וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי האסון בחאג': חמינאי תוקף את סעודיה וקורא לה "שטן קטן"

לקראת אירועי החאג' בממלכה בשבוע הבא, שבהם לא ישתתפו איראנים, האשים המנהיג העליון של איראן את ערב הסעודית בפוליטיזציה. "השטן הקטן נחרד מסיכון האינטרסים של השטן הגדול", אמר והשתמש בכינוי שאותו הוא בדרך כלל מייחס לישראל

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(חמינאי תוקף את ארה"ב, לפני שלושה חודשים: "לא עמדה בהתחייבויותיה")

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, מתח אתמול (שני) ביקורת חריפה על ערב הסעודית ואף כינה אותה "שטן קטן", כינוי שאותו הוא מייחס בדרך כלל לישראל. חמינאי תקף את ריאד על דרך ניהולה של החאג', מצוות העלייה לרגל למכה, שתיערך בעוד חמישה ימים, לאחר שבשנה שעברה נרמסו למוות מאות עולים לרגל בעיירה סמוכה.

חמינאי האשים את משפחת המלוכה הסעודית, שמנהלת את המקומות הקדושים מכה ומדינה, בפוליטיזציה של החאג'. בהודעה שפורסמה באתר האינטרנט שלו ובטלוויזיה הממלכתית במדינה, הוא טען כי בני המלוכה הפכו את עצמם ל"שטנים קטנים וחלשים שנחרדים מסיכון האינטרסים של השטן הגדול (ארצות הברית)".

החאג', אחד מחמשת עמודי האסלאם, יחל השנה ב-11 בספטמבר. בשנה שעברה אירע אסון רמיסה המוני במינא, ובעוד ערב הסעודית טענה כי 769 מוסלמים נהרגו – מניין ההרוגים הגבוה ביותר בחאג' מאז 1990 – מדינות אחרות הודיעו כי יותר מ-2,000 נהרגו, בהם יותר מ-400 איראנים. הרפובליקה האסלאמית האשימה את הממלכה הסעודית באחריות לאסון ב-2015. השנה עולים מאיראן לא יוכלו להשתתף בחאג' לאחר שהשיחות בין שתי המדינות על סידורי השהייה עלו לעל שרטון בחודש מאי האחרון.

לקריאה נוספת:
הסעודים "חיבלו" ובטהראן "התעקשו": למה האיראנים לא יגיעו לחאג'?
רוחאני בעצרת האו"ם: "דרושה ועדת חקירה לאסון בערב הסעודית"
"מוות לשושלת הסעודית": מאות הפגינו באיראן עקב האסון ליד מכה

אסון בערב הסעודית: יותר מ-400 בני אדם נמחצו למוות בעת החאג' במינא הנמצאת בסמוך למכה. רויטרס
אסון החאג', בשנה שעברה/רויטרס

"בגלל ההתנהגות הדכאנית של השליטים (הסעודים) כלפי אורחי אללה (העולים לרגל), העולם המוסלמי צריך לשקול מחדש את ניהולם של שני המקומות הקדושים האלה ואת נושא החאג'", אמר חמינאי. "עלינו לא לתת לשליטים לברוח מאחריות לפשעים שגרמו ברחבי העולם המוסלמי", הוסיף ורמז למעורבותה של ריאד בסכסוכים בעיראק, בתימן ובסוריה, נגד כוחותיה של טהראן.

בתגובה לאמירה של האייתוללה, טענה ריאד כי דווקא טהראן היא זו שמבקשת לעשות פוליטיזציה לאירוע, ואף מסכנת את בטיחות האירוע עם פעולותיה. "הרשויות האיראניות הן אלה שלא רוצות שהעולים האיראנים יגיעו לכאן מסיבותיהן שלה", ציטטה סוכנות הידיעות SPA את יורש העצר הסעודי בין נאיף אומר. "מה שהתקשורת האיראנית והגורמים האירניים טוענים אינו אובייקטיבי. הם יודעים יותר טוב מכל אחד אחר שהממלכה העניקה לעולים האיראניים בדיוק את מה שהיא העניקה לאחרים", הוסיף הנסיך נאיף.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. 23 בפברואר 2016.. AP
"התנהגות דכאנית". חמינאי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully