וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת החרדים ברפורמים מחריפה, אך לא תוביל למשבר קואליציוני

25.2.2016 / 1:15

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל התכנסה להביע מורת רוחה על אישור מתווה הכותל. גם בש"ס זעמו על ההחלטה: "לא לאפשר דריסת רגל של מחריבי הדת". עם זאת, האדמו"רים והרבנים סבורים - זהו מסר לנתניהו, אך לא אותות על פרישה מהממשלה

צילום: לע"מ, עריכה: גדי וינסטוק

(ראש הממשלה בנימין נתניהו משבח את מתווה הכותל, חודש שעבר)

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל התכנסה אתמול (רביעי) בירושלים כדי להפגין מורת רוח מהחלטת הממשלה לאשר רחבת תפילה משותפת לנשים ולגברים בכותל המערבי הדרומי, המיועדת לזרמים הלא-אורתודוקסים, ובהם נשות הכותל והרפורמים. זמן קצר לאחר ההתכנסות פרסמה המועצה הודעה לפיה "מעשיהם והנהגתם" של הרפורמים הם "זיוף מוחלט של יסודות הדת והיהדות". נוסף לכך, האדמו"רים החברים במועצה הנחו את הציבור "לעשות כל אשר בידו להעביר את רוע הגזירה".

במקביל, פרסמה מועצת חכמי התורה של ש"ס מכתב שבו התבטאו נגד המתווה בכותל המערבי ונגד פסיקת בג"ץ שלפיה יש לאפשר לרפורמים וקונסרבטיביים להשתמש במקוואות ציבוריים. "לא לאפשר שום דריסת רגל של מחריבי הדת, התנועות המסוכנות, הרפורמים והקונסרבטיבים וכת דילהון במקום הקדוש וכן לשים עיניו ולבו שלא תהיה בהם שום הכרה רשמית", נכתב. מחר תדון הרבנות הראשית במתווה הכותל שאושר וכן בהחלטת בג"ץ בעניין המקוואות.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מתווה הכותל אושר חרף התנגדות החרדים: "פתרון הולם ויצירתי"
הפשרה עם נשות הכותל: החרדים מברכים על "ההיפרדות המוחלטת"
נשים דתיות נגד חוק המקוואות: "מחזיר את כולנו שנים אחורה"

נשים מניחות תפילין בכותל. נשות הכותל,
"אם היו משאירים את ההחלטה לידי בג"ץ – התוצאה הייתה גרועה יותר". נשות הכותל מניחות תפילין/נשות הכותל

מועצת חכמי התורה העניקה גיבוי ליו"ר המפלגה אריה דרעי ולשר הדתות דוד אזולאי נוכח הביקורת שהופנתה כלפיהם על כך שהיו שותפים לגיבוש ההסכם על הכותל המערבי, מבלי להתייעץ עם הרבנים. "כולם צייתו להוראותינו בכל העניין והתנגדו להצעות האמורות".

החרדים אמנם מביעים את התנגדותם למתווה שהושג בכותל המערבי, אך היו שותפים לגיבושו. טענתם העיקרית הייתה כי "אם היו משאירים את ההחלטה לידי בג"ץ – התוצאה הייתה גרועה יותר". בימים האחרונים ח"כים, בעיקר מיהדות התורה, פרסמו אמירות לפיהן "יש לבחון את השותפות עם נתניהו" בשל מה שהגדירו "החיבוק שהוא מעניק לרפורמים ולקונסרבטיבים". את האמירות פרסמו חברי הכנסת בביטאונים המפלגתיים, אך לא הפיצו אותם לתקשורת. האדמו"רים והרבנים שהתבטאו נגד המתווה בכותל המערבי ביקשו בכך להעביר מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו, אך עם זאת, המסר הזה הוא רחוק מאפשרות של פרישה מהקואליציה.

מי שראה בהתכנוסתם של האדמו"רים הישג אלה דווקא הרפורמים והקונסרבטיבים, שמבינים כי החרדים הצהירו נגד המתווה, אך לא מתכוונים לפעול נגדו ממש. עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית אמר כי "עצם הדיון ממחיש עד כמה היסטורי ומשמעותי הסדר הפשרה. מדובר בשינוי סדרי עולם המפרקים את המונופול האורתודוקסי הבנוי כולו על מוקדי הכוח והשררה שאליהם הורגלנו כולנו בעל כורחנו". גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית הוסיף: "ההסכם בעניין הכותל מוכיח את היכולת למצוא פשרות גם בנושאים כאובים. אנו נמשיך לקוות שיום אחד זה יהיה המסר גם של ההנהגה החרדית".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully