחזית מעודכנת של סוכנות הידיעות רויטרס ומכון הסקרים IPSOS מאמש צופה כי אילו הבחירות היו נערכות השבוע, סיכוייה של קלינטון לנצח היו גבוהים מ-95%, ובהפרש גדול של 118 אלקטורים.

זה השבוע השני ברציפות שבו תחזית זו צופה למועמדת הדמוקרטית סיכוי הגבוה מ-90% לנצח. תחזיות סטטיסטיות אחרות צופות סיכוי מעט טוב יותר עבור טראמפ, אבל עדיין עם נטייה ברורה לכיוון יריבתו. כך, למשל, מעריך "ניו יורק טיימס" את סיכוייה של קלינטון ב-89% לעומת 11% של טראמפ; ואילו הסטטיסטיקאי נייט סילבר נותן את התחזית המעודדת ביותר עבור המועמד הרפובליקני, עם 18.4% לעומת 81.6% של יריבתו הדמוקרטית.

טראמפ מאבד את תמיכת מצביעות מפלגתו

ואולם, הנתון המשמעותי ביותר מהימים האחרונים נוגע לאחוזי התמיכה במועמד הרפובליקני בקרב בוחרות שצנחו דרמטית בשבוע החולף מאז פרסום הקלטת שבה נשמע המועמד מתבטא באופן פוגעני כלפי נשים. לפי סקר שפרסמה רשת "פוקס ניוז" בסוף השבוע, ירדו אחוזי התמיכה של טראמפ בקרב נשים רפובליקניות ב-6% במהלך השבוע האחרון, ובקרב נשים המתגוררות בפרברים ב-10%.

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב הילרי קלינטון בעצרת בחירות בקולורדו,  12 באוקטובר 2016. רויטרס
הסוקרים צופים לה יתרון מובהק. קלינטון באירוע בחירות בשבוע שעבר/רויטרס

שיטת הבחירות בארצות הברית סבוכה וייחודית. לפי שיטת האלקטורים, יש לנצח במספיק מדינות כדי להגיע ל-270 אלקטורים, כאשר מי שזוכה לרוב בכל מדינה מקבל את כל הצירים שהיא מעניקה, ואילו המועמד שהפסיד, אפילו אם קיבל 49% מהקולות יוצא ללא ציר אחד, באותה המדינה (למעט נברסקה ומיין יוצאות הדופן, ע"נ).

לכן, קלינטון וטראמפ משחקים כעת שחמט על אזור קטן ומוגדר מאוד של מדינות מתנדנדות. רשת NBC דיווחה ביום חמישי האחרון כי בצעד דרמטי למדי החליט המטה של טראמפ להפסיק להקדיש זמן ומשאבים למדינת וירג'יניה, שלמעט בשנת 2008 בחרה מאז 1980 תמיד במועמד הרפובליקני, ולהתמקד בארבע מדינות עיקריות: פלורידה, פנסילבניה, אוהיו וקרוליינה הצפונית.

הסקר האחרון באוהיו העניק לטראמפ יתרון של 1%, בעוד במדינות האחרות הוא נמצא בפיגור חד-ספרתי, אם כי בפנסילבניה, שמשקלה 20 צירים בחבר האלקטורים, ביססה קלינטון יתרון של כ-8%. ארבע המדינות הללו שוות יחד 82 אלקטורים, ובכוחן לשנות את התמונה. לכן, נראה בשלושת השבועות הקרובים את המועמד הרפובליקני בעיקר במדינות האלה. עם זאת, הזמן שנותר לו לשנות את המצב מקצה לקצה הולך ואוזל, כשמביאים בחשבון את העובדה שבארצות הברית הבחירות כבר למעשה התחילו. 40% מתושבי ארצות הברית צפויים להצביע בהצבעה מוקדמת עוד לפני יום הבחירות עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully