וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונגרס אישר: ניצולי 11 בספטמבר יוכלו לתבוע את ערב הסעודית

"החוק לעשיית צדק נגד מממני טרור" אושר פה אחד בבית הנבחרים, לאחר אישורו בסנאט. הנשיא אובמה הודיע על כוונתו להטיל וטו על החוק, שיאפשר הגשת תביעות נגד מדינות שיוכח שהיה להן קשר למתקפות טרור

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(במאי: דובר הבית הלבן מגיב לאישור החוק בסנאט)

בית הנבחרים של ארצות הברית אישר היום (שישי) פה אחד חוק שיאפשר לניצולים ולמשפחות הקורבנות מאסון התאומים, ב-11 בספטמבר 2001, לתבוע פיצויים מממשלת ערב הסעודית. זאת, למרות הכרזתו של הבית הלבן כי הנשיא ברק אובמה מתכוון להשתמש בזכות הווטו שלו בנושא. החוק, שזכה לכינוי JASTA – "החוק לעשיית צדק נגד מממני טרור", אף אושר פה אחד בסנאט בחודש מאי האחרון.

בתגובה לאישורו של החוק בבית הנבחרים הדגישו בבית הלבן את כוונתו של הנשיא לעשות כך. "לא חל שינוי בעמדתנו מאז הפעם הקודמת (כשהחוק אושר בסנאט)", נמסר בהודעה מטעם לשכת אובמה.

עוד בוואלה! NEWS:
9 נשמות – פחות אחת: חתול שרד 16 ימים בהריסות הרעש באיטליה
אובמה: "לעולם לא נקבל את קוריאה הצפונית כמדינת גרעין"
לראשונה מאז ניסיון ההפיכה: מזכ"ל נאט"ו מבקר בטורקיה

11 בספטמבר 2001, אסון התאומים, ניו יורק. AP
"מסר ברור למשפחות הקורבנות". רגע פגיעת המטוס במגדלי התאומים ב-2001/AP

החוק זכה לתמיכתם של נציגים חברי שתי המפלגות. הסנאטור צ'אק שומר, חבר המפלגה הדמוקרטית ונציג מדינת ניו יורק בבית הנבחרים, אמר לאחר אישורו כי הוא מקווה שלמען משפחות הקורבנות באסון התאומים, הממשל יימנע מהטלת וטו. שומר הציג את החוק בפני חברי הבית יחד עם סנאטור ג'ון קורנין ממדינת טקסס, מנהיג הרוב הרפובליקני. "ההצבעה היום שולחת מסר ברור לפיו משפחותיהם של מי שנספו בפיגועים כמו זה ב-11 בספטמבר צריכות לקבל כל כלי אפשרי במאבקן להשגת צדק", אמר קורנין והצטרף לעמיתו בהבעת תקווה כי הנשיא לא ישתמש בזכות הווטו שלו.

אישורו של החוק מאפשר את הסרת החסינות הריבונית של ממשלות וארצות זרות, ויאפשר הגשת תביעות נגדן - אם יוכח שהיה להן קשר למתקפות טרור שבוצעו על אדמת ארצות הברית. החוק צפוי לאפשר לניצולים ולמשפחותיהם של קורבנות פיגועים להגיש תביעות נזיקין, כך שבית המשפט הפדרלי בניו יורק יוכל לדון בהן. בעבר הוגשו כמה תביעות כאלה נגד ממשלת ערב הסעודית, אולם הן נדחו בשל חוק אחר שמקנה למדינות זרות חסינות חלקית מתביעות בבתי משפט אמריקניים.

דובר הבית הלבן: הנשיא יטיל וטו על החוק שיאפשר למשפחות קורבנות 11 בספטמבר לתבוע את ערב הסעודית. רויטרס
"לא חל שינוי בעמדתנו". דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט/רויטרס

באפריל, טרם אישור החוק בסנאט, דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, העביר בעת ביקור בוושינגטון מסר מאיים לממשל לפיו אם יעבור החוק ממשלתו תמכור אגרות חוב אמריקניות בשווי 750 מיליארד דולר. בדיווח העיתון צוין אז כי מומחים הטילו ספק ברצינות האיום, בין השאר בשל העובדה כי צעד שכזה יביא עמו נזק כלכלי גם לערב הסעודית עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully