וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים דתיות נגד חוק המקוואות: "מחזיר את כולנו שנים אחורה"

19.2.2016 / 10:10

הצעת החוק שמחמירה את הנהלים אמנם מתנגחת בעיקר ברפורמיות, אך נשים אורתודוקסיות טוענות כי בפועל הן ייפגעו ממנה יותר מהשאר. "עד שאנחנו מבינות שרק אנחנו מחליטות מה נעשה בנו, החוויה הזאת מדי חודש מעמידה זאת בסימן שאלה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצעת החוק נאבקת בעיקר באורתודוקסים. מקווה בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כים מש"ס, יהדות התורה והבית היהודי הגישו השבוע הצעת חוק שתמנע את יישום פסיקת בג"ץ שניתנה לפני כשבוע וחייבה מועצות דתיות ברחבי הארץ לאפשר למתגיירות בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים לטבול במקוואות הציבוריים. כעת, קבוצת נשים אורתודוקסיות טוענות כי ההצעה הזו תפגע בדרישתן "לטבול בלי בלנית".

לדברי הנשים, הן חשו בשנים האחרונות כי זכויותיהן הבסיסיות בעת טבילתן נפגעו, ובכלל זאת נחשפו לחקירות, בדיקות גופניות פולשניות והתערבויות במנהגיהן האישיים בעת קיום הטבילה. לטענתן, הצעת החוק מוצגת אמנם כמאבק בקונסרבטיבים וברפורמים, אך היא נאבקת למעשה בעיקר באורתודוקסים, המהווים, כך לדבריהן, רוב מוחלט ביהדות המסורתית הישראלית.

עוד בנושא:
בג"ץ קבע: יש לאפשר לעוד גופים פרט לרבנות לקיים טקסים במקוואות
כדי להבטיח את שליטת הרבנות במקוואות: ח"כ גפני יציע חוק עוקף בג"ץ

חברי הכנסת איילת שקד ונפתלי בנט במליאה בכנסת 11.05.15. נועם מושקוביץ
"התאכזבתי מאוד שחברי הסיעה הצטרפו לסיעות החרדיות". איילת שקד ונפתלי בנט/נועם מושקוביץ

במכתב ששיגר הרב שאול פרבר, יו"ר עמותת "עתים", לחברי הכנסת בבית היהודי, הוא כותב: "הצעת החוק תסתום את הגולל על שורה של מאבקים בין הרבנות הראשית, הנשלטת פוליטית על ידי אנשי שלומו של ח"כ גפני, לבין אלו המבקשים במסגרת האורתודוקסיה לקדם תפיסה ציונית, מכבדת וקשובה כלפי כלל הציבור הישראלי". פרבר מייצג בעמדתו קבוצה המונה עשרות נשים שנלחמו לאחרונה על הזכות לטבול במקווה על פי אמנותן. לדבריהן, הצעת החוק שנועדה לחסום את פסיקת בג"ץ כך שהמקוואות הציבוריים יהיו תחת הרבנות הראשית לישראל תוביל לכך שגם להן לא תהיה את הזכות לטבול לפי אמונתן.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
"אינני מצליחה להבין, מדוע מדינת ישראל כופה עלי לקיים את ההלכה הכל כך חשובה הזו לאור הגישה המחמירה, הפוגעת בי ובמשפחתי"

עדן סגל, אחת הנשים, הסבירה כי ניסיונות הטבילה מהעבר פגעו בה בצורה "קשה מאוד". לדבריה, "כאישה, וכאישה דתיה, אדגיש, בקשתי אינה מחוץ למסגרת ההלכתית והיא מוכרת היטב בפסיקה. אמנם כדעה מקלה, אך דעה זו קיימת ואינה מומצאת על ידי או על ידי חברותיי. אינני מצליחה להבין, מדוע מדינת ישראל כופה עלי לקיים את ההלכה הכל כך חשובה הזו לאור הגישה המחמירה, הפוגעת בי ובמשפחתי".

סגל, כמו גם שאר חברותיה, מפנה אצבע מאשימה למפלגת הבית היהודי. "התאכזבתי מאוד לראות כי חברי הסיעה הצטרפו להצעת הסיעות החרדיות המבקשות לעגן את ההחמרות הפוגעות בי, במשפחתי ובחברותיי. הדת היהודית היא נחלתם של כלל היהודים, ובהתאם, שירותי הדת במדינת ישראל צריכים לשרת את כלל האוכלוסייה המעוניינת בשירותים אלו, ואין לכפות על כולם את הגישה המחמירה, במיוחד בסוגיה כה רגישה ואינטימית".

"צעד תמוה שעומד בניגוד מוחלט למדיניות הבית היהודי"

אמונה קליין, אישה נוספת שטוענת לפגיעה כתוצאה מהצעת החוק החדשה, אמרה כי "מה שהכי כואב זה שזה משפיע על כל הדברים הכי אינטימיים ואישיים בחיים של אישה. על הזוגיות שלי, על הגוף שלי, על אלוהים, על הרבה מערכות יחסים שהן גם ככה מאוד מורכבות ולא פשוטות. זה נהיה קשה במיוחד כי עד שאנחנו מצליחות לשקם לעצמנו את התובנה שרק לנו יש זכות להחליט מה נעשה בנו, באה החוויה הזאת מדי חודש ומעמידה את התחושה הזו בסימן שאלה. זה להיכנס למצב הישרדותי כל פעם. זאת טלטלה שקשה להתמודד איתה בעיניים פקוחות".

רני חזון וייס, המכהנת גם כמזכ"לית סיעת ירושלמים בעיריית ירושלים, אמרה כי "ההצעה היא רעה ופוגענית המצעידה אותנו שנים אחורה ומהווה פגיעה בנשים מכלל המגזרים המבקשות אוטונומיה באחת המצוות היותר פרטיות אותה הן מעוניינות לקיים. הצעת החוק היא הרסנית ופוגעת בנשים המבקשות לטבול עד כדי שחלקן מוותרות על אחת המצוות החשובות היות שזו הפכה לבלתי נסבלת. אין לי ספק שמדובר גם כאן בהצעת חוק שבבסיסה שליטה, כוח וכסף גם במחיר פגיעה במאות אלפי נשים".

נשים חרדיות. AP
"הצעת חוק שבבסיסה שליטה, כוח וכסף גם במחיר פגיעה במאות אלפי נשים"/AP
"ההצעה נוטלת מהנשים הטובלות את השליטה על צנעת חייהן האישיים"

וייס, סגל וקליין הן חלק מ-13 נשים אורתודוקסיות שעתרו לבג"ץ ביולי האחרון בדרישה לאפשר להן לטבול במקוואות על פי אמונתן, לאחר שלטענתן הבלניות מחליטות עבורן כיצד יטבלו - מבלי להתחשב ברצונותיהן. בשבועות הקרובים צפוי לדון בג"ץ בעתירתן, אך אם ההצעה של המפלגות החרדיות והדתיות תעבור בכנסת, ספק אם להחלטה תהיה משמעות.

הרב פרבר הסביר במכתב ששלח לחברי הכנסת מהבית היהודי כי תמיכה "בהצעת החוק הזו תהיה בבחינת 'זיגזג' והינה צעד תמוה שעומד בניגוד מוחלט למדיניות הבית היהודי עד עתה. ההצעה נוטלת מהנשים הטובלות את השליטה על צנעת חייהן האישיים ומאפשרת לכפות עמדה קיצונית ומרחיקה על המקוואות על חשבון כל העמדות האחרות, בכלל זה אלה של הציונות הדתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully