וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהיגים היריבים שביצעו זוועות במלחמה והתעשרו על חשבון עמם

דוח שחיבר ארגון חוקר, שבין מייסדיו השחקן האמריקני ג'ורג' קלוני, קובע כי נשיא דרום סודאן, סגנו ויריבו וכן גנרלים בכירים הרוויחו הון בזמן שכוחותיהם טבחו אלו באלו. "זאת השעה לפעול"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הדוח התבסס על ראיות ועדויות שנאספו במשך שנתיים על ידי הארגון החוקר "הזקיף", שאחד ממקימיו הוא קלוני. לדבריו, הדוח הוא מפורט ולא ניתן להפריך אותו וכי זאת שעתו של העולם לנקוט מעשה. "הם גונבים את הכסף כדי לממן את המיליציות שלהן ולהרוג אחד את השני".

הברית בין ישראל לדרום סודאן מוסיפה שמן למדורת מלחמת האזרחים

בין היתר, מצא הדוח כי "גורמים בכירים האחראים על הזוועות בדרום סודאן הצליחו במקביל לצבור הון גדול, על אף המשכורות הצנועות שהם מקבלים מטעם הממשלה". עוד נטען כי "חלקם היו מעורבים בעסקאות מפוקפקות בעוד אחרים ככל הנראה קיבלו תשלומים גדולים מתאגידים הפועלים במדינה".

לקריאה נוספת בנושא
דרום סודאן: מנהיג המורדים נמלט מהמדינה בשל המשבר עם הממשלה
האו"ם: "נשים נאנסו ואזרחים הוצאו להורג בקרבות בדרום סודאן"

נשיא דרום סודאן סלבה קיר ושגריר ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור בסיור בג'ובה, ספטמבר 2016. רויטרס
בנו בן ה-12 מחזיק ברבע ממניותיה של חברת אחזקות. הנשיא קיר ושגרירת ארה"ב באו"ם, החודש/רויטרס

מהדוח עולה כי הזרז העיקרי לפרוץ המלחמה בדצמבר 2013 הייתה תחרות בין הרשתות היריבות והשבטיות של קיר ומצ'אר על נכסי המדינה ועל משאבי הטבעיים הרבים. כך, נטען, הם הצליחו לנצל את ההבדלים האתניים כדי להשיג תמיכה בעימות ששירת רק את האינטרסים שלהם. לפי הדוח, רוב הרווח שצברו שני המנהיגים מגולם בנכסים מחוץ למדינה ובאחזקת מניות רבות במגזר הציבורי ובתעשיית הנפט במדינה.

בין היתר מוזכר כי בנו בן ה-12 של הנשיא מחזיק ברבע ממניותיה של חברת אחזקה וכי לפחות שבעה מילדיו כמו גם אשתו מחזיקים במניות במגוון רב של מיזמי עסקים. הרמטכ"ל פאול מלונג אוואן מואשם בקשרים קרובים לנשיא קיר ובהחזקת אחוזות פאר בעוד משכורתו היא כ-45 אלף דולר לשנה. אחת מהאחוזות האלו נמצאת בשכונת יוקרה בניירובי, ומחירה נאמד בכשני מיליון דולר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
עיתונאים מסתתרים בארמון הנשיאות בג'ובה, בירת דרום סודאן, מהלך חילופי אש באזור, 8 ביולי 2016. רויטרס
עיתונאים מסתתרים בארמון הנשיאותי בזמן קרבות בבירה, יולי/רויטרס

הקרע בין הנשיא קין לסגנו מצ'אר – הגורמים החזקים ביותר בשבט הדינקה והנואר שלהם הם שייכים – הוביל למלחמה בדצמבר 2013. מעשי זוועות בוצעו על ידי שני הצדדים, לעתים נגד אנשי השבט היריב. אונס המוני שימש כלי נשק במלחמה ודוח של האו"ם חשף הפרות רבות של זכויות אדם. כ-2.5 מיליון איש נעקרו מבתיהם ועוד מיליונים נוספים נזקקו לסיוע. עשרות אלפי בני אדם נהרגו בקרבות.

באוגוסט אשתקד נחתם הסכם שלום בין הצדדים בלחץ בינלאומי כבד, אך הוא קרס ביולי לאחר שקרבות פרצו בבירה בין נאמני הנשיא וסגנו ומאות בני אדם נהרגו. האו"ם אמור לשלוח כוח משימה בינלאומי חזק למדינה, אך יש ספק רב אם ניתן יהיה לפתור את הסכסוך בזמן הקרוב.

מחברי הדוח ממליצים על "גישה חדשה לטיפול בזוועות המוניות, שכוללת שימוש בכלים כמו לחץ כלכלי שפותח כדי להילחם בהפצת טכנולוגיה גרעינית, בפשע המאורגן ובטרור". עוד הם קראו להטלת סנקציות "שילוו בצעדים נוקשים נגד הלבנת הון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully