וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיוס אבו מאזן בידי הק-ג-ב מפתיע? "מנהיגים ערבים רבים היו מרגלים"

8.9.2016 / 18:55

הפרשן לענייני מודיעין יוסי מלמן התייחס בריאיון לאולפן וואלה! NEWS לפרסום בערוץ הראשון, שלפיו יו"ר הרשות פעל במסגרת סוכנות הביון הסובייטית. לדבריו, "אש"ף הייתה כלי של מדיניות החוץ של ברית המועצות"

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: ניר חן.

יוסי מלמן, פרשן עיתון מעריב לענייני מודיעין וביטחון, התייחס היום (חמישי) בריאיון לאולפן וואלה! NEWS לפרסום אמש במהדורת מבט,לפיו יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, היה בעברו סוכן ק-ג-ב. "הסיפור בהחלט הגיוני אבל צריך לרדת לפרטים שלא בטוח שישנם", אמר מלמן על הפרסום, שהובא על ידי עורך חדשות החוץ של הערוץ הראשון, אורן נהרי.

לדבריו, מקור המידע על השתייכותו של אבו מאזן לארגון הביון הסובייטי, בארכיון שחשף העריק וסילי מיטרוחין, מתייחס בעיקר לעברה של ברית המועצות. עם זאת, בשל העובדה שמיטרוחין ערק למערב לאחר נפילת ברית המועצות ישנם פרטים שלא ניתן להשלים. "המסמכים לא מגדירים את מעמדו, האם היה סוכן וקיבל כסף עבור שרותיו או לא קיבל כסף ואם היה מקור או סוכן השפעה", אמר.

"ארכיון מיטרוחין" נפתח לראשונה לציבור לפני כשנתיים, במרכז צ'רצ'יל שבאוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה – לאחר שני עשורים שבהם נשמרו בחשאיות. 2,000 העמודים שאסף ארכיונאי ארגון הביון הסובייטי מיטרוחין תוארו בעבר על ידי גורמים בבולשת הפדרלית האמריקנית (FBI) כ"המודיעין המקיף והשלם ביותר שהתקבל אי פעם מגורם כלשהו".

עוד בוואלה! NEWS:
הערעור נדחה - פיירברג תישאר במעצר: "יהיה עצוב אם היא תואשם"
יוזמה לקיום מסיבת רחוב בבני ברק - בשבת: "נלחמים על החופש לחיות"
קלינטון: "רפובליקנים רבים מודאגים לגבי טראמפ"

אבו מאזן: "הסכמתי לפגישה עם נתניהו, אך הוא ביקש לדחות אותה". רויטרס
"הסיפור בהחלט הגיוני אבל צריך לרדת לפרטים". אבו מאזן/רויטרס

לדברי מלמן, החשיפה אינה מפתיעה בשל העובדה כי אבו מאזן עשה את עבודת הדוקטורט שלו בברית המועצות. "הק-ג-ב עבד גם כלפי ישראל בשיטה של על פני איכות, מגייסים כמה שיותר בתקווה שאחד האנשים יגיע לצמרת", הוסיף. לדבריו, אש"ף היה "כלי של מדיניות החוץ הסובייטית" וכי ניתן להסיק מכך שלא רק אבו מאזן אלא גם בכירים נוספים באש"ף ובפתח סייעו לשירותי הביון הסובייטים. "מבחינת ברית המועצות לא היה הבדל בין מדיניות החוץ למדיניות הביון, לעיתים השתמשו באנשים שהיו ידידים או בני ברית וראו בהם גם סוכני ביון", אמר מלמן.

הוא הוסיף כי לא ניתן לדעת מתי אבו מאזן גויס ובמשך כמה שנים הופעל כסוכן. "המסמך שנחשף הוא משנת 1983, אך אני מניח שהוא גויס לפני כן. אולי אפילו עשר שנים קודם לכן", אמר מלמן. לדבריו, בשל מעמדו כאחד ממייסדי פתח, אבו מאזן יכול היה להיות מקור מידע אמין וחשוב עבור ברית המועצות. "מנהיגים ערביים היו בשלב כזה או אחר, לא כולם, סוכנים או מרגלים של ממש, גם במערב. כמו במקרה של ה-CIA, שהפעיל ושילם כסף למלך חוסיין בירדן", הוסיף מלמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"אני לא חושב שישראל ידעה, אבל היא ידעה שהוא כלי שרת בלוח השחמט של ברית המועצות וזה לא הפתיע אותה", אמר מלמן. הוא הוסיף כי אבו מאזן לא ריגל ככל הנראה נגד ישראל, והדבר המעניין עבורה היא אם לאש"ף יש מידע עליה ואם הוא מועבר לגורמים שלישיים. "לא היה לו קשר ישיר, הוא ישב בדמשק. הוא היה חלק מאש"ף ופתח, שביצעו פעולות טרור נגד מדינת ישראל, אבל לא יכול היה לספק מידע לברית המועצות שיכול היה להועיל לה נגד ישראל", אמר מלמן.

לדבריו, לברית המועצות היו סוכנים ומרגלים לא מעטים בישראל. "לא היה ארגון או מוסד חשוב או סודי של ישראל שלא היו בו מרגלים", אמר. "המוסד, משרד החוץ, שב"כ, צה"ל ואפילו במכון הביולוגי. לברית המועצות היה כיסוי עולמי והיא גייסה הרבה מאוד אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully