וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי תוקף את בג"ץ המקוואות: "הם רבנים או שופטים?"

9.10.2016 / 11:15

בשיעורו השבועי בירושלים מתח הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף ביקורת על שופטי בג"ץ שהחליטו לאפשר לנשים לטבול במקוואות ללא בלנית. "השופטים מתערבים בדברים של ההלכה", תקף. "שיתעסקו במי שעבר ברמזור אדום"

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף תקף אמש (שבת) בשיעורו השבועי בירושלים את החלטת בג"ץ לאפשר לנשים לטבול במקוואות ללא בלנית. "הבג"ץ, השופטים האלה, מתערבים בדברים של ההלכה", הצהיר הרב יוסף. ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת הרבנות הראשית לישראל ובעקבותיה נאלץ המשרד לשירותי דת לפרסם חוזר מנכ"ל, שבו הורה למקוואות בכל הארץ לנהוג כך.

"היה בג"ץ לאחרונה, לא יודע מתי, בחודשים האחרונים", פתח הרב יוסף את דבריו, "שנתן הוראה שאישה שלא רוצה שיהיה על הראש שלה בלנית - לא צריך שיהיה, יש חופש - איך זה נקרא, חופש דת? אני יודע איך זה נקרא? יש חופש, ולא, תטבול לבד. תגיד לבלנית 'תצאי בחוץ'. אם היא תשב שם, הבלנית, היא עוברת על ביזיון בית המשפט. אחר כך היא יכולה להגיש עליה תביעה. מה קוראים לך? תגיש עליה תביעה, איזה קנס יהיה לה, זה בעיה. הבג"ץ, השופטים האלה, מתערבים בדברים של ההלכה".

הרב יוסף הזכיר כי בג"ץ דרש שהרבנות תכתוב להם מה עמדת ההלכה בנושא. "כתבתי להם מכתב ארוך, לשופטים, והבאתי להם את כל המקורות מאיפה יצא הדין הזה שצריך שתהיה מישהי שתעמוד על ראשה. את כל המקורות הבאתי להם", טען. "וגם מנגד, הבאתי להם כל מיני 'קולות' שאנחנו מתחשבים בהם. לא רק להם. הנה, תראו, אנחנו לא מחפשים חומרות, אנחנו מחפשים דווקא להקל אם אפשר. למשל, אם באה מישהי עם צבע בציפורניים. כל מיני דברים שאנחנו מקלים. שום דבר לא עזר. כתבתי להם מכתב ארוך והם אפילו לא ענו לי. הם כתבו פסק (שאישה) יכולה לטבול בלי אף אחד מעל הראש שלה וזהו".

לקריאה נוספת:
חרף התנגדות החרדים: הקונסרבטיבים מגיירים במקוואות הציבוריים
בניגוד לרבנות: המדינה קבעה כי אין חובה לנוכחות בלנית במקווה
"הבלנית מיששה וגרמה לי לטבול 6 פעמים": החשש הגובר מחוק המקוואות

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף בהילולת הבאבא סאלי בנתיבות. 13 בינואר 2016.. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
בחרו אותם לרבנים או בחרו אותם לשופטים? הרב יצחק יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

"איך אפשר ככה?", תהה הרב. "היא תטבול, היא טורחת ובאה לטבול, שיערה אחת מחוץ למים – לא עלתה לה טבילה. זה הרי לטובתה, הדבר הזה. אישה עומדת על גבה ורואה שכל השיער שלה בתוך המים. חבל שמתערבים בעניינים של הלכה. שיתעסקו, מה בחרו אותם? בחרו אותם לרבנים או בחרו אותם לשופטים? שיתעסקו בדברים האלה, מי שעבר ברמזור אדום - שיתעסקו בזה. למה מתעסקים בעניינים של הלכה, בעניינים של טבילה במקווה? חבל שככה מתעסקים, חבל".

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הביע התנגדות לעמדתו של הרב יוסף. "דבריו מסוכנים לשלטון החוק, ועובד ציבור כה בכיר שאלו עמדותיו חייב לגלות יושרה מינימלית ולהתפטר לאלתר מתפקידו. דבריו מעידים הן על בורותו בעקרונות היסוד של הדמוקרטיה והפרדת הרשויות, והן על שלילתו את עקרון שלטון החוק וחתירתו נגדו", טען. הוא אף הוסיף כי "התבטאויותיו של הרב יוסף מתאימות אולי לאיראן או לערב הסעודית, אך לא למדינת ישראל, ויש להעמידו במקומו ולהבהיר לו בדחיפות את מגבלות תפקידו".

בעקבות דבריו של הרב יוסף חדו"ש מתכווונת לפנות ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בדרישה שיבהיר לו את חומרת דבריו, את הנזק שהוא גורם לשלטון החוק ואת הסתירה שבין התבטאויות מעין אלה לבין המשך כהונתו כרב ראשי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הרב עו"ד אורי רגב מנכל חדו"ש. חדו"ש,
"התבטאויות יוסף מתאימות לאיראן או לערב הסעודית". רגב/חדו"ש

אחרי קביעת בג"ץ שלפיה נשים יוכלו לטבול במקווה ללא בלנית, פרסם ביום חמישי מנכ"ל משרד הדתות עודד פלוס את ההוראה למקוואות. הוא הדגיש כי "על פי פסיקת הרבנות הראשית לישראל טבילת אישה מחייבת נוכחות של בלנית", אך ציין כי "יש לכבד את פרטיות הטובלות, האחריות על כשרות הטבילה מוטלת על הטובלות עצמן".

פלוס הבהיר בחוזר כי לטבילה ללא נוכחות בלנית יש השלכות על כשרות הטבילה, אך לדבריו, ניתן לאפשר זאת מטעמים של צנעת הפרט. בחוזר העלה פלוס אפשרויות של טבילה ללא נוכחות בלנית כך שהטובלת תלווה בחברה במקום בלנית, כשהטובלת לובשת חלוק רפוי ואטום או זימון הבלנית כשהטובלת כבר בתוך המים. חוזר מנכ"ל שפורסם הוא סוף לסאגה שנמשכה שלוש שנים שהובילה קבוצות נשים וארגונים רבים, בהם "עתים", לצאת נגד ההחלטה לא לאפשר טבילה ללא בלנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully