וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם מזהיר: "חאלב תושמד בחודשיים"; אסד מציע למורדים להיכנע

נשיא סוריה הציע למורדים להניח את נשקם בתמורה לעזיבה בשלום את העיר הגדולה במדינה. המורדים וארצות הברית הגיבו בזלזול להצעה. בתוך כך, הזהירה מוסקבה את וושינגטון מתקיפת צבא אסד

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא סוריה בשאר אסד אמר היום (חמישי) כי המורדים הנצורים בחאלב מוזמנים לעזוב עם משפחותיהם ללא חשש מפגיעה – אם יניחו את נשקם. לצד זאת, הבטיח להמשיך במתקפה על העיר הגדולה בסוריה ולהשיג שליטה על כל המדינה.

הצעת החנינה באה בעקבות שבועיים של ההפצצות הכבדות ביותר על העיר מאז פרוץ מלחמת האזרחים, שגבו את חייהם של מאות בני אדם שלכודים באזור המזרחי, שבשליטת המורדים. הפצצות שטרפדו את ההסכם לסיום המלחמה שיזמה ארצות הברית.

הלוחמים הסכימו בעבר להצעות חנינה דומות באזורים נצורים, למשל דראיא, פרבר של דמשק שהיה כבוש עד שהמורדים בו נכנעו באוגוסט האחרון. עם זאת, המורדים טענו כי אין להם שום כוונה לפנות את חאלב, האזור העירוני האחרון שבשליטתם, וגינו את החנינה וקראו לה הונאה.

לקריאה נוספת:
עשרות מורדים הנתמכים בידי טורקיה נהרגו בפיגוע של דאעש בסוריה
סוריה לתושבים בחאלב: אם לא תתפנו - גורלכם בלתי-נמנע
הפצצת שיירת הסיוע לחאלב: "מתיחה מתוכננת היטב" או תקיפה מכוונת?

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לטלוויזיה דנית, 6 באוקטובר 2016. רויטרס
החנינה היא טריק. נשיא סוריה אסד/רויטרס

"קבוצות המורדים לא יכולות לעזוב את חאלב משום שמדובר בטריק של המשטר", אמר גורם באחד מארגוני המורדים שנמצא בחאלב. "חאלב הוא לא כמו אזורים אחרים, זה בלתי אפשרי עבורם להיכנע".

וושינגטון הטילה גם היא ספק במניעי הממשל. "העובדה שהם מציעים משהו שמתפרש כמו דאגה לאזרחים היא מזעזעת", אמר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט, וציין את מניין האזרחים ההרוגים הגדול מהתקיפות האוויריות ומההפצצות.

אתמול הכריז הצבא על צמצום ההפצצות והתקיפות האוויריות כדי לאפשר לאזרחים לעזוב. לצד זאת, הוא הציע אולטימטום: "כל מי שלא ינצל את ההזדמנות להניח את נשקו או לעזוב יעמוד בפני גורל בלתי נמנע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הרס רב מהפצצות בשכונות במזרח חאלב, סוריה, 6 באוקטובר 2016. רויטרס
"גורל בלתי נמנע". חאלב/רויטרס

הממשל אף שלח הודעות טקסט לכמה מהאזרחים הנמצאים באזור הנצור, שבהן דרש מהם להתכחש למורדים שבקרבם. לפי הערכות, יותר מ-250 אלף בני אדם לכודים במזרח חאלב וסובלים ממחסור במזון ובתרופות. בריאיון לטלוויזיה הדנית, אמר אסד כי הוא "ימשיך במאבק נגד המורדים עד שהם יעזבו את חאלב. הם חייבים. אין אופציה אחרת".

הוא אמר כי הוא מעוניין שהמורדים יקבלו את העסקה לעזוב את העיר יחדם עם משפחותיהם לאזוים אחרים שבשליטתם. עם זאת, אסד ומפקדיו לא סיפקו חלון זמנים למורדים שבמהלכו יוכלו לקבל את הצעתם.

הרס רב מהפצצות בשכונות במזרח חאלב, סוריה, 6 באוקטובר 2016. רויטרס
"חאלב תושמד לגמרי". הפצצות רוסיות במזרח העיר/רויטרס

וושינגטון מאשימה את מוסקבה ודמשק בביצוע פשעי מלחמה נגד אזרחים, שיירות סיוע ובתי חולים, בניסיון לשבור את רוחם של אלה הנצורים בעיר הכבושה. מנגד, האשימו רוסיה וסוריה את ארצות הברית בסיוע לטרוריסטים בכך שהם תומכים בכמה מארגוני המורדים.

"השורה התחתונה היא שמקסימום עוד חודשיים או עוד חודשיים וחצי (של הפצצות כאלה), מזרח חאלב יושמד לגמרי", אמר סטפן דה מיסטורה, שליח האו"ם לסוריה, והשווה לזוועות של רצח העם ברואנדה ושל מלחמת האזרחים ביוגוסלביה.

הרס רב מהפצצות בשכונות במזרח חאלב, סוריה, 6 באוקטובר 2016. רויטרס
כמו הזוועות ברואנדה. חאלב/רויטרס

דה מיסטורה הפציר במוסקבה ובדמשק להסכים לעסקה שבמסגרתה אנשי ארגון ג'בהת א-נוסרה, שמכונה כיום ג'בהת פתח א-שאם, יעזבו את העיר, בעוד מורדים אחרים ואזרחים יוכלו להישאר בה. לדבריו, יש פחות מאלף מורדים מהארגון הקיצוני בתוך חאלב, חלק מ-8,000 המורדים בעיר כולה. הוא אף הציע ללוות אותם החוצה מהעיר בעצמו כדי לערוב לביטחונם. שליחו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין למזרח התיכון, מיכאיל בוגדנוב, אמר כי ארצו מברכת על הצעתו של שליח האו"ם לסוריה.

רוסיה מזהירה את ארה"ב: שקלו בזהירות תקיפות נגד צבא אסד

בתוך כך, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ייפגש בעוד שבועיים בפריז עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד וידון עמו במצב בסוריה ובמזרח אוקראינה. "רוסיה תעשה כל מה שדרוש כדי להשיב את המצב בסוריה לקדמותו", מסר שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בהודעה שפורסמה בכלי תקשורת בארצו. הוא הוסיף כי במוסקבה ישנה נכונות לדון בהצעות שהעלו גורמים צרפתיים לפתרון בסוריה.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. 12 בפברואר 2016.. AP
רוסיה תבחן את ההצעה הצרפתית לפתרון למצב בסוריה. לברוב/AP

לברוב נפגש היום עם עמיתו הצרפתי ז'אן-מארק איירו ושוחח עמו על הנושא. איירו אמר בתום פגישתו במוסקבה כי "ההפצצות בחאלב הנעשות ללא הבחנה מזינות את הטרור ויוצרות דור חדש של קיצונים אסלאמיסטיים". איירו הוסיף כי אין מועד מאוחר מדי להפסיק את ההפצצות וזו סיבת ביקורו במוסקבה.

לברוב אמר במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה בין השניים כי רוסיה תבחן את טיוטת ההצעה שהגישה צרפת למועצת הביטחון של האו"ם לגבי פתרון למצב בסוריה. הוא הוסיף כי לאחר בחינת הטיוטה תגיש ארצו הצעות לתיקונים וכי הוא מקווה שאלה יילקחו בחשבון.

בנוסף לכך, בהצהרה חריפה של משרד ההגנה של רוסיה שוגר מסר מאיים על וושינגטון. "על ארצות הברית לשקול בזהירות את ההשלכות של תקיפות אוויריות נגד עמדות צבא אסד על אדמת סוריה", נמסר. זאת, בשל הסכנה כי במהלך תקיפות אלו ייפגעו גם אנשי צבא רוסיים. בהודעת המשרד צוין כי הצוותים המפעילים את מערכת ההגנה מפני טילים S-300 עלולים שלא להבחין בין מטוסיהם לבין מטוסי אויב.

דובר מחלקת המדינה האמריקנית ג'ון קירבי אמר היום כי למרות אזהרות רוסיה, ממשל אובמה ממשיך בדיונים הפנימיים על האפשרויות הלא-דיפלומטיות לטיפול במצב בסוריה. "שמעתי את ההערות ממוסקבה. אף על פי כן, הדיון הפנימי בממשל ארצות הברית ממשיך", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully