וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאבים בודדים שמונעים מנקמה: המפגעים של גל הטרור החדש

אילן זלאיט

21.9.2016 / 0:40

הם צעירים, פועלים לבדם ורבים מהם קרובי משפחה של מחבלים אחרים או משתייכים לאותה החמולה. עם סיום חג הקורבן ושנה לאחר גל הטרור הקודם, יצאו מאז יום שישי עשרה מחבלים לירושלים וליהודה ושומרון כדי לבצע פיגועים. הפנים מאחורי ההסלמה

מערכת וואלה!

עם סיום חג הקורבן המוסלמי ולקראת ציון שנה לתחילת גל הטרור הקודם, שבו בסוף השבוע האחרון הפיגועים לירושלים וליהודה ושומרון ואף ביתר שאת. הגל הנוכחי של הפיגועים וניסיונות הפיגוע מאז יום שישי מאופיין בסממנים דומים לאלה של גל הטרור הקודם, שכונה על ידי הפלסטינים "אינתיפאדת ירושלים" והחל בתקופת החגים בשנה שעברה.

מפגעיו צעירים, שפעלו ככל הנראה לבדם, ומבלי שאף גורם קיבל אחריות על שליחתם. מרביתם ביצעו את הפיגוע בסמוך למקום מגוריהם. החלק הארי מהם קרובי משפחה של מחבלים אחרים מגל הטרור הנוכחי או הקודם, או משתייכים לאותה החמולה.

המחבל האחרון שניסה לבצע פיגוע דקירה היה עיסא טראיירה בן ה-16. טראיירה ניסה לדקור אתמול בבוקר חייל במהלך בידוק בכניסה לכפר בני נעים ונורה למוות על ידי הכוח. טראיירה, שאביו הוא קצין במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, משתייך לחמולה שממנה יצא המחבל מוחמד טראיירה, שרצח את הנערה הלל אריאל בקריית ארבע בחודש יוני.

לקריאה נוספת:
המשטרה מבהירה: נמשיך לסגור חנויות לאחר פיגועים בירושלים
מצלמות וצוותים מיוחדים: כך לקחי גל הטרור הקודם יבלמו את ההסלמה
לקראת נאום אבו מאזן באו"ם: חידוש הפיגועים מסמן תחילת תקופה נפיצה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עיסא טראיירה, בן 16, שניסה לבצע אתמול פיגוע דקירה בבני נעים/מערכת וואלה!, צילום מסך
המחבל שביצע את הפיגוע בקריית ארבע, מוחמד טראיירה, בן 19 מהכפר בני נעים שליד חברון, 30 ביוני 2016. טוויטר, צילום מסך
מאותה חמולה. מוחמד טראיירה, המחבל בן ה-19 שרצח את הנערה הלל אריאל בקריית ארבע/צילום מסך, טוויטר

תחילתה של ההסלמה הנוכחית ביום שישי בצהריים, בשער שכם שבכניסה לעיר העתיקה בירושלים. סעיד עמרו, בן 28, הניף סכינים לעבר שוטרי מג"ב תוך שהוא קורא "אללה אכבר", ובתגובה הם ירו בו למוות. עד מהרה התברר כי לראשונה בגל הטרור המחבל הוא אזרח זר, תושב ירדן שהגיע לירושלים לביקור בהר הבית.

עמרו לא בחר במיקום הפיגוע באקראי. לנוכח הפיגועים הרבים שבוצעו בו בשנה האחרונה, נודע שער שכם לסמל "אינתיפאדת ירושלים", ואף זכה לכינוי "שער השהידים". מעט מאוד ידוע על עמרו, סטודנט מהעיר כ?רכ? שבצדו הירדני של ים המלח, ולא ברור מה הניע אותו להגיע ולבצע פיגוע בישראל.

סעיד עמרו, המחבל הירדני שביצע ניסיון פיגוע דקירה בירושלים, 17 בספטמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
לא ידוע מה הניע אותו. סעיד עמרו/צילום מסך, טוויטר

בארצו היו מי שמיהרו לטעון כי הירי בו היה "הוצאה להורג" ללא משפט. תנועת האחים המוסלמים הירדנית אף דרשה לסגור את השגרירות הישראלית בעמאן. בתגובה למחאה שקמה גם השלטונות הירדניים טענו כי מדובר ב"הרג ברברי". כבר שלשום הוחזרה גופתו למשפחתו. המהירות שבה צעד זה נעשה נובעת כנראה מאזרחותו הזרה.

בינתיים, בקרב הפלסטינים הפך עמרו לגיבור. בחמאס מיהרו לשבח את מעשיו, ותושבים במזרח ירושלים אף הגיעו למקום שבו נורה למוות והניחו פרחים לזכרו.

זירת ניסיון פיגוע דקירה בשער שכם, ירושלים, 16 בספטמבר 2016. דובר מד"א ירושלים, מד"א
גופתו של עמרו הירדני, שרועה על הקרקע בשער שכם אחרי הפיגוע/מד"א, דובר מד"א ירושלים
פלסטינים מניחים פרחים במקום בו נורה המחבל הירדני סעיד עמרו מפיגוע הדקירה בשער שכם. טוויטר, צילום מסך
פרחים שהונחו לזכר המחבל עמרו/צילום מסך, טוויטר

זמן קצר לאחר הפיגוע בשער שכם סוכל ניסיון פיגוע דריסה ליד קריית ארבע. כוח צה"ל ירה לעבר שני יושבי רכב, שני מחבלים, בני זוג מאורסים בני 17, מהכפר בני נעים שבאזור חברון. הנהג, פארס חאדור, מת במקום ואילו ארוסתו ראעד חאדור נפצעה באורח קשה.

לפני כחודשיים, באותו המקום, ניסתה אחותה של ראעד לבצע פיגוע דומה. האחות, שנכנסה להיריון מחוץ לנישואים, ניסתה להוציא לפועל את הפיגוע ככל הנראה על רקע זה. חבריו של פארס לספסל הלימודים ערכו לו שלשום טקס זיכרון בבית הספר בכפר, שבמהלכו נישאו דגלי פתח. כמה שעות לאחר מכן נורה למוות מוחמד א-רג'בי לאחר שניסה לדקור חיילים בצומת ג'ילבר בחברון.

למחרת בבוקר אירע פיגוע דקירה בשכונת תל רומיידה בחברון. חאתם עבד אל-חפיז א-שלודי, בן 26 המתגורר בסמוך, פצע חייל באורח קל ונורה למוות על ידי החיילים במחסום. משפחתו של המחבל הכחישה כי ניסה לפגוע בחיילים, אף שתועד בסרטון אבטחה תוקף את החייל. "בשעה 7:00 בבוקר חאתם יצא כהרגלו לעבודה במפעל, וכאשר עבר ליד המחסום החיילים ירו בו בדם קר", טענו בני משפחתו. "הבית שלו נמצא באזור המוקף במחסומים ישראליים, זו הדרך היחידה שלו להגיע לעבודה".

זירת פיגוע דקירה בתל רומיידה, חברון, 17 בספטמבר 2016. רויטרס
זירת הפיגוע בתל רומיידה, שבת/רויטרס

לדברי המשפחה, אמו של המחבל יצאה מהבית מיד כששמעה את היריות מחשש לבנה, וביקשה לראות מיהו הפלסטיני המוטל על הקרקע, אולם החיילים מנעו ממנה להתקרב. לטענתה, רק זמן מה לאחר מכן נודע לה כי בנה הוא זה שנהרג.

"ניסו לדקור חיילים כנקמה על הרג בן דודם בחברון"

ביום ראשון חצה בהא א-דין עודה, פלסטיני בן 20, את הגדר להתנחלות אפרת שבגוש עציון, ודקר מפקד פלוגה במילואים. הקצין נפגע באורח בינוני-קשה. עודה, שנורה בראשו ונפצע באורח אנוש, הגיע מהכפר ואדי רחל הסמוך לאפרת. זמן קצר לאחר הפיגוע פשט כוח צה"ל על ביתו, ולדברי הפלסטינים, ערך חיפוש ותחקר את בני משפחתו.

כוח צה"ל מגיע לביתו של בהא א-דין עודה המחבל מפיגוע הדקירה באפרת, כפר ואדי רחל. טוויטר, אתר רשמי
כוח צה"ל פושט על ביתו של בהא א-דין עודה/אתר רשמי, טוויטר

שלשום, לראשונה בהסלמה הנוכחית, ביצע תושב מזרח ירושלים פיגוע. בשעות הבוקר יצא איימן כורד, בן 20, מביתו שבשכונת ראס אל-עמוד, עקב אחרי שני שוטרים ובסמוך לשער הפרחים שבכניסה לעיר העתיקה שלף סכין ודקר אותם כמה פעמים. שוטרת בת 39 נפצעה באורח קשה ושוטר נוסף נפצע באורח בינוני. כורד, שנושא תעודת זהות כחולה, החליף בחודש מרץ את תמונת הפרופיל שלו לתמונתו של עבד אל-פאתח א-שריף, המחבל שנורה למוות על ידי אלאור אזריה.

בשעות הצהריים ניסו מוהנד א-רג'בי, בן 21, ואמיר א-רג'בי, בן 17, מחברון לבצע פיגוע דקירה במערת המכפלה ונורו למוות. השוטרים שהבחינו בהם מתקדמים לעבר מערת המכפלה ושולפים סכינים – ופתחו באש לעבר המחבלים. השניים, קרובי משפחה, הם בני דודים של המחבל מוחמד א-רג'בי, שניסה לדקור חיילים בצומת ג'ילבר בחברון ביום שישי. משפחתה אמרה לאתר החדשות הפלסטיני "דוניא אל-ווטן" כי היא מעריכה שהם ביצעו את הפיגוע כנקמה על מותו.

(עדכון ראשון: 21:45)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוהנד א-רג'בי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמיר א-רג'בי/מערכת וואלה!, צילום מסך
ניסיון פיגוע דקירה סמוך למערת המכפלה. ספטמבר 2016. חיים בלייכר, תצפית TPS
זירת ניסיון הפיגוע במערת המכפלה, שלשום/תצפית TPS, חיים בלייכר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully