וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה הטיל וטו – אך הקונגרס נחוש לאפשר תביעות נגד ערב הסעודית

הנשיא האמריקני המתין לרגע האחרון וביטל את החוק שעבר פה אחד בקונגרס, והיה עשוי לאפשר למשפחות ההרוגים ב-11 בספטמבר לדרוש פיצויים. מחוקקים בכירים משתי המפלגות מתכוננים לבטל את הווטו: "החלטה מאכזבת"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: דובר הבית הלבן הבהיר כי אובמה יטיל וטו על החוק, מאי)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הטיל אמש (שישי) וטו על הצעת החוק שתאפשר למשפחות הקורבנות של מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001 להגיש תביעה נגד ערב הסעודית. החלטתו הצפויה של אובמה מגיעה לאחר הזהרות חוזרות ונשנות מצד הבית הלבן כי בכוונתו לעשות כן, אולם הטלת הווטו בכל זאת נתנה את האות למשבר חדש עם הקונגרס, שנחוש לבטל את הווטו.

לדברי אובמה, "אני מבין שאין דבר שאי פעם יהיה מסוגל למחות את הכאב שעבר על משפחות 11 בספטמבר. עם זאת, חקיקת JASTA ("צדק נגד מממנים של פעילות טרור") לא תגן על האמריקנים ממתקפות טרור ואף לא תשפר את היעילות של תגובתנו למתקפות כאלה". תגובתו הנחרצת של הנשיא מעלה את האפשרות כי לראשונה מאז כניסתו לבית הלבן, המחוקקים יצליחו לבטל וטו שלו, באמצעות רוב מיוחד של שני שלישים מהסנאט ומבית הנבחרים.

עוד בוואלה! NEWS:
דוח: "ממשל אובמה הציע לסעודיה את הסיוע הצבאי הגדול ביותר אי-פעם"
ארה"ב: נחשף הדוח על מעורבות ערב הסעודית בפיגועי ה-11 בספטמבר
ביום העצמאות של ארה"ב: מחבל התפוצץ מחוץ לקונסוליה בסעודיה

נשיא ארצות הברית ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 19 בספטמבר 2016. רויטרס
"אין דבר שאי פעם יהיה מסוגל למחות את הכאב". אובמה/רויטרס

חברי קונגרס בכירים הן מהמפלגה הרפובליקנית והן מהמפלגה הדמוקרטית הבהירו כי בכוונתם לקדם הצבעה שכזו, ויוזמי החוק טענו כי יש להם מספיק תמיכה בשני בתי הקונגרס על מנת להבטיח את חקיקתו של החוק, שאושר פה אחד בסנאט ובבית הנבחרים בחודשים האחרונים. "הסנאט יבחן מחדש את החוק בהקדם האפשרי", הבהיר דייוויד פופ, דוברו של מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל.

עם זאת, אובמה המתין עד לסיום התקופה של עשרה ימים שניתנה לו על מנת להטיל וטו, בתקווה להעניק זמן למתנגדים וללוביסטים שמייצגים אינטרסים המנוגדים לחוק להתכונן למערכה. כמו כן, התזמון של הטלת הווטו נועד לשחוק את התמיכה בו, במטרה לדחות את ההצבעה החוזרת, שעשויה להסב נזק פוליטי אדיר לאובמה, עד לאחר הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר.

למרות תמיכה מסויגת בווטו שהטיל אובמה בקרב סנאטורים וחברי קונגרס מסוימים משתי המפלגות, המחוקקים הבכירים הבהירו כי בכוונתם לקדם את ביטולו. הסנאטור הדמוקרטי הבכיר צ'ארלס שומר מסר כי "זאת החלטה מאכזבת, שאני מקווה שתבוטל במהרה ובהחלטיות בקונגרס. להערכתי, שתי המפלגות יתאחדו בשבוע הבא על מנת לחוקק את JASTA".

יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר חותם על הצעת החוק המאשרת הקמת צינור נפט מקנדה, וושינגטון, פברואר 2015. AP
"הסנאט יבחן מחדש את החוק בהקדם האפשרי". מקונל בבית הנבחרים/AP

אם החוק יאושר, תוסר החסינות הריבונית של ממשלות וארצות זרות, וניתן יהיה לתבוע אותן אם יוכח שהיה להן קשר למתקפות טרור שבוצעו על אדמת ארצות הברית. החוק יאפשר לאלה שנפצעו בפיגועים ולמשפחות של אלה שנהרגו בהם להגיש תביעות נזיקין, כך שבית המשפט הפדרלי בניו יורק יוכל לדון בהן.

ארגון "משפחות ושורדי 11 בספטמבר מאוחדים למען צדק נגד הטרור" מסר בהצהרה רשמית כי הם "מזועזעים ומאוכזבים" מהחלטתו של אובמה, והוסיפו כי טענותיו "לא משכנעות ולא ניתנות להצדקה". לדברי הארגון, "לא משנה עד כמה הלובי הסעודי ומכונת התעמולה שלהם תטען אחרת, JASTA משיב למקומם את העקרונות החוקיים שזכו לתמיכה דו-מפלגתית במשך עשורים. החוק ירתיע מפני טרור ויביא את האחראים ואת המדינות שמממנות אותם לצדק".

אובמה שב וטען בחודשים האחרונים כי החקיקה תפגע בדיפלומטים אמריקניים ובאנשי צבא, שיהיו נתונים לפעילות משפטית במדינות זרות, שיבקשו להעביר חוקים דומים. לטענתו, החוק יפגע ביחסי ארצות הברית עם בעלות בריתה, ועשוי להגביל את השיתוף הפעולה הבינלאומי. כמו כן, בבית הלבן חוששים מתגובה נזעמת מצד ערב הסעודית, בעיקר על רקע הסכם הגרעין עם איראן, שהוסיף למתיחות ביחסים בין וושינגטון לריאד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully