וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים אישרה את חוק המקוואות שנועד לטרפד פסיקת בג"ץ

הצעת החוק השנויה במחלוקת של חברי כנסת מהמפלגות החרדיות ומהבית היהודי קובעת כי הטבילה במקוואות ציבוריים תותר על פי ההלכה בלבד ולא יחולו בהם הוראות איסור אפליה. "פרס לגורמים שמסרבים לכל פשרה בנושאי דת ומדינה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של ח"כים מש"ס, יהדות התורה והבית היהודי, לפיה הטבילה במקוואות ציבוריים תותר על פי ההלכה בלבד ולא יחולו בהם הוראות איסור אפליה במקומות ציבוריים. על פי הפשרה שהושגה בין הצדדים,החוק, שנועד לטרפד את פסיקת בג"ץ שקבעה כי גם הרפורמים והקונסרבטיבים יוכלו להטביל לגיור במקוואות ציבוריים, יעלה לקריאה טרומית במליאת הכנסת ככל הנראה בהמשך השבוע, ולאחר אישורו ינסו מפלגות הקואליציה להגיע להסכמות לגביו לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

ישיבת הוועדה הופסקה בעיצומו של הדיון, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביקש לשוחח על החוק, שמעורר מחלוקת חריפה בקואליציה, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. השר יריב לוין, שנחשב לאיש אמונו של נתניהו בוועדה, נקרא גם הוא לשוחח עם ראש הממשלה בנושא. לאחר מכן חודשה הישיבה והתקבלה ההחלטה לתמוך בחוק.

עוד בוואלה! NEWS:
מלחמת החרדים ברפורמים מחריפה, אך לא תוביל למשבר קואליציוני
נשים דתיות נגד חוק המקוואות: "מחזיר את כולנו שנים אחורה"
כדי להבטיח את שליטת הרבנות במקוואות: ח"כ גפני יציע חוק עוקף בג"ץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, 2015. AP
עצר את הדיון כדי לשוחח עם ראש הממשלה. מנדלבליט/AP

ח"כ רחל עזריה (כולנו), יו"ר השדולה ליהדות ישראלית, מסרה: "חוק המקוואות כפי שמנוסח כרגע הוא בעייתי ועתיד לפגוע בציבור הטובלות. בשל כך, התעקשתי על התחייבות קואליציונית שהטובלות לא תפגענה ממהלך זה בשום דרך. הוחלט שהחוק יקודם לאחר קריאה טרומית רק בהסכמות פנים קואליציוניות והתחייבות שהטובלות יוכלו להמשיך לטבול כפי שנהגו עד כה".

במקביל לדיון הפגינו כ-30 נשים וגברים מול משרד ראש הממשלה בירושלים, במסגרת המאבק לאפשר לנשים אורתודוקסיות לטבול ללא בלנית – מעשה שלא יהיה אפשרי במסגרת החוק החדש, אם יתקבל. רני חזון וייס, מזכ"לית סיעת "ירושלמים" במועצת העיר וממובילות מאבק "תנו לטבול בשקט" אמרה בהפגנה כי "יש פה מאבק על המקום הפרטי שלנו".

לדבריה, "אין שום מצווה ביהדות שיש מישהו שצריך לשים עין בטבילה, שהיא מצווה כל כך אינטימית, פרטית ואישית ביני לבין הבורא וככה אני מבקשת להמשיך לקיים אותה. אני קוראת לוועדת השרים לא לקחת חלק בדבר הזה המצווה חשובה מספיק כדי שלא תתנו יד לביזוי הזה". היא הוסיפה כי "שותפות למאבק הזה נשים מכל רחבי הארץ. ההפגנה בירושלים כי כאן בית המחוקקים, אבל שותפות למאבק נשים מכל מקום שמבקשות - 'תנו לטבול בשקט'". להפגנה היו שותפים גם ארגונים דתיים-ליברליים, בהם "נאמני תורה ועבודה", "עתים" והארגונים "קולך" ו"אדוות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
חברת הכנסת רחל עזריה. ראובן קסטרו
"חוק המקוואות כפי שמנוסח כרגע הוא בעייתי ועתיד לפגוע בציבור הטובלות". ח"כ עזריה/ראובן קסטרו

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, הגיב להחלטת ועדת השרים, ומסר: "תמיכת הממשלה בחוק המקוואות מעניקה פרס לאותם גורמים שמסרבים לכל פשרה בנושאי דת ומדינה ומעמיקים את המחלוקות בחברה הישראלית ובעם היהודי. זו חקיקה עוקפת בג"ץ ועוקפת חוקי יסוד, שאם תאושר תרמוס ברגל גסה את חופש הדת והמצפון של אזרחי ישראל היהודים ותעביר מסר שלילי חריף ליהדות התפוצות".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, הוסיף: "החוק הזה הוא לא רק חוק עוקף בג"ץ אלא גם חוק נגד העם היהודי. קובע בית המשפט העליון שהמקוואות הציבוריים בישראל יכבדו כל יהודי, החלטה שאין ציונית ממנה, והנה מחליטה הממשלה לקדם חוק שמשמעותו לומר ליהודים שאינם אורתודוקסים שמקומם לא כאן. אם חלילה יעבור החוק במליאה, המשמעות היא שמדינת ישראל תכריז על גט כריתות מהעם היושב בתפוצות. זו פגיעה אסטרטגית במעמדה של ישראל ובביטחונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully