וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם החטיבה להתיישבות מימנה בנייה בלתי-חוקית על אדמות מדינה?

2.6.2015 / 13:47

בריכה, מרפסת תצפית וגן שעשועים נבנו בשומרון בניגוד לחוק. אמנם הם נבנו על אדמות מדינה אך לא קיבלו אישור לכך ולשניים מהם הוצא צו הריסה. על פי השילוט הם נבנו בסיוע החטיבה להתיישבות, אך היא מכחישה

מעיין עין כפיר. דרור אטקס,
נהרס ב-2010 ונבנה מחדש. מעיין עין כפיר/דרור אטקס

לפני כחודש דווח כי המצפור במצפה דני, מאחז בלתי-חוקי בבנימין, נבנה בסיוע החטיבה להתיישבות. מבדיקת וואלה!NEWS עולה כי אותו גוף הממומן על ידי הממשלה סייע בבניית מבנים בלתי-חוקיים נוספים. המבנים אינם מאושרים על פי החוק והמנהל האזרחי שאמון על אכיפת החוק בגדה נאלץ לפעול נגד בנייה זו.

אחד המבנים שנבנו ככל הנראה בסיוע החטיבה להתיישבות נמצא בעין כפיר הסמוך לאלון מורה בשומרון. ב-2008 בנו חבריו ומשפחתו של כפיר חזי, תושב אלון מורה שנפל בגזרת הבופור בלבנון ב-1997, בריכה לזכרו. הבריכה נבנתה ליד נביעת המעיין והוצבו במקום גם ספסלים ושולחנות. ב-2010 נהרס המבנה על ידי המנהל האזרחי כיוון שנבנה על אדמות פרטיות, בצמוד למטע זיתים פלסטיני.

זמן מה לאחר מכן החלה בניית הבריכה מחדש – הפעם על אדמות המדינה ועל פי השילוט המוצב במקום, במימון החטיבה להתיישבות. אך גם נגד עבודות אלו הוצא צו הריסה כיוון שמדובר בבנייה לא חוקית והקרקע לא הוקצתה כמחויב בחוק למטרה זו.

עוד בוואלה!NEWS:
"צריך כסף כדי לחסל את רוזנשטיין": העדות שמסבכת את אברג'יל
דיווח מסין לאולפן וואלה!NEWS: "שומעים נקישות מקרקעית הספינה"
עשרות קצינים בכירים עתרו לבג"ץ: "לא לסגור את הגדוד הדרוזי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלט במצפה יוסף/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבנה נוסף הוא תצפית יוסף הממוקמת על הר גריזים בשומרון, מעל מחנה הפלטים בלאטה בשכם. מהמקום ניתן לתצפת מלמעלה על קבר יוסף. במקום נבנתה מרפסת לתצפית והוצב שילוט לטובת המטיילים. גם מקום זה נבנה בהשתתפות החטיבה להתיישבות, על פי השלט שהוצב במקום. גם במקרה זה מדובר בבנייה על אדמות מדינה אך הן לא הוקצו למטרה זו ולא ניתן היתר בנייה כדרוש בחוק. בעקבות כך הוצא גם נגד התצפית צו הריסה על ידי המנהל האזרחי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טרם הוצא צו הריסה. גן השעשועים במבוא דותן/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גן השעשועים במבוא דותן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בגבעה סמוכה למבוא דותן שבצפון השומרון נמצא מאחז ובו מתגוררות כמה משפחות. בלב המאחז נבנה גן שעשועים לטובת ילדי המקום - כך על פי השילוט - בהשתתפות החטיבה להתיישבות. גם במקרה זה מדובר באדמות מדינה. הקרקע הוקצתה בעבר לבנייה אך לא החלו עבודות התכנון במקום ותוקפת ההקצאה הסתיימה וטרם חודשה. צו הריסה לגן טרם הוצא והוא אמור לצאת בעתיד הקרוב.

לדברי דרור אטקס, חוקר קרקעות בגדה, "סיור לא ארוך בשטח מעלה שגם כיום למרות כל ההבטחות וההתחייבויות של החטיבה להתיישבות שהם פועלים רק כחוק, החטיבה ממשיכה להיות קבלן המשנה המרכזי של ממשלות ישראל בקידום מפעל שוד האדמות הפלסטיניות ושוד הקופה הציבורית הישראלית. אין פלא שאנשיה ממשיכים לעשות שימוש בכל תעלול, בזוי ככל שיהיה, על מנת להרחיק את עין הביקורת הציבורית מהאופן שבו הם פועלים ולהתנגד להכפפת החטיבה לחוק חופש המידע".

"החטיבה להתיישבות לא הייתה שותפה בבנייה"

מהחטיבה להתיישבות נמסר בתגובה: "בתצפית יוסף בהר גריזים החטיבה להתיישבות לא הייתה שותפה בבנייה, למרות שייתכן כי המועצה האזורית שומרון, כדבר שבשגרה, ציינה בשלט במקום כי החטיבה הייתה שותפה להקמתו. ב'מעיין עין כפיר' החטיבה להתיישבות לא הייתה שותפה בבנייה. החטיבה להתיישבות ייעדה ב-2014 תקציב להסדרת תכנון סטטוטורי של המרחב התיירותי בסביבת 'עין כפיר' (מתן התקציב עדיין לא בוצע). ייתכן כי על רקע האמור לעיל צוינה השתתפותה.

"במבוא דותן, החטיבה להתיישבות הייתה שותפה בהקמת גן משחקים. יש לזכור כי אין עסקינן בבנייה אלא במתקני משחקים הניתנים להעתקה והם באים לשרת את הילדים הרבים הנמצאים באתר. המקום עצמו הינו חווה חקלאית בה מתגוררות מספר משפחות מרובות ילדים. המקום נמצא בתחום אדמות מדינה. בשטח היה הסכם הרשאה להסתדרות הציונית העולמית. ההסכם לא חודש, כמו הסכמים רבים אחרים, לרבות של יישובים שלא חודשו על ידי הממונה על הרכוש הנטוש והממשלתי, וזאת בשל העדר מחלקה חקלאית במשרדי הממונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully