וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמות וצוותים מיוחדים: כך לקחי גל הטרור הקודם יבלמו את ההסלמה

20.9.2016 / 0:15

לנוכח התקציבים שהושקעו במערכת הביטחון בטיפול בסבב האלימות הקודם, בדרג המדיני מצפים להחזרת השקט. צה"ל ושב"כ צפויים לפעול הפעם אחרת בסיוע הכלים שבהם השתמשו לסיכול פיגועים בשנה שחלפה - השאלה היא כמה מהר זה יקרה

צילום: אגף בטחון מוא"ז שומרון, עריכה: שניר דבוש

(תיעוד ממצלמת האבטחה באפרת: פלסטינית בת 32 ניסתה לבצע פיגוע ונעצרה)

גל הטרור שפוקד את אזורי ירושלים וחברון, הידועים כזירות חמות ביותר שמהן יוצאים מחבלים בודדים רבים, עשוי להוביל לכך שצה"ל והשב"כ יפעלו הפעם אחרת בהתמודדות עמו. שנה חלפה מאז נאום אבו מאזן באו"ם והייאוש ברחוב הפלסטיני התגבר ובא לידי ביטוי בהפרות סדר אלימות, שחלקן כוון נגד הרשות הפלסטינית, וזו הגיבה בדיכוי המחאה ביד קשה.

ההישגים הכלכליים שהשיגה הרשות לא השקיטה את התסכול הפלסטיני. לא הסכם הדואר שנחתם עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ולפיו ניתן יהיה לשלוח ולקבל משלוחים באמצעות סוכנויות דואר בינלאומיות; לא הסכמי הדור השלישי עם חברות הסלולר הפלסטיניות; ובטח לא ההתקדמות מול חברת החשמל הישראלית שתאפשר לפלסטינים מידה גדולה יותר של עצמאות.

במרוצת הזמן התברר כי הסכמים אלה היו גדולים מדי לעיכול של הרשות הפלסטינית, ועד שיופקו מהם שגשוג והצלחה שיחלחלו לאזרחים יעבור זמן רב. לפיכך, הייאוש והתסכול, אומרים גורמים במערכת הביטחון, הם הדלק העיקרי לפיגועים. הדי דלק זה מתערבבים באווירה הסובבת סביב הר הבית ובתקופה לקראת חגי תשרי, המתאפיינת תמיד בהלך רוח מתוח. פיגועים אלה מתבצעים בעיקר בשתי זירות עיקריות: מזרח ירושלים וחברון.

לקריאה נוספת:
המשטרה מבהירה: נמשיך לסגור חנויות לאחר פיגועים בירושלים
תיעוד: המחבל בירושלים דוקר שוטר - שנאבק בו ויורה בו
לקראת נאום אבו מאזן באו"ם: חידוש הפיגועים מסמן תחילת תקופה נפיצה

ניסיון פיגוע דקירה סמוך למערת המכפלה. ספטמבר 2016. חיים בלייכר, תצפית TPS
ניסיון פיגוע דקירה ליד מערת המכפלה, אתמול/תצפית TPS, חיים בלייכר

בשנה האחרונה זכו מוקדי טרור אלה לטיפול שורש שכלל פעילות מודיעין ומעצרים כמעט מדי לילה. כעת, הציפייה של הדרג המדיני מצה"ל ומשאר גופי הביטחון לבלימת גל הטרור הנוכחי גבוהה יותר מהתקופה המקבילה אשתקד. זאת משום שבעקבות ההסלמה הקודמת, שכללה פיגועי ירי וסכינים החל מאוקטובר 2015, זרם כסף רב לפיקוד מרכז, תחת פיקודו של האלוף רוני נומה.

במענה לגל הטרור הקודם הונחה על השולחן שורה של לקחים ומסקנות. בתגובה אליה אישר הדרג המדיני תקציבים מיוחדים לתאורה בכבישים, לאבטחת טרמפיאדות (כמו זו שבה בוצע ניסיון פיגוע בשבוע שעבר שאובטחה בעמודים), למצלמות בדגש על צירי תנועה גדולים ועל היישוב היהודי בחברון (כמו זו שהוצבה לפני כמה חודשים באפרת ותיעדה את המחבל), ולמרכיבי הגנה נוספים ביישובים, כמו אימונים לכיתות הכוננות ועוד.

זירת פיגוע דקירה בשער הפרחים, ירושלים. ספטמבר 2016. דוד מיכאל כהן, תצפית TPS
זירת הפיגוע בשער הפרחים בעיר העתיקה בירושלים, אתמול/תצפית TPS, דוד מיכאל כהן

בנוסף לכך, הוקמו צוותי פעולה מיוחדים של השב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל לאיתור ולטיפול במפגעים בודדים שעתידים לבצע פיגועים. כמו כן, הוטמעו שיטות ונהלים להתמודדות עם הטרור העממי בקרב דרגי השטח. גורם נוסף שהשפיע על האופן שבו מכשירים את הכוחות לתעסוקה מבצעית בגזרה הוא פרשת אלאור אזריה. לראיה, הפיגועים האחרונים שהיו למבחן מורכב מאוד עבור הלוחמים מחטיבת הנח"ל שאותם הם הצליחו לסכל.

בלימת גל הטרור הנוכחי יעמיד במבחן גם את שיטת "המקל והגזר" של שר הביטחון אביגדור ליברמן. הוא דרש לבודד את מי שלא עוסק בטרור מהחמולות ומהכפרים שמהם יוצאים המחבלים. השאלה שעומדת על הפרק היא כמה זמן ייקח למערכת הביטחון למנוע גלי טרור נוספים, כשהחשש האמתי הוא שנאום אבו מאזן באו"ם עשוי להצית גל טרור מסוג אחר. בעוד חמאס מנסה לערער את היציבות בגדה כדי להשתלט על מוקדי כוח, המציאות הופכת לנפיצה הרבה יותר.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully