וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 נרצחות ב-30 השנים האחרונות: הטיפול הכושל באלימות נגד נשים ערביות

6.10.2016 / 12:40

עשרות נשים ברמלה ובלוד נרצחו מאז 1986, רובן בהכוונת קרובי משפחה, אולם המשטרה ושירותי הרווחה לא מספקים כלים להתמודד עם התופעה הקשה. "שנים אמרו שנשים ערביות לא מגישות תלונות, אבל עכשיו אנו מתלוננות ולא קורה כלום". הבוקר התקיים בכנסת דיון בנושא

ספק 500

(בווידאו: אלפים מוחים נגד רצח ואלימות נגד נשים, בשבוע שעבר)

40 נשים ערביות נרצחו ב-30 השנים האחרונות ברמלה ובלוד, מתוכן 15 בשש השנים האחרונות - כך עולה מנתוני עמותת "נעם" (נשים ערביות במרכז), שהוצגו היום (חמישי) בדיון חירום שקיימה הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת. מלבד אותן עשרות קורבנות, שתיים נוספות מוגדרות נעדרות, ולהערכת משפחותיהן גם הן נרצחו. מ-2010 הוגשו רק חמישה כתבי אישום בגין מעשי רצח אלו.

לפי נתוני העמותה, ברוב המקרים שפוענחו, הרציחות הוזמנו או נעשו בידי קרובי המשפחה. סמאח סלאימה אגבאריה, מנהלת פרויקט המאבק באלימות בעמותת "סיכוי", אמרה כי היא מקווה שהמשטרה תשלח נציגות מכובדת לדיון, שבו ישתתפו גם משפחות הנרצחות. "אנחנו רוצים לשמוע מה הם עושים ואיך הם מתכוונים לכלוא את רוצחי הנשים. בלוד מתרחשים מקרי רצח ואין ענישה, הפושעים משתוללים ואנחנו משלמים את המחיר", אמרה.

"אנחנו יכולים להעלות את המודעות, וכיום נשים מגישות תלונות", הוסיפה סלאימה אגבאריה. "אמרו במשך שנים שנשים ערביות לא מגישות תלונות, אבל עכשיו אנחנו מגישות תלונות ולא קורה כלום. יש כמה מקרים שאנחנו יודעים שאמרו לאותן נשים, 'לכי למקלט נשים, זה הפתרון'. אי אפשר לקחת את הנשים למקלט לעד, זה לא פתרון. זה אמור להיות פתרון עד שהסכנה תחלוף, אבל כל עוד לא עוצרים מישהו - הסכנה לא חולפת".

עוד בנושא:
"דם נשים אינו זול": כאלף מפגינים בלוד נגד רצח נשים במגזר הערבי
הרצח בלוד: הוארך מעצר הגרוש של הנרצחת; אחיה שוחררו למעצר בית
התפתחות דרמטית בחקירת הרצח בלוד: שלושה חשודים נוספים נעצרו

דועאא אבו שרך, שנרצחה סמוך לאולם אירועים בעיר לוד. ספטמבר 2016. אור רביד, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, מערכת וואלה! NEWS
"איש לא התערב במשך חמש שנות טרור". דועאא אבו שרך/מערכת וואלה! NEWS, אור רביד, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

דיון החירום נערך בעקבות רצח דועאא אבו שרך, שנורתה למוות לפני כשבועיים לעיני ארבעת ילדיה בסמוך לאולם אירועים בלוד. אבו שרך היתה מוכרת לרשויות הרווחה, למערכת המשפט ולמשטרה - אולם הדבר לא מנע את הרצח.

במשך שנים קיבלה אבו שרך איומים חוזרים ונשנים על חייה. על פי קרובי משפחתה, בעבר נורו יריות אל עבר ביתה. הקרובים הוסיפו כי הוגשו תלונות בעקבות אותם מקרים, אך המשטרה לא עשתה דבר כדי למנוע את הרצח.

מנגד, במשטרה טוענים כי מעולם לא הוגשו תלונות בעניינה של אבו שרך, על אף שפנו אליה ואל בעלה לשעבר לאחר שנודע כי היא נמצאת במצוקה. לטענתם, "יש כאן אישה שמדברת על חמש שנות טרור שבהן אף אחד מבני משפחתה לא התערב. גם כשהמשטרה חקרה מיוזמתה את בעלה וניסתה להפעיל לחץ כדי שתגיש תלונה, נתקלנו בחומות של שתיקה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתוני עמותת "נעם" מצביעים על אוזלת יד של מחוז מרכז במשטרה בכל הקשור לטיפול בתופעת האלימות כלפי נשים בחברה הערבית, וכן על חוסר בכוח אדם דובר ערבית שיסייע להתמודד עם התופעה. לפי העמותה, יש חוקרים מעטים שדוברים ערבית. במשטרת לוד, עיר מעורבת, אין כלל חוקרות דוברות ערבית.

זאת ועוד, חקירות בערבית בנושא אלימות במשפחה מתנהלות לא אחת בידי חוקר גבר ומתרגם גבר, בשל מחסור בחוקרות ובמתרגמות. עוד מסבירים בעמותה כי המשטרה אינה נוקטת פעילות חקירה יזומה לחשיפת עבירות אלימות על רקע מגדרי.

גם שירותי הרווחה לא מספקים מענה

עוד עולה מהנתונים כי קיימים ליקויים גם בטיפול של שירותי הרווחה בנשים הערביות. כיום מתגוררים בלוד 27 אלף ערבים, אך על פי "נעם" באגף הרווחה שבעירייה אין עובד סוציאלית דוברת ערבית המטפלת באלימות נגד נשים, ואין גם עובדת סוציאלית דוברת ערבית המטפלת בנערות. באגף יש שלוש עובדות סוציאליות אשר דוברות את השפה הערבית, אחת מהן עוסקת בענייני משפחה ומועסקת בחצי משרה, השנייה מטפלת בקשישים והשלישית עוסקת בחינוך.

בעמותה מסבירים כי בלוד קיים בית חם יחיד, המטפל ב-15 נערות ערביות. המוסד ממוקם בשכונת עולים ולא מעניק שירות בשכונות של הקהילה הערבית. זאת ועוד, במרכז למניעת אלימות במשפחה בלוד אין אף עובדת סוציאלית ערבייה, בעיר לא פועלות תכניות לאיתור אלימות במשפחה ולא מוענק טיפול שנועד למנוע אותה.

הפגנה נגד רצח נשים בלוד 30 ספטמבר 2016. עמותת נעם - נשים ערביות במרכז, מערכת וואלה! NEWS
15 רציחות בשש שנים. הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בלוד, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, עמותת נעם - נשים ערביות במרכז

ביום שישי האחרון התקיימה בלוד הפגנה בהשתתפות אלף איש, נשים וגברים, שמחו על אוזלת ידה של המשטרה בטיפול בתלונות נגד אלימות במשפחה בחברה הערבית. "ההפגנה הגיעה אחרי שרשרת מחאות מול משטרת לוד", סיפרה סלאימה אגבאריה בעת ההפגנה. "מאז הרצח של דועאא אבו שרך כל יום עמדנו מול המשטרה. רצינו לחתום את השבוע בעצרת גדולה".

"בחברה הערבית יש לגיטימציה לרצח נשים"

גורמים במשטרה הדפו את הביקורת. "מדובר באוכלוסייה דוברת עברית ובמקרי הצורך עובדים עם חוקרים דוברי ערבית ומתורגמנים. התרגום הוא הבעיה האחרונה של משטרת ישראל בסוגיית רצח נשים, והבעיה המרכזית היא תרבות, קשר שתיקה ומתן לגיטימציה".

לטענתם, הטיפול המשטרתי מוכיח את עצמו. "יש בחלקים לא מבוטלים של האוכלוסייה הזאת לגיטימציה לרצח נשים, אין כמעט גינוי או הוקעה של התופעה. מופעלים מודלים מתקדמים לטיפול בנשים מאוימות והם כבר הצילו עשרות נשים במגזר הערבי, על אף שהסביבה של נשים אלה אינה תומכת במהלך, אלא עוינת אותו".

(עודכן ראשון: 09:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully