וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החזק ביותר אי-פעם": קוריאה הצפונית ערכה ניסוי גרעיני חמישי

פיונגיאנג הודיעה כי מדובר בניסוי "מוצלח" שיאפשר לה לשאת ראשי קרב גרעיניים על גבי טילים בליסיטיים. היה זה הניסוי השני שערכה השנה. בעולם גינו בחריפות ואובמה הבטיח לקוריאה הדרומית: "נגן עליכם מפני האיום"

צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית ערכה הלילה (שישי) ניסוי גרעיני חמישי שהוגדר על ידי כ"הצלחה". לפי קוריאה הדרומית, היה זה הניסוי העוצמתי ביותר של שכנתה מצפון, שביצעה אותו חרף הסנקציות הכבדות המוטלות עליה. הפיצוץ גרם לרעידת אדמה בסמוך לאתר הניסוי, בעוצמה של 5.3 דרגות. הניסוי, שהיה אחרון בשורת התגרויות של פיונגיאנג, גרר גינויים מצד שכנותיה ומצד ארצות הברית.

ג'פרי לואיס, מומחה אמריקני ממכון "מידלברי" בקליפורניה, אמר כי עוצמת הרעש מלמדת שראש הנפץ הגרעיני שפוצץ היה בעוצמה של 20 עד 30 קילו-טון, החזק ביותר שנוסה עד כה במתקן גרעיני של קוריאה הצפונית. לדבריו, המתקן הגרעיני שפוצץ בינואר השנה היה בעוצמה של שישה קילו-טון בלבד.

לקריאה נוספת:
שעות לאחר הפגישה עם נשיא סין: דרום קוריאה דיווחה על שיגורים מהצפון
מנהיג צפון קוריאה חגג את הניסוי: "אנו חלק מהמעצמות הגרעיניות"
קוריאה הצפונית שיגרה טיל מצוללת ופגעה בים סמוך ליפן

גורם במכון הוולקני של קוריאה הדרומית מצביע על מוקד הרעש בקוריאה הצפונית שנגרם מניסוי גרעיני, 9 בספטמבר 2016. AP
גורם במכון הוולקני בדרום מצביע על מוקד הרעש בצפון שנגרם מהניסוי, הלילה/AP

נשיאת קוריאה הדרומית פארק גון-הייה אמרה כי הניסוי הוא "הפרה בוטה" של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם וכי מדובר בהתגרות בקהילה הבינלאומית. לדבריה, הניסוי הגרעיני מוכיח כי מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און פועל ב"פזיזות וטירוף" בעודו מתעלם מקריאות העולם לזנוח את פיתוח הנשק הגרעיני.

מלשכת הנשיאות בסיאול נמסר כי הנשיאה שוחחה עם עמיתה ברק אובמה, שהבטיח כי ינקוט כל צעד אפשרי כדי להגן על קוריאה הדרומית מפני האיום של הצפון, כולל פריסת המטרייה הגרעינית של ארצות הברית. מהבית הלבן נמסר כי אובמה הזהיר מ"השלכות חמורות" לניסוי בשיחה שקיים עם פארק ועם ראש ממשלת יפן שינזו אבה.

גם ביפן הביעו דאגה מהמהלך של קוריאה הצפונית. דובר הממשלה יושייד סוגה אמר כי הם ישקלו להטיל סנקציות נוספות נגדה. "הפיתוח הגרעיני של קוריאה הצפונית מהווה איום חמור על ביטחון יפן", אמר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא ארצות הברית ברק אובמה בפגישה עם נשיאת קוריאה הדרומית פארק גון-הייה בשולי ועידה בלאוס, 6 בספטמבר 2016. רויטרס
הבטיח את מחויבותו. אובמה ונשיאת קוריאה הדרומית, השבוע/רויטרס

סין, שכנתה של קוריאה הצפונית ומידידותיה האחרונות, נקטה לשון מאופקת יותר וקראה לכל הצדדים להפגין איפוק בהצהרה שנמסרה בסוכנות הידיעות הרשמית שינחואה. לפי ההודעה, אין אינטרס לשום גורם לכך שיתחולל כאוס או שתיפתח מלחמה בחצי האי הקוריאני. על אף שנכתב כי ביצוע הניסוי "לא היה נבון", ציינה ההודעה את ההחלטה של ארצות הברית להציב מערכת טילים מתקדמת על אדמת קוריאה הדרומית כמי שהפרה את היציבות באזור.

בהודעה מטעם משרד החוץ בבייג'ינג היה טון ביקורתי יותר כלפי פיונגיאנג ונטען כי סין מתנגדת לחלוטין לניסוי ומפצירה בקוריאה הצפונית להפסיק בנקיטת פעולות שיגבירו את המתיחות. עוד נמסר כי סין תדבוק במטרה לפירוז חצי האי מנשק גרעיני ובקיום שיחות בין המעצמות כדי לפתור את
הסוגייה.

רוסיה הביעה דאגה חמורה מהניסוי. שר החוץ סרגיי לברוב צוטט על ידי סוכנויות הידיעות הרוסיות באומרו כי יש לוודא שהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם מיושמות בשטח. כמו כן, לא דווח על רמות קרינה חריגות במזרח רוסיה בעקבות הניסוי.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און חוגג לאחר שיגור טיל בליסטי מצוללת, אוגוסט 2016. רויטרס
לא מפסיק להתגרות בעולם. מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און/רויטרס

השבוע גינתה מועצת הביטחון של האו"ם בחריפות את הניסויים הבליסטיים של קוריאה הצפונית ואיימה ב"צעדים נוספים" נגד המדינה. במועצת הביטחון הביעו חשש מהמשך הניסויים של קוריאה הצפונית "תוך התעלמות בוטה" מדרישותיהם.

בתחילת השבוע שיגרה קוריאה הצפונית שלושה טילים בליסטיים לים מול חופה המזרחי. הטילים, לטווח בינוני, שוגרו מאזור במערב המדינה, מדרום לבירה פיונגיאנג. הם עברו מרחק של כאלף קילומטרים, ולפחות אחד מהם הגיע לאזור הכיסוי של מערכות ההגנה האווירית של יפן. עם זאת, לא נמסר אם הטיל חדר לשטחה של המדינה.

השיגורים הגיעו כמה שעות לאחר פגישת מנהיגי קוריאה הדרומית וסין, בעלת בריתה הדיפלומטית המרכזית של פיונגיאנג, בשולי ועידת המנהיגים G20 בהאנגג'ואו שבסין. במהלך הפגישה, הביעה נשיאת קוריאה הדרומית פארק גון-הייה ביקורת חריפה כלפי שיגורי הטילים והניסויים הגרעיניים של הצפון, בטענה כי מדובר בפרובוקציות הפוגעות ביחסי סיאול-בייג'ינג.

(עדכון ראשון: 5:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully