וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לאובמה: הקונגרס ביטל וטו על החוק שיאפשר לתבוע את סעודיה

כמעט פה אחד הצביעו הסנאטורים לביטול הווטו על הצעת החוק, שהופל סופית על ידי בית הנבחרים. "זה חשוב למשפחות הקורבנות של ה-11 בספטמבר, גם אם זה יגרור חוסר נוחות דיפלומטית", הסביר דמוקרט בכיר. אובמה: "תקדים מסוכן"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: דובר הבית הלבן הבהיר כי אובמה יטיל וטו על החוק, מאי)

הסנאט האמריקני דחה אתמול (רביעי) ברוב גדול את הווטו שהטיל נשיא ארצות הברית ברק אובמה על החוק שמאפשר למשפחות קורבנות ה-11 בספטמבר לתבוע את ממשלת ערב הסעודית, בעלת בריתה של וושינגטון שזוכה תכופות לביקורת בקונגרס. 97 סנאטורים תמכו בהפלת הווטו, ואילו רק מנהיג הדמוקרטים בסנאט, הארי ריד, צידד באובמה והתנגד לביטול הווטו.

טים קיין, סגנה המיועד של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון, כמו גם ברני סנדרס, שהתמודד מול קלינטון על הנהגת המפלגה הדמוקרטית, לא הצביעו. בהצבעה בבית הנבחרים, שנערכה שעות ספורות לאחר ההצבעה בסנאט, 348 מחוקקים תמכו בביטול הווטו, ו-77התנגדו לו. בכך השיגו תומכי הצעת החוק, שמכונה "צדק נגד מממנים של מעשי טרור" (JASTA), רוב של שני שלישים מהקולות, והחוק ייכנס לספר החוקים האמריקני. כך, לראשונה מאז כניסתו של אובמה לבית הלבן, הקונגרס הצליח לבטל וטו שהטיל.

בריאיון לרשת CNN אמר אובמה כי ביטול הווטו היא טעות. אובמה הוסיף כי מדובר ב"תקדים מסוכן", וכי הצעד עלול לפגוע בכוחות האמריקניים המוצבים ברחבי העולם.

עוד בוואלה! NEWS:
אובמה הטיל וטו – אך הקונגרס נחוש לאפשר תביעות נגד ערב הסעודית
ארה"ב: נחשף הדוח על מעורבות ערב הסעודית בפיגועי ה-11 בספטמבר
הסנאט האמריקני: נפגעי 11 בספטמבר יוכלו לתבוע את ערב הסעודית

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בפגישה עם המלך הסעודי עבדאללה. ריאד, 28 במרץ 2014. רויטרס
"הדבר המביך ביותר שהסנאט עשה". הנשיא אובמה בפגישה עם מלך ערב הסעודית, ריאד, 2014/רויטרס

"ביטול וטו נשיאותי הוא לא דבר שאנחנו מתייחסים אליו בקלילות, אך זה היה חשוב במקרה הזה למשפחות הקורבנות של ה-11 בספטמבר להיות מסוגלות להשיג צדק, גם אם זה יגרור חוסר נוחות דיפלומטית", הסביר הסנאטור הדמוקרטי הבכיר צ'ארלס שומר בהודעה רשמית. שומר מייצג את ניו יורק, שם חיו מרבית ההרוגים במתקפת הטרור בשנת 2001.

דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט יצא אמש בחריפות נגד ההצבעה בקונגרס, וכינה אותה "הדבר המביך ביותר שהסנאט האמריקני עשה מאז שנת 1983", בהתייחסות לפעם האחרונה שווטו נשיאותי בוטל פה אחד. כל 11 החלטות הווטו שהטיל אובמה עד כה לא בוטלו, ופסילת הווטו כעת ודאי תשפיע על מורשתו של אובמה, שיעזוב את הבית הלבן בסוף השנה, ואולי אף על מערכת הבחירות לנשיאות.

לדברי ארנסט, חלק מהמחוקקים למדו רק לאחרונה על ההשלכות הבעייתיות, לטענתו, שכרוכות באישור החקיקה. "עבור אותם סנאטורים, להתקדם בביטול הווטו הנשיאותי שהיה מאפשר למנוע את ההשלכות השליליות האלה, הוא בגדר נטישה של האחריות הבסיסית של נציגים נבחרים של העם האמריקני", הבהיר ארנסט.

ראש ה-CIA ג'ון ברנן, מאי 2015. AP
התייחס באופן חריג לחקיקה. ראש ה-CIA ברנן/AP

שר ההגנה אשטון קרטר הפציר במחוקקים להותיר את הווטו על כנו. לדברי קרטר, אישור החוק עלול לפגוע בבכירים בצבא האמריקני, זאת, מחשש שמדינות נוספות יחוקקו חוקים דומים שיסכנו את חסינותה של ארצות הברית בפעילות בשטחן. ראש סוכנות הביון CIA, ג'ון ברנן, התייחס אף הוא באופן חריג להצעת החוק, וטען כי יהיו לה "השלכות חמורות" על הביטחון הלאומי.

ביום שישי הכריז אובמה רשמית על הטלת הווטו, לאחר שאיים כי יעשה כן אם החוק יעבור. לדברי אובמה, "אני מבין שאין דבר שאי פעם יהיה מסוגל למחות את הכאב שעבר על משפחות 11 בספטמבר. עם זאת, חקיקת JASTA לא תגן על האמריקנים ממתקפות טרור ואף לא תשפר את היעילות של תגובתנו למתקפות כאלה". אובמה המתין עד לסיום התקופה של עשרה ימים שניתנה לו על מנת להטיל וטו, בתקווה להעניק זמן למתנגדים וללוביסטים שמייצגים אינטרסים המנוגדים לחוק להתכונן למערכה.

סגנה של קלינטון טים קיין נואם בוועידת המפלגה הדמוקרטית, 28 ביולי 2016. רויטרס
נעדר מההצבעה. סגנה של קלינטון, טים קיין/רויטרס

החוק קובע כי תוסר החסינות הריבונית של ממשלות וארצות זרות, וניתן יהיה לתבוע אותן אם יוכח שהיה להן קשר למתקפות טרור שבוצעו על אדמת ארצות הברית. החוק יאפשר לאלה שנפצעו בפיגועים ולמשפחות של אלה שנהרגו בהם להגיש תביעות נזיקין, כך שבית המשפט הפדרלי בניו יורק יוכל לדון בהן.

אובמה שב וטען בחודשים האחרונים כי החקיקה תפגע בדיפלומטים אמריקניים ובאנשי צבא, שיהיו נתונים לפעילות משפטית במדינות זרות, שיבקשו להעביר חוקים דומים. לטענתו, החוק יפגע ביחסי ארצות הברית עם בעלות בריתה, ועשוי להגביל את השיתוף הפעולה הבינלאומי. כמו כן, בבית הלבן חוששים מתגובה נזעמת מצד ערב הסעודית, בעיקר על רקע הסכם הגרעין עם איראן, שהוסיף למתיחות ביחסים בין וושינגטון לריאד.

(עדכון ראשון: 21:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully