וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעומק שטח האויב: הצצה נדירה לפעילות הסודית של יחידת שלדג

5.10.2016 / 17:00

הרחק מאור הזרקורים, ניצבים הלוחמים שנבחרו בקפידה מול האתגרים הגדולים של ישראל. 40 שנה מאז הקמתה של שלדג, מאפשרת יחידת העילית גישה לפעילותה: הפשיטות בלבנון, המעצרים בעזה והחיסול של בכיר התנזים. כך פועלים אנשי הצללים

צילום: דו"צ, עריכה: אוהד פיטר

סיפורה של יחידת שלדג, הפועלת הרחק מאור הזרקורים, החל לפני 40 שנים, אי שם בדיונים על תחקירי מלחמת יום הכיפורים. מבצעי הצללים של היחידה מתרחשים, בין היתר, בעומק שטח האויב ובמרחבי לחימה מורכבים, ובהם גם מנהרות. כעת, עשרות שנים מאז הקמתה, מתאפשרת הצצה נדירה לאימוני לוחמי העילית של היחידה ולפשיטות שערכה בלבנון.

בין הלקחים הרבים שהופקו בחיל האוויר מהמלחמה הקשה עלתה דרישת מפקדיו להקים יחידת לוחמים שתסמן מטרות על הקרקע בשטחי אויב עבור טייסי הקרב. בשנת 1976 הוקמה היחידה, שייעודה היה לתמוך במטרות חיל האוויר, אך גם אחרי עשרות שנים מרבית פעילותה של היחידה עם מפקדת חזית העומק, המוסד, השב"כ ואגף המודיעין של צה"ל, כמו גם הישגיה, נותרים באפלה.

עוד בוואלה! NEWS:
שנה לאינתיפאדת הבודדים: יצרה שבר דרמטי - אך לא מול ישראל
מול מחבלי דאעש בלב ים סוער: שייטת 13 בתיעוד מיוחד
יחידת ניסוי הטילים חושפת: מאחורי הקלעים של יירוט במערכת החץ

לוחמי שלדג במהלך תרגילים שונים שביצעה היחידה. 5 באוקטובר 2016. דובר צה"ל
נבחרים בקפידה ועוברים הכשרה ממושכת. לוחמי שלדג באימון/דובר צה"ל

מוקי בצר, קצין בעל עבר מבצעי עשיר בצנחנים וביחידות אגוז, שקד וסיירת מטכ"ל, מונה למפקד היחידה, אך רק לאחר עשור שבו הייתה תחת פיקוד קצין חי"ר וצנחנים ראשי – היא הועברה לפיקוד חיל האוויר. לאחר מכן, הוקמה ליחידה מפקדת כוחות מיוחדים שנועדה לווסת בין צרכי חיל האוויר לבין משימות מיוחדות של המטה הכללי והפיקודים המרחביים.

חיילי יחידת העלית נבחרים בקפידה אחרי גיבוש ביום סיירות ומתחייבים לשנת שירות קבע נוסף על השירות הסדיר. הם מתחילים את מסלול הכשרת הלוחם, הנמשך שנה ושבעה חודשים, ועם סיומו מצוותים לצוותים בתפקידי לחימה, פיקוד, תכנון, שליטה, איסוף מודיעין והדרכה – וממשיכים יחד עד גיל 34, בשירות המילואים.

כיום, נמצאות פלגות המילואים והסדיר של היחידה באותה רמת כשירות מבצעית, ופועלים בה מוקדי ידע איכותים בתחום הטכנולוגיה והאמל"ח המהווים חלק בלתי נפרד מעוצמתה. המומחים הפועלים ביחידה אוספים אמצעי לחימה ופתרונות טכנולוגיים ברחבי העולם ובודקים את חלק מרעיונותיהם ביחידת הניסויים שהוקמה תחת שלדג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הפעולות הראשונות בלבנון והמבצע שלא יצא לפועל בעיראק

במלחמת שלום הגליל עסקו צוותי צסק"א (צוותי סיור קרקע-אוויר) של היחידה באיתור סוללות טילים ולציין את מיקומיהן עבור טייסי חיל האוויר. לאחר תקיפת הסוללות, לוחמי שלדג היו אלו שנשלחו לשטח להעריך את גודל הנזק, שבוצע תחילה לפי ותיקי היחידה באמצעות "גוזניקים", פחיות מלאות נפט עם חתיכת בד בוערת". לאחר מכן, עברו להשתמש בצייני לייזר. במקביל לכך, פעלה היחידה לכיבוש מתחמים בלבנון שבהם התבצרו כוחות קומנדו של הצבא הסורי. "השתתפנו בלחימה כמו כוחות חי"ר", סיפר קצין בכיר מהיחידה. "'המוזיאון' בלבנון הוגדר כמקום שלא ניתן לכבוש וכבשנו אותו. זו הייתה הפעם הראשונה שהיחידה נכנסה ללחימה רחבה תחת פיקוד האוגדות בשני צוותים עיקריים".

באותם ימים ניסו ביחידה לייצר תורת לחימה ייחודית שונה מזו של שאר יחידות העילית. אחד הרעיונות היה הוצאה לפועל של מבצעי הכוונה באמצעות מסוק קל בשם "להטוטן" (דיפנדר) שהיה בשירות חיל האוויר הישראלי. "פירקנו כל אביזר לא חשוב מהמסוק והעלנו עליו לוחמים עם ציוד לחימה", סיפר קצין שלדג, והוסיף: "פעלנו באמצעותו נגד כל מיני יעדים, ובין השאר נגד יעדי הארגון של אחמד ג'יבריל בדרום לבנון". לאחר מכן, בתחילת שנות ה-90', התמקדה היחידה בפשיטה על מתחמי אויב בעומק לבנון, הטמנה של מטעני חבלה בדרכים שבהן השתמשו ארגוני טרור ובפשיטה על מוצבים. מאוחר יותר, החלו הלוחמים לצאת לפעולות איסוף מודיעין בשטח, ללא השארת עקבות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"היחידה נערכה לצאת למערב עיראק - אך פניית ארה"ב לישראל לפני ההמראה השאירה אותה בישראל"

במלחמת המפרץ, כשאזעקות נשמעו באופן תדיר ברחבי המדינה והתרעות "נחש צפע" הזהירו מפני טילי סקאד ששוגרו לעבר ישראל מעיראק, הציגו מפקדי חיל האוויר תכנית פעולה שתביא להשמדת סוללות ניידות ונייחות של הצבא העיראקי. המבצע כלל תקיפה של שדות תעופה מהאוויר ומהקרקע. "המשימה כללה ציד טילי קרקע-קרקע באזור של אלפי קילומטרים רבועים", סיפר קצין בכיר לשעבר ביחידה. "היחידה נערכה לצאת למערב עיראק, מרחק גדול מאוד מישראל. מדובר היה באתגר לוגיסטי רציני, והיה גם אתר בפערי הזמן מרגע חשיפת המטרה עד לרגע התקיפה. הכוחות עמדו להמריא, אבל פנייה של ארצות הברית לממשלה בירושלים השאירה את היחידה בבסיס".

חיסול עשרות מחבלים ומטרות - ב-17 ימי לחימה בלבד

גדולתה של שלדג נחשפה במבצע "ענבי זעם" בשנת 1996, אז איתרו לוחמיה חוליות טרור, משגרי רקטות ותותחים בדרום לבנון. במשך 17 ימים ערכה הלחימה עשרות מבצעים, 37 מתוכם מתוכננים, שרובם כללו תצפיות בעומק לבנון לאיתור מטרות. בשיא פעלו בו-זמנית כ-200 לוחמים באזור. היחידה הייתה אחראית ל-81 תקיפות שהוצאו לפועל במהלך המבצע, לחיסולם של 65 מחבלים ולהשמדתן של 65 מטרות.

קצין בכיר לשעבר בשלדג סיפר כי אחד המבצעים הוצא לפועל הרחק מהגבול וקרוב מאוד לריכוזים של כוחות אויב. זמן קצר לאחר הגעת הכוח מהיחידה לנקודה, השתנה מזג האוויר באופן קיצוני והלוחמים נאלצו לפעול תחת ברד, גשם ורוחות עזות. "הכוח עבר למצב הישרדות בגלל החשש מהיפותרמיה", אמר. לאחר שעות רבות, מפקד הכוח קיבל החלטה קשה וביקש לפנות את הלוחמים בשל מכות קור מהן סבלו. לדבריו, הונחה מכך שראה כי הוא "לא עומד במשימה, אך מולי ניצבה חשיבות שלמות הכוח".

לוחמי שלדג במהלך תרגילים שונים שביצעה היחידה. 5 באוקטובר 2016. דובר צה"ל
סיכולים ממוקדים מהקרקע גם ברצועת עזה. לוחמי שלדג/דובר צה"ל

לאחר חילוץ מורכב מהשטח, הגיעו הלוחמים לבסיס ולאחר שעות שינה אחדות חזרו לשטח לבצע את המשימה. למחרת, עם עלות השחר, נתקלו חיילי היחידה בכוח אויב – אך הצליחו לחסל ארבעה מחבלים ונותרו ללא פגע. על פועלה לאורך כל המבצע קיבלה לבסוף היחידה את צל"ש מפקד חיל האוויר.
בראשית האינתיפאדה השנייה לקחו חלק כלל יחידות העילית של צה"ל בלחימה נגד הטרור הפלסטיני. אז, התבקשה שלדג לעצור את ג'מאל עבד א-לראזק, מבכירי תנזים בדרום רצועת עזה, במבצע מודיעיני של השב"כ. כוחות של היחידה התמקמו באזור ההתנחלות מורג וארבו לכלי הרכב שבו נסעה אל-ראזק, שהיה אחראי לפיגועים שונים בישראל.

לדברי קצין בכיר לשעבר, הכוח היה אמור לעצור אותו, אך מאחר שבשב"כ התקבל מידע כי הוא חמוש – הוחלט לחסלו ביריות. "תוך 30 שניות הוא בדרך אליכם", אמר רכז השב"כ למפקדי היחידה. בסיכול הממוקד הקרקעי הראשון ברצועה, חסמה משאית של הכוח את נתיב הנסיעה - והלוחמים פתחו לעבר אל-ראזק באש מכמה מוקדים.

בשיאה של האינתיפאדה השנייה יצאו לפועל מדי יום מבצעים של שלדג בזירה הפלסטינית, ובמהלכם הביאה היחידה לידי ביטוי את אמצעי הלחימה המיוחדים שלה, כישורי ההסוואה ויכולות הצליפה. בפעילות ערכה היחידה סיכולים ממוקדים מהקרקע, אך גם מעצרים רבים ואיסוף מודיעין.

ההצלחה שלאחר הביקורת

"איתרנו מודיעין איכותי על חיזבאללה, פריסתו במרחב ופעולתו. פגענו גם בבירה שלו"

מלחמת לבנון השנייה הציבה אתגר אחר ליחידה, שהשתפה במבצעים מיוחדים במהלך הלחימה – מרביתם נותרו חסויים עד היום. הפעולות כללו בעיקר איסוף מודיעין במרחבים רגישים ביותר, חיסול משגרים וחוליות חיזבאללה ומבצעים התקפיים בלב מאחזי הארגון. לדברי קצין בכיר ביחידה, "היחידה סייעה לתמרון במודיעין ובאש והשתתפה במבצעים לוגיסטיים עם יחידת הניוד. אחד המבצעים המורכבים כלל איתור הטכנאית המוטסת שנהרגה מירי נ"ט לעבר מסוק יסעור והבאתה לקבורה בישראל".

הישגי היחידה במלחמה כללו 150 תקיפות נגד חוליות ומשגרים, עשרות מחבלים הרוגים והשגת מודיעין משמעותי. למרות הביקורת על מבצע "חד וחלק" בבעל-בק יחד עם סיירת מטכ"ל, אמר קצין בכיר ביחידה כי מדובר היה במבצע התקפי עם הישגים רבים. "24 מחבלים נהרגו בו. המודיעין והאמל"ח שנאספו סייעו רבות לצה"ל. חלק מההישגים של שלדג במלחמה היה איתור מודיעין איכותי על חיזבאללה, פריסתו במרחב ואופן הפעולה שלו. פגענו בבירה של חיזבאללה - בעל בק", אמר. קצין נוסף סיפר כי אחת המסקנות מהמבצע הייתה כי במלחמה הבאה יהיה צורך לערוך עשרות מבצעים מסוג זה. "באנו מאוד חזקים למבצע הזה. בפעם הבאה נוכל לעשות את זה בכוחות קטנים יותר. אנחנו יודעים לפעול בכמה צורות", הסביר.

לוחמי שלדג במהלך תרגילים שונים שביצעה היחידה. 5 באוקטובר 2016. דובר צה"ל
היו מעורבים ביתר שאת במבצע "צוק איתן". לוחמי היחידה באימון/דובר צה"ל

היחידה נטלה חלק גם במבצעים "עופרת יצוקה "ועמוד ענן", אך מעורבותה באה לידי ביטוי ביתר שאת במבצע "צוק איתן", אז השתמשו לוחמי העילית בטכנולוגיית הקצה של שלדג ובאמצעי לחימה איכותיים. בין היתר, השתמשו באמצעי חבלה, בנעליים מותאמות למשקלים כבדים, מיגון אישי (קסדות ומשטחי מיגון קלים לגוף – א.ב), ברובים צבועים צבעי הסוואה, ברובי צלפים מושתקים, באמצעי קשר לווייניים מוצפנים ובמערכות שליטה ובקרה עמידות בפני תקיפות סייבר.

לאורך כל ימי המבצע אספו לוחמי שלדג מודיעין איכותי והשתתפו בכמאה תקיפות מהקרקע ומהאוויר נגד תשתיות, חוליות טרור ומנהרות. "מול עזה זה משחק מוחות מתמשך והוא לא ממשיך גם אחרי המערכות השונות", הסביר קצין בכיר מהיחידה. "אנחנו פועלים בלא מעט זירות. בתנאים מורכבים ורחוק מהגבול. המטרה של יחידת שלדג בין היתר זה להשלים משימות שלא ניתן לעשות מהאוויר ולמרות ההישגים - עדיין להישאר צנועים".

לוחמי שלדג במהלך תרגילים שונים שביצעה היחידה. 5 באוקטובר 2016. דובר צה"ל
לוחמי שלדג/דובר צה"ל
לוחמי שלדג במהלך תרגילים שונים שביצעה היחידה. 5 באוקטובר 2016. דובר צה"ל
לוחמי שלדג/דובר צה"ל
לוחמי שלדג במהלך תרגילים שונים שביצעה היחידה. 5 באוקטובר 2016. דובר צה"ל
לוחמי שלדג/דובר צה"ל
הצצה נדירה לאימוני יחידת העילית ותיעוד פשיטות על יעדי אויב בלבנון. דובר צה"ל
לוחמי שלדג/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully