וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שנדחה בשל מצבו הבריאותי: החל משפטו של רופא מאושוויץ

הוברט זפקה בן ה-95 היה אמור לעמוד למשפט בתחילת השנה, אך הדיון נדחה שלוש פעמים. הוא מואשם בסיוע לרצח 3,681 בני אדם, כולל אנה פרנק. בשבוע שעבר בוטל משפטה של טלפנית באושוויץ בשל מצבה

עריכה: ניר חן

(צפו: ריאיון לאולפן וואלה! NEWS עם סגן מנהל המשרד לחקירות פשעי נאצים בגרמניה, תומס וויל)

משפטו של הוברט זפקה בן ה-95, ששימש כרופא במחנה ההשמדה אושוויץ, נפתח אתמול (שני) בנאוברנדנבורג שבצפון-מזרח גרמניה, לאחר שנדחה שלוש פעמים מסיבות בריאותיות. הוא מואשם בסיוע לרצח 3,681 בני אדם במשך חודש אחד, בין 15 באוגוסט 1944 ועד 14 בספטמבר של אותה השנה. במהלך תקופה זו, הגיעו לאושוויץ 14 רכבות עמוסות בבני אדם, בהם הנערה אנה פרנק.

זמן קצר לפני שנפתח המשפט, זפקה עבר בדיקה רפואית נוספת, על מנת לאשר כי הוא כשיר לעמוד למשפט. עורכי דינו טענו כי מצבו הבריאותי ירוד, הוא סובל מלחץ דם גבוה ויש לו נטיות אובדניות. בית המשפט הכיר בכך שלזפקה יש "ליקויים קוגניטיביים ויכולת פיזית מוגבלת", והתקשורת במדינה דיווחה כי הוא סובל מדמנציה. על כן, השופט הורה לקיים הפסקות קבועות במהלך המשפט וכן להעניק לזפקה טיפול רפואי צמוד.

עוד בוואלה! NEWS:
תגלית בברלין: עצמות אדם נחשפו ליד מכון הניסויים של ד"ר מנגלה
גרמניה: אותרו שמונה חיילים נאצים שעבדו במחנה ההשמדה שטוטהוף
רופאים ושדרנים בשירות הנאצים: מרדף אחרון אחרי אנשי האס-אס

תמונת ארכיון של הוברט זפקה, רופא במחנה ההשמדה אושוויץ שיעמוד למשפט בגרמניה, ינואר 2016. טוויטר, צילום מסך
"ידע שבוצעה השמדה במחנה". זפקה/צילום מסך, טוויטר

הדיון המקורי בתיק היה אמור להתחיל ב-29 בפברואר, לאחר שבית המשפט הפך החלטה קודמת, לפיה הנאשם לא כשיר לעמוד בפני שופט בשל גילו המבוגר. התובעים בתיק טוענים כי זפקה היה מודע לעובדה שאושוויץ תפקד כמחנה השמדה. "בהסתמך על ידיעתו לכך שבוצעה השמדה במחנה, הנאשם היה מעורב בהשמדה", אמרו התובעים לאחר שזפקה הואשם "בשותפות בהרג האכזרי של לפחות 3,681 איש".

על פי ההערכות, בין 1940 ל-1945 נהרגו במחנה 1.1 מיליון בני אדם, רובם יהודים. הרשויות בגרמניה פועלות בשנים האחרונות לאיתור קציני SS לשעבר. בחודש יוני האחרון נשפט ריינהולד הנינג, בן 94, לארבע שנות מאסר בגין סיוע לרצח לפחות 170 אלף בני אדם, בעת ששימש שומר באושוויץ.

לפני כשנה נשפט אוסקר גרונינג בן ה-93, שכונה "מנהל החשבונות של אושוויץ", לארבע שנות מאסר בגין סיוע לרצח של יותר מ-300 אלף יהודים ממוצא הונגרי, שנשלחו לתאי הגזים בין מאי ליולי של שנת 1944. עם זאת, ביום שישי האחרון בית המשפט בעיר קיל קבע כי נאשמת בת 92, שזוהתה כהלמה מ', אינה כשירה לעמוד למשפט בגין סיוע לרצח של 260 אלף בני אדם, בעת שהייתה טלפנית של ה-SS באושוויץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully