וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום רע לחאלב": רוסיה הטילה וטו על ההצעה הצרפתית למשבר בסוריה

ההצעה להפסקת אש במדינה המשוסעת לא עברה בשל התנגדות מוסקבה לסעיף הקורא להפסיק את התקיפות בחאלב. בהמשך הטילו מעצמות המערב וטו על הצעה רוסית, שאינה מכילה את אותה הדרישה. "רוסיה מתכוונת לאפשר להרג להימשך"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: מטוסי קרב של צבא אסד הפציצו במזרח חאלב - עשרות בני אדם נהרגו)

רוסיה הטילה אתמול (שבת) וטו במועצת הביטחון של האו"ם על ההצעה הצרפתית להפסקת אש בסוריה, הדורשת לסיים באופן מידי את התקיפות האוויריות בחאלב ואת הטיסות הצבאיות מעל העיר. בהמשך, הצעה רוסית להפסקת האש, שלא כללה כל סעיף הנוגע להפסקת התקיפות בחאלב, לא השיגה את תשע הקולות הנדרשים לקבלת ההחלטה, וארצות הברית, צרפת ובריטניה הטילו עליה וטו הצהרתי.

"זה יום רע לרוסיה, אך יום רע יותר עבור אנשי חאלב. כל עוד אין אחדות במועצת הביטחון, המלחמה לא תגיע לקיצה", אמר השגריר הבריטי באו"ם, מתיו רייקרופט, טרם ההצבעה. סגן שגרירת ארצות הברית באו"ם, דיויד פרסמן, אמר: "רוסיה הפכה לסוחרת הטרור הראשית בחאלב, תוך שהיא משתמשת בטקטיקות שנקשרות לרוב בבריונים ולא בממשלות". הוא ציין כי רוסיה "מתכוונת לאפשר להרג להימשך ואף משתתפת בביצועו. אנחנו צריכים פחות דיבורים מצד מוסקבה ויותר פעולות לעצירת הטבח".

שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, אמר לחברי מועצת הביטחון: "אם לא נעשה משהו, חאלב תהיה בקרוב לעיי חורבות, ותישאר בהיסטוריה כעיר שבה התושבים נמסרו לתלייניהם. אם הקהילה הבינלאומית לא תתעורר היא תישא באחריות".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ מסתבך בקלטת חדשה: "תפוס נשים באיבר המין שלהן"
הוריקן "מתיו" מתקדם לקרוליינה הדרומית; הרוגים בפלורידה
פרס נובל לכמעט שלום: כך מנציח נשיא קולומביה דרך רצופה כישלונות

הרס רב מהפצצות בשכונות במזרח חאלב, סוריה, 6 באוקטובר 2016. רויטרס
הפצצות במזרח חאלב/רויטרס

זו הפעם החמישית שבה משתמשת רוסיה בזכות הווטו שלה בנוגע להחלטות הנוגעות למלחמת האזרחים בסוריה. בפעמים הקודמות בייג'ינג הצטרפה למוסקבה בהגנה על משטר אסד מפעולות של המועצה נגדו, שכללו בין היתר פנייה לבית הדין הפלילי הבינלאומי. שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, אמר בישיבת המועצה כי ההצבעות שנערכו היום הן "מהתופעות המוזרות ביותר בהיסטוריה של מועצת הביטחון". לדבריו, "בהתחשב בעובדה שהמשבר בסוריה נמצא במצב קריטי, כאשר חשוב ביותר שיהיה תיאום במאמצים המדיניים של הקהילה הבינלאומית, מדובר בבזבוז זמן שאין לקבלו".

רוסיה הגישה את הצעתה למועצת הביטחון שלשום, ככל הנראה מתוך כוונה שמעצמות המערב ייאלצו לדחות אותה בווטו, כך שמוסקבה לא תהיה היחידה שמתנגדת בווטו להצעות לפתרון המשבר. צרפת הגישה את ההצעה שלה למועצת הביטחון לפני כשבוע מתוך תקווה שתצליח לאחד את המעצמות מאחורי ההצעה, אך לא הצליחה להביא את רוסיה להסכים לה. גם הביקור של איירו במוסקבה במהלך השבוע לא שינה את עמדת הקרמלין. רוסיה מתנגדת לקריאה לקרקע את מטוסי הקרב שלה, המבצעים תקיפות לצד מטוסיו של בשאר אסד.

שגריר רוסיה באו"ם אמר מוקדם יותר כי ההצעה הצרפתית "חוברה בפזיזות". הוא ציין כי לדעתו ההצעה לא הוגשה במטרה לשים קץ לסכסוך, אלא כדי לגרום לסוריה להגיש וטו על ההצעה. לדבריו, לא מקובל שחברה במועצה תדרוש מחברה קבועה בה להגביל את פעילותה הצבאית

הרס רב מהפצצות בשכונות במזרח חאלב, סוריה, 6 באוקטובר 2016. רויטרס
הריסות במזרח חאלב, השבוע/רויטרס

איירו ביקר בוושינגטון לאחר ביקורו במוסקבה. הוא אמר במסיבת עיתונאים כי ההצבעה במועצת הביטחון על ההצעה שהגישה ארצו תהיה "רגע האמת" של המועצה, ובייחוד של רוסיה. "חברי המועצה צריכים להחליט: האם אתם רוצים הפסקת אש בחאלב - כן או לא?", אמר איירו לאחר פגישתו עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אתמול

מאז קריסת הפסקת האש בסוריה לפני כשבועיים, המצב במדינה החמיר במהירות תוך שרוטסיה וארצות הברית מסלימות את חילופי הדברים ביניהן ואת פעולותיהן זו כלפי זו. ביום חמישי הזהיר צבא רוסיה את ארצות הברית שלא תתקוף את צבא סוריה, והדגיש כי מערכות ההגנה האוויריות הרוסיות פרוסות בסוריה ומוכנות להדוף כל מתקפה. אתמול אמר שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי כי ההפצצות מהאוויר שעורכים חילות האוויר של רוסיה ושל משטר אסד נגד אזרחים ומתקנים רפואיים ייחקרו כפשעי מלחמה.

ראש ממשלת צרפת ז'אן מארק איירו. יולי 2013. AP
"רגע האמת". שר החוץ של צרפת ז'אן מארק איירו/AP

במקביל, הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח אתמול כי כוחות הממשל הסוריים ובעלי בריתם כבשו כמה עיירות וכפרים במחוז חמאת שבמרכז המדינה והסיגו את המורדים, שעשו התקדמות משמעותית באזור בשבועות האחרונים. ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה, אל-מנאר, דיווח כי הצבא תפס שילטה בין היתר על העיירות והכפרים אל-טאליסיה, אל-קוואהיר ותל אל-אסוד.

(עדכון ראשון: 13:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully