וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם פתיחת עונת המסיק בגדה: מתנחלים תועדו גונבים מפלסטינים. צפו

13.10.2016 / 9:50

פלסטינים, שחלקם מחכים לאישור מהמנהל האזרחי כדי להגיע לאדמותיהם, תיעדו כמה אירועי גניבה. הם דיווחו גם כי מתנחלים יידו לעברם אבנים. באחד המקרים נעצר תושב תפוח בחשד לניסיון תקיפת פלסטינים באלה

צילום: זאכריה סעדה מרבנים למען זכויות אדם ויש דין, עריכה: יאיר דניאל יש דין

בימים האחרונים נפתחה עונת מסיק הזיתים ואתמול (רביעי) נפתח באופן רשמי המסיק בחלקות הדורשות תיאום עם המנהל האזרחי. אך בעוד חלק מהחקלאים הפלסטינים ממתינים לאישור להתחיל בקטיף על אדמותיהם, התרחשו כמה אירועי חיכוך בין יהודים לפלסטינים וגניבת זיתים על ידי מתנחלים.

כמדי שנה, עונת המסיק מביאה עמה לא מעט אירועי תקיפה, גניבה וגרימת נזק לתוצרים החקלאיים של הפלסטינים על ידי מתנחלים קיצוניים. המשטרה, צה"ל והמנהל האזרחי ערים לתופעה ופועלים כדי למנוע אירועים כאלה. לצורך כך מונה כוח ייעודי של הצבא והמשטרה כאחראי על אבטחת המסיק במקומות הדורשים תיאום מראש בשל סמיכותם להתנחלויות מסויימות ולמוקדי חיכוך. לנוכח פעילות דומה בעונת המסיק הקודמת, נרשמה ירידה ניכרת במספר האירועים. למרות זאת, בחודש האחרון התרחשו כשישה מקרים שבהם בוצעו פעולות כאלה באזור השומרון.

עוד בוואלה! NEWS:
"המצב קשה, כל הקודקודים פצועים": הקלטות נדירות מהמערכה בסיני
פעיל חמאס משועפאט מואשם שתכנן פיגוע התאבדות בירושלים
קו התפר המתוח בין מזרח למערב: הכביש בבירה שהפך לציר הפיגועים

תיעוד: מתנחלים גונבים ומשחיתים עצי זית לפני תחילת עונת המסיק ברחבי שומרון. מערכת וואלה! NEWS
מתוך תיעוד אחד האירועים בסמוך להתנחלות רחלים/מערכת וואלה! NEWS

המקרה הראשון אירע על אדמות הכפר הפלסטיני בורין, הסמוך למאחז גבעת רונן, ב-5 בספטמבר. בתיעוד נראים כמה מתנחלים, ככל הנראה תושבי המאחז, חורשים חלקת אדמה פלסטינית פרטית הנמצאת על פי הפלסטינים בשטח B, כשבשעת המעשה עוברים חיילים המאבטחים את האזור ולא נוקטים בפעולה כדי לעצור את הפעילות הלא חוקית.

מקרה נוסף אירע ליד ההתנחלות רחלים ב-21 בספטמבר, כאשר כמה בחורי ישיבה הלומדים בהתנחלות, הגיעו למטע זיתים השייך לפלסטיני מהכפר יתמא הסמוך ומסקו זיתים. בתיעוד נראים הנערים אוספים שני שקים עם זיתים וציוד ששימש אותם לצורך גניבת הזיתים, ככל הנראה לאחר שהבינו כי פלסטינים מתעדים את האירוע, ועוזבים את המקום. מקרה אחר התרחש גם הוא בסמוך לרחלים כמה ימים לאחר מכן, כאשר שני ילדים תושבי המקום תועדו קוטפים זיתים ממטע השייך לפלסטיני מהכפר סאוויה הסמוך להתנחלות. במקרה זה הזעיקו המתעדים הפלסטינים את המשטרה ושני הקטינים, תלמידי בית ספר יסודי, תושאלו על ידי שוטרים שהגיעו למקום.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עימותים בין פעילי שמאל למתנחלים במסיק זיתים ליד חברון. יותם רונן
עימותים בין פעילי שמאל למתנחלים במסיק זיתים ליד חברון/יותם רונן

גם ביום שישי האחרון הגיעו, לטענת הפלסטינים, כמה מתנחלים לאזור מטע זיתים הנמצא בסמוך לצומת רחלים, שם החל חיכוך בינם לבין תושבי המקום הפלסטינים. לטענת התושבים, המתנחלים הפריעו להם במסיק ויידו לעברם אבנים. המתנחלים, מנגד, טענו בפני השוטרים כי הפלסטינים תקפו אותם באבנים. שניים מהפלסטינים שמסקו במקום עוכבו לחקירה ושוחררו לאחר מספר שעות. חקירת האירוע נמשכת.

לטענת הפלסטינים, ביום ראשון הגיע רועה צאן יהודי מאזור תפוח למטע זיתים סמוך של תושבי הכפר יאסוף. כפי שניתן לראות בתיעוד, העדר אכל מהעצים הנמצאים בשטח הפרטי וגרם להם נזק. כמה שעות לאחר מכן הגיע מתנחל, גם הוא ככל הנראה מאזור תפוח, וניסה לתקוף מוסקים באמצעות אלה. שוטרים ממחוז יהודה ושומרון הגיעו למקום ועצרו אותו בחשד לניסיון תקיפה.

מתנחלים תקפו תושבי פלסטינים תושבי כפר בורין בשנת 2010 והציתו עצי זית. יש דין, מערכת וואלה! NEWS
מתנחלים בעימותים עם פלסטינים בכפר בורין ב-2010/מערכת וואלה! NEWS, יש דין

על פי ארגון "יש דין", בכל שנה, לקראת עונת המסיק, חוזרת התופעה של גניבת יבול ופגיעה בעצים. הדבר בולט במיוחד במקומות שבהם פלסטינים אינם רשאים להגיע אליהם ללא תיאום מראש עם הצבא, ובהם הפגיעה בעצים מתבצעת עוד לפני שבעלי המטעים מגיעים למסוק. עוד אמרו בארגון כי "במקרה הזה הצליחה המשטרה לתפוס את החשודים 'על חם'. אבל, לצערנו מדובר בטיפה בים. רק מדיניות אכיפה יזומה מצד המשטרה וצה"ל תמנע הישנות של מקרים דומים. לקראת עונת המסיק, אנו קוראים למערכת אכיפת החוק בגדה לפעול על מנת להבטיח שפלסטינים יוכלו להגיע למטעים שלהם ולמסוק את הזיתים, מבלי שיחששו מפגיעה, ומבלי לגלות שהקדימו אותם וכבר קטפו את הזיתים או פגעו בעצים".

זאכריה סעדה מארגון רבנים לזכויות אדם מסר בתגובה לאירועים כי "צה"ל והמשטרה חייבים לשמור על האדמות של הפלסטינים באזורים הסגורים עד שהחקלאים יקבלו אישור למסוק. אנחנו העברנו לצה"ל רשימה של המקומות המיועדים לגניבות בגדה המערבית ומדובר רק בתחילת עונת המסיק". לדבריו, "רוב המקרים שהיו עד עכשיו הם באזורים שלא מחייבים תיאום מראש של המסיק. בכל שנה מגלים הפלסטינים פגיעה חמורה בעצים שלהם והפגיעה הזו חייבת להיפסק".

"הנהלים לא היו ברורים לכוח הצבאי במקום"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לקראת מסיק הזיתים באיו"ש, התבצעה הערכות מקדימה של כוחות הביטחון. היערכות זו כללה תיאום פרטני למול התושבים ובעלי הקרקעות, וכן תגבור כוחות לטובת ביצוע המשימה".

בהקשר לאירוע החריש בשטחי B בנוכחות חיילי צה"ל שהיו במקום, נמסר: "מתחקור ראשוני עולה כי הנהלים על אישור עיבוד השטח המדובר לא היו ברורים לכוח הצבאי במקום. הנהלים יובהרו ויחודדו. בנוסף לכך, הסרטון הועבר למשטרת ישראל להמשך טיפולה". כמו כן, דובר צה"ל הוסיף כי "במקרים מסוג זה באפשרות התושבים הפלסטינים לפנות בזמן אמת למפקדת התיאום הגזרתית".

(עדכון ראשון: 7:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully