וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: "לשפוט את האחראים לתקיפות בחאלב"; רוסיה: "הבריטים היסטריים"

שר החוץ ג'ונסון קרא להפגנות בשגרירות רוסיה בלונדון, ועורר תגובה נזעמת מצד מוסקבה. פוטין: "מצפים לשיתוף פעולה מחברות מועצת הביטחון". לברוב הכריז על כינוס חירום בהשתתפות ארה"ב, טורקיה וערב הסעודית

צלמים זמניים מורשים

שר החוץ של בריטניה בוריס ג'ונסון קרא אמש (שלישי) במהלך דיון חירום בפרלמנט בלונדון להעמיד למשפט בבית בדין הפלילי הבינלאומי בהאג את האחראים למתקפות האחרונות באזור חאלב שבסוריה, שפגעו בין היתר בבתי חולים ובשיירת סיוע הומניטרי, ובוצעו על פי ההערכות על ידי חיל האוויר הרוסי. ג'ונסון טען כי רוסיה מסתכנת בהפיכה ל"מדינה מצורעת", וטען כי הממשלה הבריטית "עומדת בחוד החנית" של הגברת המודעות למשבר בסוריה.

יתרה מכך, ג'ונסון אמר כי הוא "היה רוצה לראות הפגנות מחאה מחוץ לשגרירות רוסיה" נגד הפצצת חאלב. "נדמה לי שאין תגובה הולמת מצד ארגוני המחאה", טען, "איפה הם?". פעילים בקואליציית "די למלחמה" (Stop the War), שאותה הזכיר שר החוץ בדבריו, טענו בשיחה עם רשת BBC כי "הפגנות בשטח בריטניה לא יעזרו".

עוד בוואלה! NEWS:
בצרפת דרשו לדון רק במלחמה בסוריה - ופוטין ביטל את הביקור
"יום רע לחאלב": רוסיה הטילה וטו על ההצעה הצרפתית למשבר בסוריה
רוסיה האריכה נוכחותה בסוריה, אך המערב לוחץ: "יש לחקור פשעי מלחמה"

ג'ון קרי וסרגיי לברוב במסיבת עיתונאים משותפת בז'נבה להצגת תכנית סיום המלחמה בסוריה, 10 בספטמבר 2016. צילום: רויטרס, רויטרס
ישתתפו בוועידת החירום בסוף השבוע. לברוב וקרי/רויטרס, צילום: רויטרס

דבריו של ג'ונסון עוררו תגובה נזעמת מצד מוסקבה, שתיארה את הקריאה להפגנות מחוץ לשגרירות בלונדון "מבישה". דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, ביטל את דבריו של ג'ונסון וטען כי מדובר ב"היסטריה רוסופובית, שנשלפת באופן קבוע על ידי חברי הממסד הבריטי". לדבריו, "השיגעון, שתפס גם את בוריס ג'ונסון שהאשים את רוסיה בביצוע כל חטא אפשרי, הוא סערה בכוס תה המלאה במים עכורים מלונדון".

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי התייחסה היום לסערה הדיפלומטית, ואמרה לחברי הפרלמנט כי "בתי המשפט יקבעו אם בוצעו פשעי מלחמה בסוריה". זאת, על רקע מאמצים דיפלומטיים מצד צרפת לקדם חקירה בבית הדין בהאג. מיי הוסיפה כי "הפתרון הממשי היחיד לשלום וליציבות בסוריה הוא תהליך מעבר פוליטי, והגיע הזמן שרוסיה תקבל זאת".

במקביל, היום שוחח שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב עם שורה של דיפלומטים בכירים בנוגע למצב בסוריה. בין היתר, לברוב שוחח בטלפון עם מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף, ועל פי משרד החוץ במוסקבה, השניים הסכימו על הצורך בחידוש המאמצים הדיפלומטיים לסיום הלחימה. לברוב שוחח גם עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני.

בנוסף לכך, שר החוץ הרוסי הכריז על כינוס ועידת חירום בנושא ביום שבת הקרוב, בהשתתפות נציגים מרוסיה, מארצות הברית, מערב הסעודית ומטורקיה. בהודעה רשמית מלשכתו, נמסר כי בכינוס בלוזן שבשוויץ ישתתף, בין היתר, שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ראש ממשלת צרפת ז'אן מארק איירו. יולי 2013. AP
"ידע שרוסיה תיאלץ להטיל וטו". שר החוץ של צרפת ז'אן-מארק איירו/AP

בשבוע שעבר, רוסיה הטילה וטו על הצעת החלטה שהגישה צרפת למועצת הביטחון של האו"ם, הקוראת להפסקת ההפצצות בחאלב. בדברים שנשא בפני פורום כלכלי במוסקבה, האשים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את צרפת בניסיון להכריח את מוסקבה, לדבריו, להטיל וטו על הצעות שכאלה, וטען כי פריז ממלאת את רצונה של ארצות הברית.

"לא שותפינו צריכים להיפגע מהווטו, אלא אנחנו", אמר פוטין. לדבריו, "אף אחד לא דיבר איתנו או דן איתנו בהחלטה, ושר החוץ הצרפתי פשוט השליך את הצעת החלטה לידי מועצת הביטחון, בידיעה ברורה שניאלץ להטיל עליה וטו". הוא הוסיף: "ציפינו לעבודה משותפת וחיובית עם צרפת ועם שאר חברות מועצת הביטחון. אבל מה קרה?".

"תקופה יותר מסוכנת מהמלחמה הקרה"

ג'ון סאוורס, ראש סוכנות הביון הבריטית MI6 לשעבר, הזהיר היום בריאיון לרשת BBC כי העובדה שמדינות המערב אינן מעורבות באופן ישיר במתרחש בסוריה, לצד צמיחת הכוח הצבאי הרוסי בשני העשורים האחרונים, דורשים כינון יחסים אסטרטגיים חדשים עם מוסקבה. "אנחנו נכנסים לתקופה מסוכנת באותה מידה, אם לא יותר, כמו המלחמה הקרה, כי אנחנו לא מתמקדים במערכת היחסים האסטרטגית בין מוסקבה לוושינגטון", טען.

סגן ראש ממשלת טורקיה, נעמאן קורטולמוש. 22 בדצמבר 2015. AP
"העולם על סף מלחמה אזורית או עולמית גדולה". קורטולמוש/AP

לדבריו, מדינות המערב חייבות להכיר בכך שמאזן הכוחות השתנה, בין היתר בשל ההתחמשות הרוסית והנכונות של מוסקבה להשתמש בכוחה הצבאי. בנוסף לכך, הוא יצא נגד דבריו של שר החוץ ג'ונסון, וטען כי יש להבטיח את שלומם של הצוות הדיפלומטי בשגרירות הרוסית. "אנחנו חייבים להיזהר מההשלכות של הדברים שאנו קוראים לעשות", הבהיר.

כמו כן, סגן ראש ממשלת טורקיה נעמאן קורטולמוש הזהיר היום מפני עימות בינלאומי אם תמשיך הלחימה בין הכוחות הנתמכים בידי וושינגטון, מצד אחד, ומוסקבה, מצד שני. "ארצות הברית ורוסיה יגיעו לשלב של מלחמה של ממש", טען בריאיון עם סוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה". לדבריו, המלחמה בסוריה הביאה את העולם "לסף מלחמה אזורית או עולמית גדולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully