וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הסעודית: "לחוק ה-11 בספטמבר יהיו השלכות הרסניות"

הממלכה הביעה "דאגה גדולה" לגבי השפעת החוק שמתיר למשפחות של קורבנות פיגועי התאומים לתבוע אותה. במקביל, לאחר ביטול הווטו שהטיל אובמה על החוק, החלו סנאטורים להביע ספקות בנוגע אליו

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: דובר הבית הלבן הבהיר כי אובמה יטיל וטו על החוק, מאי)

ערב הסעודית הזהירה אמש (חמישי) כי לחוק החדש שנחקק בארצות הברית, שקובע כי משפחות של קורבנות פיגועי ה-11 בספטמבר יוכלו לתבוע את הממלכה, יהיו "השלכות הרסניות" – כך אמר גורם במשרד החוץ של ערב הסעודית. האזהרה מגיעה על רקע דחייתו של הסנאט אמריקני את הווטו שהטיל נשיא ארצות הברית ברק אובמה על החוק, שבעקבותיה הוא ייכנס לספר החוקים.

הגורם, שצוטט בסוכנות הידיעות הסעודית הרשמית, קרא לקונגרס האמריקני "לנקוט צעדים הכרחיים כדי לסכל את ההשלכות ההרסניות של החוק". הוא הוסיף כי החוק הוא "מקור לדאגה גדולה", וטען כי "יחליש את ריבונות שתי המדינות" ויהיה בעל השפה שלישית רחבה. בסוף דבריו הביע הגורם תקווה לשינוי המצב.

עוד בנושא:
אובמה הטיל וטו – אך הקונגרס נחוש לאפשר תביעות נגד ערב הסעודית
ארה"ב: נחשף הדוח על מעורבות ערב הסעודית בפיגועי ה-11 בספטמבר
הסנאט האמריקני: נפגעי 11 בספטמבר יוכלו לתבוע את ערב הסעודית

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בפגישה עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן נאיף, ושר ההגנה הסעודי, מוחמד בן סלמאן, בפתח פסגת מדינות המפרץ, מאי 2015. רויטרס
אובמה בפגישה עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן נאיף, ושר ההגנה הסעודי, מוחמד בן סלמאן, בפתח פסגת מדינות המפרץ, מאי 2015/רויטרס

הסנאט האמריקני דחה שלשלום ברוב גדול את הווטו שהטיל אובמה על החוק שלו הביעה התנגדות ערב הסעודית, בעלת בריתה של וושינגטון שזוכה תכופות לביקורת בקונגרס. 97 סנאטורים תמכו בהפלת הווטו, ואילו רק מנהיג הדמוקרטים בסנאט, הארי ריד, צידד באובמה והתנגד לביטולו. זוהי הפעם הראשונה מאז כניסתו של אובמה לבית הלבן שבה הצליח הקונגרס לבטל וטו שהטיל.

ואולם, אתמול כבר נשמעו ספקות בנוגע לחוק, שמכונה "צדק נגד מממנים של מעשי טרור" (JASTA). הם הגיעו מסנאטורים רפובליקנים, שטענו כי אובמה לא התייעץ עמם במידה מספקת, ואף הביעו דאגה מההשלכות שעשויות להיות למהלך על אזרחי ארצות הברית שמתגוררים מחוץ למדינה. מנהיג הרוב בסנאט האמריקני, מיטש מקונל, אמר לחוק "השלכות בלתי צפויות" וכי יש "להמשיך לדון בו".

לעמדתו של מקונל הצטרף יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, שאמר כי "אולי יש צורך לתקן את החוק", כדי להגן על חיילים אמריקנים. ראיין לא פירט מהו לוח זמנים שבו ייעשה התיקון האפשרי, אך הסנאטור הרפובליקני בוב קרוקר, יו"ר ועדת הסנאט ליחסי חוץ, אמר כי לדעתו אפשר לערוך בו שינויים זמן קצר לאחר הבחירות לנשיאות שיתקיימו ב-8 בנובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully