וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה פה אחד את חידוש פעילותה של החטיבה להתיישבות

9.10.2016 / 16:35

השרים אישרו פה אחד את הצעתו של השר אורי אריאל, המגדירה בסיס משפטי חדש ליחסים בין החטיבה להתיישבות לממשלה, המממנת אותה. העברות הכספים הממשלתיות לחטיבה נחשדו לא פעם בחוסר שקיפות וכתמיכות סמויות בהתנחלויות

עריכה: גדי וינסטוק

(בדצמבר 2015, עימות חריף בוועדת הכספים על החטיבה בהתיישבות: "אתה מבייש את הכיפה שעל ראשך")

הממשלה אישרה היום (ראשון) את חידוש פעילותה של החטיבה להתיישבות, שפועלת לפיתוח ההתיישבות הכפרית והקהילתית בפריפריה וביהודה ושומרון. השרים אישרו פה אחד את הצעתו של שר החקלאות אורי אריאל, המגדירה בסיס משפטי חדש ליחסים בין הממשלה לחטיבה להתיישבות ומאפשרת את חידוש פעילותה המלאה אחרי שמחלוקת משפטית מנעה את תקצובה בשנתיים האחרונות.

החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית הוקמה בשנת 1971 כגוף ביצועי למימוש מדיניות הממשלה להתיישבות חקלאית וקהילתית מעבר לקו הירוק, ומאז 2004 גם בנגב וגם בגליל. החטיבה ממומנת על ידי הממשלה, אך במשך שנים היא הייתה מסונפת להסתדרות הציונית ולא נתונה לפיקוח ממשלתי והעברות הכספים הממשלתיות לחטיבה נחשדו בחוסר שקיפות וכתמיכות סמויות בהתנחלויות.

בשנתיים האחרונות הוקפאה חלקית פעילות החטיבה להתיישבות בעקבות חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר. בחוות דעת זו נמתחה ביקורת חריפה על חוסר הפיקוח והבקרה על קבלת ההחלטות והתקציב של החטיבה, ונאסר על הממשלה להמשיך ולתקצב אותה. בעקבות חוות הדעת נתקלה החטיבה להתיישבות בקשיי פעולה בכל חלקי הארץ, יהודה ושומרון, עוטף עזה ובגבול הצפון.

עוד בנושא:
"אתה מבייש את הכיפה שעל ראשך": צפו בעימות החריף בוועדת הכספים
החטיבה להתיישבות מימנה הקמת שבילי אופניים על שטחים פלסטיניים
האם החטיבה להתיישבות מימנה בנייה בלתי-חוקית על אדמות מדינה?

אורי אריאל, שר החקלאות ופיתוח הכפר של ישראל. ישיבת ממשלה 4 בספטמבר 2016. הדס פרוש, פלאש90, פול צלמים
"לקבל מענה לצרכים האדירים שיש בשטח". אריאל/פול צלמים, הדס פרוש, פלאש90

בדצמבר שעבר אושרה הצעת חוק של הבית היהודי שהסדירה את מעמדה של החטיבה לזרוע המבצעת של הממשלה בכל הנוגע לפיתוח ותמיכה בהתיישבות. במקביל, בחודשים האחרונים ניהל השר אריאל עבודת מטה מקיפה בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. השניים הגיעו למודל חדש ומעודכן, שיסדיר את פעילות החטיבה ויאפשר לה לחזור לפעול במתכונת מלאה בכל רחבי הארץ, כולל בגדה המערבית, תחת משרד החקלאות.

ההצעה הסדירה את מעמד החטיבה כגוף ממשלתי רשמי, וכללה כללים להתנהלות תקינה ובקרה ראויה. ההצעה אפשרה לחטיבה לפעול בכל המרחב הכפרי ולא רק בתחומי המועצות האזוריות וכוללת סעיף שלפיו החטיבה תנהל את קרקעות המדינה במגזר הכפרי ביהודה ושומרון. התקציב שיוקצה למנגנון החטיבה, הכולל את שכר העובדים והוצאות מנהל שונות, יעמוד על 36 מיליון שקלים שיועברו באמצעות משרד החקלאות.

"היום נאשר בממשלה החלטה בקשר לחטיבה להתיישבות שהתחילה בתור מחלקה להתיישבות והפכה לחטיבה ובעזרת השם תהפוך לאוגדה להתיישבות", אמר השר אריאל בפתח ישיבת הממשלה. "אני מאמין ומקווה שאחרי שהחטיבה להתיישבות תחזור לפעילות מלאה יוכלו המועצות והתושבים לקבל מענה לצרכים האדירים שקיימים בשטח. בהקמת מבנים ותשתיות והן בחיזוק הקהילה והחברה בישובים. לשם כך נבחרנו ולשם כך הוקמה החטיבה לפני עשרות שנים", אמר אריאל.

ח"כ זנדברג: "הממשלה רומסת את החוק לטובת הכיבוש"

תנועת "שלום עכשיו" גינתה את המהלך, וטענה כי "במקום לסגור את החטיבה להתיישבות נותנים לחתול לשמור על השמנת". מהתנועה נמסר כי "באמצעות פלפולים משפטיים ממנים את אורי אריאל, מאדריכלי השיטות המפוקפקות, לאחראי על ההפקרות. בנוסף למינוי אריאל ל'שר ההתנחלויות', הממשלה פועלת בחוסר שקיפות ובכוונתה להגדיל את תקציב החטיבה בסכום לא ידוע".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) מסרה: "אם בניית התנחלות חדשה או תמיכתם של למעלה מ-20 ח"כים בגזל הקרקעות בעמונה לא הספיקו על מנת להוכיח את עקרונותיה של הממשלה הזו, אז הנה חוזרת לה מסחטת הכספים של ההתנחלויות". לדבריה, הממשלה מעבירה תקציבים באופן מגזרי "תוך ריסוק מדינת הרווחה ובהתעלמות מוחלטת מצרכיה האמיתיים" של המדינה ושל אזרחיה. "הנה פעם נוספת מחליטה הממשלה לעקוף את החוק ולרמוס אותו לטובת הכיבוש", הוסיפה.

(עדכון ראשון: 13:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully