וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אף אחד לא מזיל דמעה: גם לפתח וגם לחמאס היה מה להפסיד בבחירות

8.9.2016 / 21:55

הדיווחים בישראל כבר הכתירו את חמאס בגדה, אולם בפועל הארגון השולט בעזה היה עלול לאבד את אחיזתו בערי הרצועה. האם אפשר להאמין לתיאוריות הקונספירציה כי אבו מאזן קשור להחלטה לדחות את הבחירות? במזרח התיכון הכול אפשרי

עריכת וידאו: ניר חן.

(צפו: דיווח לאולפן וואלה! NEWS)

אף אחד בצמרת חמאס או פתח לא יזיל דמעה, כנראה, בעקבות החלטת בית המשפט לצדק - המקבילה הפלסטינית של בית המשפט העליון - לדחות את הבחירות המקומיות בגדה המערבית וברצועת עזה, ולדון באפשרות של עריכתן רק בעוד כמה חודשים. לשני הצדדים היה מה להפסיד אם הבחירות היו נערכות כמתוכנן, אולם דווקא לחמאס היה הרבה יותר מה להפסיד.

אכן, דווקא חמאס, על אף ההתראות והאזהרות בישראל שסיפרו כי חמאס עומד להשתלט על הגדה, היה צפוי לכל היותר לרשום הישגים נאים בבחירות בגדה, ולשים בסיכון את אחיזתו ברצועה. האזהרות הישראליות לא שיקפו תרחיש ריאלי, ואפילו לא כזה פרוע. פתח היה ככל הנראה זוכה ברובם של 3,818 המושבים במועצות המקומיות בגדה ובעזה, אולם ייתכן שחמאס היה זוכה בערים כמו חברון וטול כרם, ומציב מועמד מטעמו בראשות עיריית שכם בהסכם רוטציה עם הפתח.

הניצחון בערים האלה היה מאפשר לארגון השולט כיום ברצועת עזה לטעון כי שתי הערים הגדולות בגדה המערבית בידיו. אפשר היה לסמוך על חמאס שהיה מייצר מראית עין של הבסת פתח, בשיתוף פעולה מלא של התקשורת הישראלית, כמובן.

עוד בוואלה! NEWS:
גיוס אבו מאזן בידי הק-ג-ב מפתיע? "מנהיגים ערבים רבים היו מרגלים"
חודש לפני: בית המשפט העליון ברשות דחה את הבחירות בגדה ובעזה
דיווח: "הניה יחליף את משעל בהנהגת חמאס בשנה הקרובה"

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פיאד. AP
דחה בקשות קודמות לשינוי מועד הבחירות. אבו מאזן לצדו של ראש הממשלה לשעבר סלאם פיאד/AP

עם זאת, התמונה שהצטיירה עבור חמאס ברצועת עזה הייתה מדאיגה עד מפחידה מבחינתו. בלפחות ארבע מהערים הגדולות של הרצועה, עזה, רפיח, חאן יונס ודיר אל-בלח, נוצר הרושם שרשימות פתח זוכות לאהדה רבה יותר. הרשימות של הפתח בערים האלה מרשימות יותר מאלה של חמאס, אולם אין זו הסיבה היחידה לשינוי מאזן הכוחות הצפוי.

כפי שאמר לי פרשן עזתי מוכר, "אם בבחירות לפרלמנט ב-2006 אנשים ביקשו לנקום בפתח, הפעם התושבים של הרצועה מבקשים לסגור חשבון עם חמאס". זאת, לנוכח המצב הכלכלי המידרדר ברצועה והתחושה שחמאס נוהג בזלזול בתושבים. "במשך שנים אנחנו סובלים כאן מהמצב הקשה, והם יוצאים בקמפיין שמספר ש'עזה יפה יותר' תחת חמאס", הסביר הפרשן, בהתייחסות לקמפיין הבחירות של הארגון בעזה, שנתפס בעיני רבים כיריקה בפרצופם של התושבים. לדבריו, "הם ניסו לטעון שברצועה טוב יותר כעת מאי פעם, אז בטח שאנשים כועסים עליהם".

רוחצים בים ברצועת עזה. רויטרס
"התושבים מבקשים לסגור חשבון עם חמאס". חוף הים בעזה/רויטרס

גם פרשנים אחרים דיברו על תחרות קשה וצמודה בין הרשימות ברצועה, וההוכחה הטובה ביותר לכך היו החלטות בית המשפט בעזה - שפועל בסמכות חמאס - לפסול את רשימות פתח בזו אחר זו, לעתים בנימוקים מעט מוזרים. ראשית נפסלה רשימת פתח בכפר קטן בשם אום זהרה, אך לאחר מכן גם בבית חנון, בנוסייראת והבוקר נפסלה רשימת פתח בחאן יונס. "הם מפחדים", הסביר לי אחד מאנשי פתח בגדה.

ואז באה החלטת בית המשפט בגדה לדחות את הבחירות. יהיה מי שיאמר כמובן שההחלטה נבעה מהפחד של יו"ר הרשות אבו מאזן ושל הפתח. אי אפשר לפסול את האפשרות הזו, אך חשוב להוסיף כי בחודשים האחרונים הופעלו לא מעט לחצים על יו"ר הרשות לבטל את הבחירות, והוא דחה את הבקשות פעם אחר פעם. האם דווקא כעת כאשר הסתמן שיש בידיו להגיע להישג של ממש בגדה ואפילו ברצועה מיהר אבו מאזן ללחוץ על בית המשפט לבטל את הבחירות? כלל לא בטוח, ובמזרח התיכון - הכול אפשרי.

תפוח האדמה הלוהט של אבו מאזן ושל נתניהו

במקביל, הודיע היום משרד החוץ הרוסי כי אבו מאזן וראש הממשלה בנימין נתניהו הסכימו עקרונית להיפגש במוסקבה. לא נמסר דבר בנוגע למועד או לתנאים, אך ההודעה הזו צריכה לגרום ללא מעט אי נוחות בצד הפלסטיני. במשך שבועות שיווקה הצמרת הפלסטינית לציבור שלה ולציבור הישראלי כי לא תתקיים פסגה ללא הסכמה ישראלית על הקפאת הבנייה בהתנחלויות וללא שחרור אסירי הפעימה הרביעית.

והנה לפתע, ביצע שלשום יו"ר הרשות פליק פלאק מופלא לאחור, וכמו פוליטיקאי טוב יוצא וטוען כי הסכים לדרישה הרוסית להיפגש עם נתניהו - ואין לו בכלל שום תנאי מוקדם. ההודעה הזו נועדה כנראה בעיקר לרצות את הרוסים ולהביך את נתניהו שאינו ממהר בינתיים לומר בפה מלא: "הנני מסכים".

גם ההודעה שפרסם היום מדברת על כך שהוא מסכים, אך "בתנאי" שלא יהיו תנאים מוקדמים. אז מוקדם עדיין לדעת מתי תצא לפועל פגישה שכזו בין שני המנהיגים, וספק אם תהיה בה תועלת. אולם הראיס הפלסטיני, שסובל בחודשים האחרונים מדעת קהל פלסטינית מאוד לא תומכת ואף עוינת, צפוי לספוג כעת ביקורת קשה עוד יותר בגין הסכמתו להיפגש עם ה"לא פרטנר" הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully