וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לרבנות: המדינה קבעה כי אין חובה לנוכחות בלנית במקווה

22.6.2016 / 17:35

למרות עמדת הרבנות הראשית, שלא השתנתה ודורשת נוכחות בלנית בעת הטבילה, פרקליטות המדינה קיבלה את הדרישה בעתירה שהוגשה לבג"ץ. עם זאת, בית המשפט טרם קיבל את עמדת המדינה והדיון יתחדש מחר

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

בווידאו: עשרות הפגינו מול משרד ראש הממשלה נגד "חוק המקוואות", חודש מרץ

המדינה מסרה היום (רביעי) בתגובתה הרשמית לעתירה שהוגשה לבג"ץ בנוגע לטבילה במקוואות, כי הטובלות לא יידרשו לטבול בנוכחות של בלנית. "הטובלת תוכל להחליט עבור עצמה אם לפעול בהתאם לכלל הלכתי זה – טבילה עם בלנית – לרבות טבילה לבדה או בנוכחות חברה, והמועצה הדתית ועובדיה לא יתנו את הטבילה בנוכחות בלנית בשעת הטבילה", נכתב במסמך התגובה שהעבירה הבוקר פרקליטות המדינה בשם מועצת הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת. בכך המדינה מקבלת למעשה את הדרישה בעתירת ארגון "עתים" בשם 13 נשים ומבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בשל התייתרותה.

פרקליטות המדינה אמנם מייצגת את הרבנות הראשית בעתירה, אולם במקרה זה הבהירה האחרונה כי עמדתה ההלכתית שלפיה יש להעמיד בלנית במהלך הטבילה לא השתנתה, כפי שהובהר גם במסמך התגובה. לפיכך בכוונת הרבנות להורות למועצות הדתיות להציב במקוואות שלט שיבהיר את עמדתם. "עמדת המשיבים היא כי על המועצה הדתית להעמיד לרשות הטובלות את שירותיהן של בלניות, בהיות נוכחותן נחוצה ונדרשת לפי עמדת הרבנות, ואף לפעול לתליית שלטים במקוואות שיתארו את פסיקת הרבנות הראשית, שלפיה חלה חובה הלכתית בנוכחות בלנית בעת הטבילה", נכתב.

עוד בוואלה! NEWS:
"הבלנית מיששה וגרמה לי לטבול 6 פעמים": החשש הגובר מחוק המקוואות
השר כחלון מתנגד לחוק המקוואות: "פוגע בכבודן של נשים"
ועדת השרים אישרה את חוק המקוואות שנועד לטרפד פסיקת בג"ץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מקוואות הטהרה אינם בגדר בתי מרחץ". מקווה בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפרקליטות ציינה עוד במסמך כי עמדתה הושגה לאחר שהתקיימו בנושא כמה ישיבות במשרד המשפטים בנוכחות נציגי הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת, ובכלל זה ישיבה אצל היועץ המשפטי לממשלה. "בישיבות אלה עלה כי יש קושי משפטי לא מבוטל להתנות את הטבילה במקוואות בנוכחות בלנית", נכתב. בשם הרבנות הראשית חתם על המסמך הרב ישראל הנאו, המשמש מנהל לשכתו של הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב דוד לאו.

למרות עמדת המדינה, מחר צפוי להתקיים דיון בבג"ץ בעתירה. זאת לנוכח עמדת המועצה הדתית בירושלים, שהייתה אחת המשיבות בעתירה, המתנגדת לאפשר טבילה ללא בלנית. בעמדה שהגישה המועצה הדתית לבג"ץ נכתב כי "מקוואות הטהרה אינם בגדר בתי מרחץ, אלא מתקנים אשר כל תכליתם להביא לידי טבילה כשרה, וזו צריכה להיקבע על ידי בלנית המוסמכת לקבוע זאת".

טקס הצהרת האמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"חלה חובה הלכתית בנוכחות בלנית". חברי מועצת הרבנות הראשית/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

אם אכן יקבל בג"ץ את עמדת הפרקליטות תגיע לסופה סאגה של כשלוש שנים, שבשיאה הוגשה העתירה ביולי 2015, באמצעות עורכי הדין אלעד קפלן ושרה וינברג מהמחלקה למדיניות ציבורית בארגון ובשיתוף הארגונים "ירושלמים" ו"אדוות". העותרים דרשו כי בג"ץ יורה למשרד לשירותי דת לחייב את המועצות הדתיות בקיום "נוהל שמירה על צנעת הפרט של ציבור הטובלות", שפורסם לפי דרישת הארגון באפריל 2014, וכן להורות למועצות הדתיות לאפשר טבילה ללא בלנית במקרה שנשים דורשות זאת.

יו"ר ארגון "עתים", הרב שאול פרבר, בירך על ההחלטה. "אין פה מנצחים ואין פה מפסידים. במקרים הזה כולם ניצחו – גם הנשים הטובלות וגם הדת", אמר. "אני רוצה לברך את הרבנות הראשית על שגילתה גמישות והבנה לרחשי הלב של נשים רבות שרוצות לטבול במקוואות, ובכך קירבה אותן ועוד רבות כמותן אל המצווה החשובה הזאת".

ארגון רבני צהר הגיב על החלטת המדינה וביקש לחזק את הרבנות הראשית על מניעת כפייה ממי שאיננה רוצה בליווי הבלנית. "זאת על מנת שלא תישכח תורת מקווה הטהרה מרבבות נשים מסורתיות בישראל", נמסר. "ארגון רבני צהר רואה בכך יישום נוסף של משנתו הרוחנית שהזהות היהודית של עם ישראל תושג בדרכי אהבה ולא בכפיה וכוחנות".

ח"כ שולי מועלם בעימות שערך ארגון לתת בין המועמדים לתפקיד חברתי-כלכלי של המפלגות, הבינתחומי הרצליה מרץ 2015. ראובן קסטרו
"מעורבות מצד גורמים חיצוניים פוגעת בנשים". מועלם רפאלי/ראובן קסטרו

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, בירכה על ההחלטה לאפשר לנשים לשקול בעצמן את עניין הטבילה בנוכחות בלנית. "מצוות הטבילה היא עניין נשי אישי, וכל מעורבות מצד גורמים חיצוניים פוגעת בנשים הטובלות לפי מנהגן ומנהג אימהותיהן ובעצם הרצון של נשים לקיום המצווה", מסרה. "מצוות הטבילה משותפת לנשים מכל חלקי החברה הישראלית, ועלינו לשמור על מאור פנים ולאפשר שימוש בכל הכלים ההלכתיים שיש בידנו".

ברבנות הראשית לישראל ביקשו להבהיר כי העמדה המשפטית שנקבעה ונכתבה בתשובת הפרקליטות לבג"ץ, שלפיה נשים יוכלו לטבול שלא בהתאם לדרישות ההלכה, היא עמדה משפטית של פרקליטות המדינה. "הרבנות הראשית לא שינתה ולא תשנה בכהוא זה את עמדתה שניתנה בעבר וקיבלה משנה תוקף נוסף במהלך ישיבות המועצה האחרונות, שלפיה הטבילה צריכה להיעשות בנוכחות בלנית. מועצת הרבנות הראשית אף נתנה פתרונות המכבדים את פרטיות האישה. אם הטובלת בוחרת לטבול שלא בהתאם לכללי הלכה, בידה לטבול גם ב'בריכת שעשועים', שכן טבילתה לבטלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully