וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה האריכה נוכחותה בסוריה, אך המערב לוחץ: "יש לחקור פשעי מלחמה"

הפרלמנט במוסקבה אישר את ההסכם שנחתם בשנה שעברה עם דמשק, אולם ארה"ב, צרפת וגרמניה מנסות לדחוק ברוסיה כדי שזו תפסיק את המתקפה בחאלב. "המעשים זועקים לחקירה", אמר קרי

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

הפרלמנט של רוסיה אשרר אתמול (שישי) את המשך הנוכחות הצבאית על אדמת סוריה, אולם במערב מתגבר הלחץ על מוסקבה בעקבות המתקפה ההרסנית בחאלב. שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אמר כי יש לחקור את התקיפות האוויריות של רוסיה ושל סוריה על בתי החולים במדינה כפשע מלחמה אפשרי, ובגרמניה אמרו כי הם לא שוללים להטיל סנקציות על רוסיה בשל מהלכיה האחרונים.

הבית התחתון של הפרלמנט ברוסיה אישר ברוב מוחץ את ההסכם בין מוסקבה לדמשק, ולפיו נוכחותה של רוסיה על אדמת סוריה "אינה מוגבלת". הנשיא ולדימיר פוטין קרא באוגוסט לחברי הפרלמנט לאשר את ההסכם הנוגע לבסיס חיל האוויר חמימים בלטקיה, שצפוי להפוך לבסיס קבע רוסי.

כדי להוסיף למשבר הדיפלומטי, הצעת החלטה צרפתית שתעלה מחר למועצת הביטחון של האו"ם צפויה להיתקל בווטו רוסי ולהציג אותה כמי שמתנגדת להפסקת שפיכות הדמים במדינה. ההצעה קוראת בין היתר להפסקת אש מידית בחאלב, ליצירת אזור אסור לטיס ולמתן גישה לאספקת סיוע הומניטרי לכ-250 אלף תושבים החיים בשכונות במזרח העיר, שנמצאות בשליטת המורדים ומכותרות על ידי כוחותיו של בשאר אסד.

בית קברות בשכונה שבשליטת המורדים בעיר חאלב, סוריה, 6 באוקטובר 2016. רויטרס
הלחימה נמשכת. בית קברות בשכונה שבשליטת המורדים בחאלב/רויטרס

"בלילה האחרון, המשטר תקף בית חולים נוסף, 20 אנשים נהרגו ועוד מאה נוספים נפצעו. רוסיה, והמשטר, חייבים לעולם יותר מהסבר מדוע הם ממשיכים לתקוף בתי חולים ומתקנים רפואיים, כמו גם נשים וילדים", אמר קרי לכתבים בוושינגטון, במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ של צרפת ז'אן מארק אירו. "המעשים הללו זועקים לחקירה של פשעי מלחמה ומי שאחראי לכך צריכים לעמוד לדין". עמיתו הצרפתי אמר כי "מחר יהיה רגע האמת, רגע האמת עבור כל חברות מועצת הביטחון. האם אתן – כן או לא – תומכות בהפסקת אש בחאלב? השאלה מופנית בעיקר לעמיתנו הרוסים".

רוסיה אמרה כי ההצעה לא מתקבלת על הדעת. סגן שר החוץ גנדי גטילוב אמר כי היא מכילה כמה נקודות שלא מתקבלות על הדעת וכי צרפת מכניסה מניעים פוליטיים אל סוגיית הסיוע ההומניטרי. עם זאת, שר החוץ סרגיי לברוב אמר כי מוסקבה מוכנה לתמוך בהצעת האו"ם לאפשר ללוחמי פתח ג'בהת א-שאם, ג'בהת א-נוסרה לשעבר, לעזוב את חאלב עם כלי נשק ולעבור למעוזם באידליב. המורדים הבהירו בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי הם לא סומכים על המשטר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ושר החוץ של צרפת ז'אן מארק אירו, 7 באוקטובר 2016. רויטרס
מחפשים פתרון למשבר. קרי ואירו, היום/רויטרס

אתמול הציע אסד חנינה למורדים ולבני משפחותיהם שיעזבו את חאלב לאזורים אחרים במדינה שבשליטתם. זאת לאחר שבועיים של ההפצצה הכבדה ביותר על העיר מאז החלה המלחמה לפני חמש שנים וחצי, שבה נהרגו מאות אלפי בני אדם . קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הפצירה היום ברוסיה להשתמש בהשפעתה על דמשק כדי לעצור את הפעולה בעיר. "עלינו לסיים את הפשעים המחרידים האלו", אמרה מרקל לחברי מפלגתה.

דוברה של מרקל, סטפן זייברט, סירב לשלול את האפשרות שברלין תטיל סנקציות על מוסקבה, אולם אמר כי העדיפות העליונה היא להשיג הפסקת אש כדי לסייע לאזרחים. הוא הוסיף כי גורמים מערביים נפגשו ביום רביעי בברלין ודנו בנושא וכי השיחות נמשכות.

על הקרקע, צבא סוריה ובעלי בריתו נלחמו היום בדרומה של חאלב עם המורדים, בעיקר בשכונת שייח סעיד שנמצאת בשליטת המורדים, אם כי עוצמת התקיפות האוויריות פחתה משמעותית מאז תחילת המבצע בחודש שעבר. לא ברור אם כוחותיו של אסד הצליחו להתקדם באזור, בשל דיווחים סותרים מצד שני הצדדים. אתמול הזהיר שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה כי כיבוש מלא של מזרח חאלב יביא לחורבן עצום.

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully