וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה לנפילת הפצמ"ר בגולן: צה"ל תקף מטרות של צבא אסד בסוריה

13.9.2016 / 2:32

חיל האוויר תקף תותחים של הצבא הסורי, בעקבות נפילת המרגמה בשטח ישראל, כתוצאה מזליגה ממלחמת האזרחים במדינה השסועה. מוקדם יותר נכנס לתוקפו ההסכם לנצירת האש, ועד כה דווח על הפרות בודדות של שני הצדדים באזור העיר חאלב

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

חיל האוויר תקף הלילה (שלישי) מטרות של צבא משטר אסד במרכז רמת הגולן הסורית, בתגובה לנפילת פצצת מרגמה אתמול בשטח רמת הגולן הישראלית, כתוצאה מזליגה ממלחמת האזרחים בסוריה. זו הפעם הראשונה שצה"ל תוקף בשטח סוריה מאז נכנסה לתוקפה הפסקת האש במדינה, אתמול בשעות הערב. מצה"ל נמסר כי הוא "רואה במשטר הסורי אחראי לנעשה בשטחו ולא יסבול כל ניסיון פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל ובביטחון תושביה".

הפסקת האש נכנסה לתוקפה טרם נפילת הפצמ"ר, והארגון הסורי לזכויות אדם דיווח על עימותים באזור קונייטרה בין המשטר לארגונים אסלאמיסטיים. כמו כן, דווח כי חיל האוויר הסורי הפציץ באזור דרעא שבדרום המדינה.

ברשת "אל ג'זירה" דווח על לפחות שלוש הפרות של הפסקת האש מצד המשטר באזור חאלב. מנגד, המשטר הודיע באמצעות סוכנות הידיעות הרשמית שלו כי גורמי אופוזיציה שיגרו שלוש פצצות מרגמה בחאלב, וירו לעבר אזור מגורים בעיר. עם זאת, לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, השקט נשמר במרבית החזיתות.

עוד כתבות בנושא:
זליגת ירי לישראל בזמן הפסקת האש בסוריה: פצמ"ר נחת בגולן
כישלון צפוי מראש? סוריה נכנסת להפסקת אש חדשה
אסד לפני הפסקת האש: נכבוש את כל השטחים שבידי הטרוריסטים

נפילת פצמ"ר ברמת הגולן, 10 בספטמבר 2016. פורטל דלילוק, מערכת וואלה! NEWS
אזור נפילת פצמ"ר ברמת הגולן, שבת האחרונה/מערכת וואלה! NEWS, פורטל דלילוק

בימים האחרונים נפלו כמה פצצות מרגמה בשטח רמת הגולן. ראש המועצה האזורית גולן, אלי מלכה, טען אתמול כי "אין הבדל בין זליגה לירי מכוון. הפצצה היא אותה פצצה ומהווה סיכון לחיי אדם". לדבריו, "באחריות שר הביטחון וצה"ל להעביר מסר ברור לכל הגורמים בצידו השני של הגבול שכל נפילת פגז ו/או פצמ"ר בגולן יחשב כירי מכוון לישראל וצה"ל יגיב בעוצמה להשמדת מקורות הירי ופגיעה בכוחות שלהם הוא משתייך".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ג'ון קרי וסרגיי לברוב במסיבת עיתונאים משותפת בז'נבה להצגת תכנית סיום המלחמה בסוריה, 10 בספטמבר 2016. צילום: רויטרס, רויטרס
הסכימו על הפסקת האש בסוריה. קרי ולברוב, שבת האחרונה/רויטרס, צילום: רויטרס

במסגרת ההסכם, שעליו הכריזו שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, והתקבל על ידי המשטר הסורי ועל מרבית ארגוני המורדים, האש תינצר ברחבי המדינה למשך 48 שעות לפחות, לרגל חג הקורבן. זאת, מלבד מתקפות נגד ארגונים אסלאמיסטיים, בראשם "המדינה האסלאמית" (דאעש) וג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה.

מחלקת המדינה האמריקנית הדגישה אמש כי תנאי הפסקת האש בסוריה אינם כוללים היתר לממשלת סוריה לבצע תקיפות אוויריות. זאת, לאחר ששר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמר כי סוריה תוכל להמשיך לתקוף קבוצות המזוהות עם אל-קאעדה כחלק מההסכם, באישורן של וושינגטון ומוסקבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קרי אמר אתמול במסיבת עיתונאים בבוושינגטון כי "אנחנו יודעים שיש הרבה ספקות, יהיו אתגרים בימים הקרובים, כולם מצפים לכך. אבל למרות זאת, לתכנית הזאת יש סיכוי לעבוד". הוא הדגיש את חלקה של רוסיה בהבטחת יישום הפסקת האש, במיוחד בפיקוח על כך שצבא אסד לא ינצל את הזמן להתחמשות. לדבריו, "כל חלק בהסכם הזה מבוסס על צעדים הדדיים בשטח. הבטחות הן דבר אחד, אבל המעשים הם מה שיקבעו מה יקרה".

"הדיווחים הראשונים הם שיש הפחתה באלימות, כולל כמה דיווחים על לחימה. מוקדם מדי להגיע למסקנות ברורות", הדגיש קרי. "אין ספק כי יהיו דיווחים על הפרות פה ושם, אבל זה הטבע של הפסקת אש תמיד". קרי הבהיר: "הסכמנו על כך שיש להתחיל להזרים סיוע הומניטרי. האו"ם מוכן להעביר את המשלוחים. אני לא חושב שאני צריך להסביר מדוע הסיוע הזה כל כך דחוף. חייהם של עשרות אלפי בני אדם תלויים בכך".

קרי ציין כי אם הפסקת האש תישמר במשך שבעה ימים, ארצות הברית ורוסיה יקימו מרכז פיקוד משותף, שבמסגרתו הצבאות יפעלו יחד נגד מטרות דאעש וג'בהת פתח א-שאם. אם שיתוף הפעולה ייושם כמתוכנן, הצבא הסורי לא יורשה לפעול אווירית באזורים שבהם המורדים נמצאים. "חיל האוויר הסורי לא יהיה נוכח באזורים האלה", הבהיר. "זה ימנע ממנו לעשות את מה שעשה פעמים רבות בעבר – להפציץ אזור אזרחי או בית חולים, בטענה שהוא מפציץ את ג'בהת א-נוסרה".

בכיר המטכ"ל הרוסי סרגיי רודסקוי במסיבת עיתונאים על המלחמה ברוסיה, מוסקבה, 12 בספטמבר 2016. AP
"מקווים שהפעם האמריקנים ימלאו את כל התחייבויותיהם". רודסקוי, אמש/AP

משרד החוץ ברוסיה פרסם הודעה זמן קצר לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש, שבה ציין בין היתר כי משלוח הסיוע ההומניטרי לחאלב שבסוריה יחל באופן מידי. סרגיי רודסקוי, ראש המחלקה הצבאית המרכזית במטה הכללי של צבא רוסיה, קרא במסיבת עיתונאים שכינס במוסקבה לכל הצדדים לשמור על הפסקת האש, והבהיר כי מוסקבה תפעל בשיתוף עם המשטר הסורי ועם ארצות הברית לניטור אחר המצב בשטח, בין היתר באמצעות מטוסי ריגול ללא טייס (מל"טים).

רודסקוי הבהיר כי חיל האוויר הרוסי ימשיך לתקוף מטרות בסוריה של ארגוני הטרור. "על מנת לזהות יעדים, רוסיה וארצות הברית הקימו מרכז משותף, שיאפשר לחיל האוויר הרוסי ולכוחות הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית לתאם את התקיפות", מסר. כמו כן, הוסיף: "אנחנו מקווים שהפעם שותפינו האמריקנים ימלאו את כל התחייבויותיהם, וכי הפסקת האש תכובד במלואה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully