וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיוע לא מגיע - והמחלוקת בין ארה"ב לרוסיה מעיבה על ההסכם בסוריה

ברקע הטענות משני הצדדים על הפרות של הפסקת האש במדינה מוכת המלחמה, סירובה של וושינגטון לחשיפת פרטי ההסכם הביא לביטול פגישת מועצת הביטחון. מוסקבה הביעה נכונות להארכה נוספת, אך המורדים מזהירים: "הפסקת האש לא תחזיק מעמד"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

פגישת מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע למשבר בסוריה, שהייתה אמורה להיערך הלילה (שבת) בוטלה ברגע האחרון, בצל חילוקי דעות הולכים ומחריפים בין רוסיה לארצות הברית. מוקדם יותר אתמול, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי שוחח עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב, וגינה את "העיכובים החוזרים ונשנים והבלתי-מתקבלים על הדעת של סיוע הומניטרי", לדבריו של דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי.

וושינגטון הזהירה את מוסקבה מפני ביטול התכניות לשיתוף פעולה צבאי במסגרת ההסכם, אם הסיוע ההומניטרי לא יועבר לחאלב ולאזורים נצורים נוספים. במסגרת ההסכם, אם הפסקת האש תחזיק מעמד שבעה ימים, רוסיה וארצות הברית אמורות להתחיל בתקיפות משותפות נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) וארגוני טרור אחרים. קרי דרש מלברוב להפעיל לחץ נוסף על נשיא סוריה בשאר אסד, על מנת שזה יורה לכוחותיו לאפשר את מעבר שיירות הסיוע של האו"ם ושל ארגונים נוספים.

עוד בוואלה! NEWS:
הפסקת האש מתערערת: קרבות עזים בין המורדים למשטר ליד דמשק
הפסקת האש בסוריה: רוסיה מאשימה את ארה"ב בהפרתה, האו"ם - את אסד
רוסיה על הפסקת האש בסוריה: על המורדים להתנתק מ"ארגוני הטרור"

דרך קסטילו בחאלב שבסוריה, שנסיגה ממנה כלולה בהסכם הפסקת האש במדינה, ספטמבר 2016. רויטרס
"חלון הזדמנויות קריטי". דרך קסטילו, המובילה לחאלב הנצורה, אתמול/רויטרס

הפגישה המתוכננת של מועצת הביטחון, שהייתה אמורה להיערך בדלתיים סגורות, בוטלה בעקבות אי הסכמה בין רוסיה לארצות הברית, בנוגע לטיב הפרטים שייחשפו בפגישה לגבי יישום הפסקת האש. מאז כניסתה לתוקף ביום שני, הפסקת האש נשמרה ברובה חרף הפרות מקומיות והמשך התקיפות נגד ארגונים אסלאמיסטיים, שלא נכללו בהסכם.

היום מסר יורי אושקוב, יועץ בכיר בקרמלין, כי הוא מקווה שהסכם הפסקת האש יוצג למועצת הביטחון ויאושרר על ידה. אתמול טען השגריר הרוסי לאו"ם ויטלי צ'ורקין כי "אין טעם" בפגישה של מועצת הביטחון, אם ארצות הברית לא מוכנה לחשוף את פרטי הסכם הפסקת האש הרוסי-אמריקני. בכירים אמריקנים ורוסים אישרו כי וושינגטון עומדת בסירובה לפרסם את כל פרטי ההסכם, בטענה שהדבר "יסכן את הביטחון המבצעי".

אתמול נהרגו שלושה אזרחים, בהם שני ילדים, במתקפה אווירית בעיירה חאן שייחון באזור אידליב, הנמצאת תחת שליטת ג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה. למרות שמתקפות נגד יעדי הארגון אינן אסורות במסגרת הפסקת האש, דיפלומטים ומומחים רבים הזהירו מפני הקשיים ביישום הפסקת האש באזורים שנמצאים תחת שליטה משותפת של פתח א-שאם ושל ארגוני מורדים מתונים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
כוחות הצלה מחלצים ילדים מההריסות לאחר תקיפה אווירית במחוז אידליב שבסוריה בזמן הפסקת האש שסוכמה בין רוסיה וארה"ב. 16 בספטמבר 2016. רויטרס
שלושה אזרחים, בהם שני ילדים, נהרגו. זירת ההפצצה ליד אידליב, אתמול/רויטרס

כמו כן, נשיא ארצות הברית ברק אובמה הביע בפני צוות יועציו לביטחון לאומי "דאגה עמוקה" בנוגע למצב בסוריה ולכך שהסיוע ההומניטרי אינו מגיע ליעדו. אתמול טען לשכת האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, דייוויד סוונסון, כי הפסקת האש היא "חלון הזדמנויות קריטי" להעברת סיוע למזרח חאלב, שם כ-250 אלף אזרחים נמצאים תחת מצור. הוא הביע תקווה כי כ-40 המשאיות הממתינות עם מזון יורשו להגיע לעיר בימים הקרובים.

במקביל, דובר משרד ההגנה הרוסי איגור קונשנקוב טען כי "למרות שהסכם הפסקת האש הוא בילטראלי, רק צד אחד מיישם אותו". ויקטור פוזניחיר, חבר במטה הכללי של צבא רוסיה, הבהיר כי מוסקבה מוכנה להארכה נוספת של הפסקת האש ב-72 שעות, אולם הוסיף כי רוסיה מצפה מוושינגטון לנקוט "פעולה החלטית" על מנת להפסיק את ההפרות, לדבריו, שמבצעים ארגוני המורדים הנתמכים על ידי ארצות הברית.

הריסות לאחר תקיפה אווירית בחאלב שבסוריה בזמן הפסקת האש שסוכמה בידי רוסיה וארה"ב. 16 בספטמבר 2016. רויטרס
"אין טעם" בפגישת האו"ם. כוחות ההצלה לאחר ההפצצה במחוז חאלב, אתמול/רויטרס

עם זאת, גורם בכיר באחד מארגוני המורדים הנתמכים על ידי וושינגטון טען היום כי "הפסקת האש, כפי שאמרנו למחלקת המדינה האמריקנית, לא תחזיק מעמד". לטענתו, בהתייחסות לרוסיה, "זה לא אפשרי שהצד שמחרחר מלחמה ינסה להגיע להפסקת אש, ואין זה אפשרי שהוא יוביל את ההסכם בעודו ממשיך להפיץ יום וליל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully