וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התנגדות החרדים: הקונסרבטיבים מגיירים במקוואות הציבוריים

29.8.2016 / 8:00

לוואלה! NEWS נודע על מקרים שבהם נערכו גיורים שאינם אורתודוקסיים במקווה ציבורי בתל אביב. זאת אמנם בהתאם לפסיקת בג"ץ, אך בניגוד ל"חוק המקוואות" שיזמו החרדים וייכנס לתוקף בקרוב

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: עשרות מפגינים נגד חוק המקוואות בירושלים, מרץ האחרון)

יהודים שעברו גיור קונסרבטיבי משלימים את התהליך בטבילה במקוואות הציבוריים - כך נודע לוואלה! NEWS. זאת, בהתאם לפסיקת בג"ץ מפברואר האחרון, אך על אף ההתנגדות החריפה של הגורמים החרדיים במערכת הפוליטית, שיצאו שוב ושוב נגד שימוש במקוואות הציבוריים בגיורים שאינם אורתודוקסיים, ואף יזמו את "חוק המקוואות", שנועד לעקוף את פסיקת בג"ץ. החוק עורר התנגדויות הן באופוזיציה והן בקואליציה, רוכך, ואושר בכנסת. הוא צפוי להיכנס לתוקפו בעוד שמונה חודשים.

הגיור האחרון שנעשה במקווה ציבורי אירע ביום רביעי שעבר, אז הגיעו חברי בית הדין לגיור של התנועה הקונסרבטיבית - שני רבנים ורבה אחת - למקווה הציבורי בשכונת הדר יוסף שבתל אביב, וערכו במקום טקס טבילה לגיור של תינוק כבן חודשיים, שאומץ על ידי זוג הומואים. זו הפעם השנייה שנערך טקס מסוג זה בשלושת החודשים האחרונים. בסוף חודש מאי, הורים הטבילו את שני ילדיהם בני שבע ו-11 במסגרת הגיור הקונסרבטיבי, לאחר שהתברר כי האם אינה יהודייה. אנשי התנועה הקונסרבטיבית העידו כי "מנהל המקווה ואנשי הרבנות המקומית היו אדיבים ומסבירי פנים".

משפחה שהטבילה את ילדיה במסגרת גיור קונסרבטיבי במקווה בשכונת הדר יוסף שבתל אביב, מאי 2016. התנועה המסורתית, מערכת וואלה! NEWS
הטבילו את ילדיהם במסגרת גיור קונסרבטיבי. המקווה בתל אביב, מאי האחרון/מערכת וואלה! NEWS, התנועה המסורתית

לפי התנועה המסורתית (הקונסרבטיבית), אף שבג"ץ פסק לטובתם - "המקווה בתל אביב הוא היחיד שממלא אחר פסיקת בג"ץ". לדבריהם, מקוואות אחרים ברחבי הארץ מסרבים לאפשר את טבילת הרפורמים והקונסרבטיביים, אף שהדבר מותר על פי חוק.

"בתקופת זמן זו, מחויבת הרבנות הראשית, ככל רשות שלטונית אחרת, למלא את פסיקת בית המשפט העליון ולפתוח את המקוואות בפני יהודים מכל הזרמים", אומר עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית. "אלא שרק המקווה בהדר יוסף שבתל אביב עושה זאת, וכל שאר המקוואות שבשמם נקב בית המשפט – מסרבים. כאילו פסיקת בג"ץ היא רק המלצה".

לדברי הס, ארגונו ינקוט צעדים משפטיים נגד מקוואות שלא יאפשרו להם לטבול את הגיורים במקום. "אנו מודיעים ליושבי ראש המועצות הדתיות בכל מקום ואתר כי האחריות לקיום פסק הדין, ככתבו וכלשונו, היא שלהם", אמר. "אנו לא נהסס לתבוע את בזיון בית המשפט וגם לא נהסס לתבוע פיצויים על פי חוק איסור האפליה במתן שירותים. אף גורם אינו מעל לחוק, לא הרבנים הראשיים ולא המועצות הדתיות".

משפחה שהטבילה את ילדיה במסגרת גיור קונסרבטיבי במקווה בשכונת הדר יוסף שבתל אביב, מאי 2016. התנועה המסורתית, מערכת וואלה! NEWS
כל הליך גיור מחויב בטבילה בסופו. משפחה לאחר סיום ההליך במקווה בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, התנועה המסורתית

כל הליך גיור מחייב טבילה במקווה בסופו. טבילה לשם גיור חייבת להתבצע בנוכחות חברי בית הדין המבצע את הגיור, ועל פי ההלכה היהודית גרים טובלים רק ביום, ובכך הם מסירים מעליהם את עברם הנוכרי.

למערך הגיור הממשלתי יש הסדר מיוחד עם המועצות הדתיות לפתיחת המקווה גם ביום לשם הטבילה של הגרים. עם זאת, הרפורמים והקונסרבטיבים טענו כי ניסיונותיהם להיכנס למקוואות ציבוריים בשעות אלו נתקלו בסירוב, ועל כן הם פנו לבג"ץ.

במסגרת "חוק המקוואות" הושג סיכום חשאי, ולפיו במקום המקוואות הציבוריים שייחסמו בפני המתגיירים הרפורמים והקונסרבטיביים, הם יוכלו לטבול במקוואות חדשים שהסוכנות היהודית תבנה עבורם ברחבי הארץ. ועדת הכספים, שבראשותה עומד ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אישרה בתחילת החודש העברה של עשרה מיליון שקלים עבור משרד ראש הממשלה לסעיף שנקרא "קשר עם התפוצות". למרות הכחשותיו של גפני, בעיתון "הארץ" נחשף כי הכסף מיועד לבניית מקוואות עבור מתגיירים בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully