וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמאה ה-19 באירופה לממשלת ישראל: מאיפה הגיעה המילה "פוטש"

4.9.2016 / 18:44

רוביק רוזנטל, לשונאי וחוקר שפה, הסביר באולפן וואלה! NEWS על מקורות המונח, שמשמעו מהפכה להחלפת השלטון. לדבריו, "זה ביטוי חזק מתדירות השימוש בו, ונתניהו שלח מקורב לכנות כך את המשבר"

צילום: חדשות 2, עריכת וידאו: ניר חן

"המונח 'פוטש' מתייחס למהפכה – ולא להפיכה צבאית או לשום דבר אחר" – כך אמר היום (ראשון) ד"ר רוביק רוזנטל, לשונאי וחוקר שפה ב"זירה הלשונית", בריאיון באולפן וואלה! NEWS שבו הסביר על מקור המושג "פוטש". המונח, שבו עשה שימוש ראש לשכת ראש הממשלה יואב הורוביץ כדי לתאר את מהלכיו של שר התחבורה ישראל כץ במשבר האחרון בממשלה, הגיע לדבריו משוויץ ופירושו "מכה או דחיפה". לאחר שהוזכרה לראשונה ב-1839 בהקשר של הפיכה צבאית בציריך, הביטוי זלג לגרמנית וליידיש.

לדברי רוזנטל, "העיקרון המחייב לפוטש הוא שהמהפכה נחשבת להצלחה אם עברו שבעה ימים והשינוי נשמר". "חשוב להדגיש שהמונח מתייחס למהפכה - ולא להפיכה צבאית ולא שום דבר אחר. בעברית נקבע השם 'הפיכה', להחלפת שלטון בתוך מסגרת שלטונית, וזה בניגוד למהפכה שזו החלפת המסגרת השלטונית עצמה", הוסיף.

לטענתו, המושג "פוטש" עבר זילות ושחיקה לאחר שבמאות האחרונות היו כמה מהפכות שכללו הרג, מאסר של הקושרים נגד השלטון או שינוי הסדר הקיים. "כאן, המושג נכנס לשימוש פוליטי. היחיד שהאשים אנשי צבא בפוטש כמו במובן המקורי הוא יוסי שריד. כשנתניהו הדיח את לבני ולפיד והאשים בפוטש, ולאחר מכן הקדים את הבחירות, הוא כבר עשה במילה שימוש פוליטי", אמר.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו עקץ את כץ בישיבת הממשלה: "צריך למנוע משברים, לא ליצור אותם"
משבר הרכבת: נתניהו איבד הזדמנות להפגין מנהיגות
"יש משבר אז כולם טסים?": השרים המשועשעים הגיבו בהומור לסערת הרכבת

ד"ר רוביק רוזנטל , לשונאי וחוקר שפה, "הזירה הלשונית". תום רוכלין, מערכת וואלה! NEWS
"רק לפוליטקאים יש מקורבים". רוזנטל באולפן וואלה! NEWS/מערכת וואלה! NEWS, תום רוכלין

"פוטש הוא ביטוי חזק בהרבה לעומת הזמינות שבה משתמשים בו", הוסיף. "מעניין לציין שנכון לרגעים אלה, נתניהו לא השתמש מול כץ במילה פוטש, אלא שלח את מקורביו, יואב הורוביץ, לכנות כך את הפסקת העבודות ברכבת והמשבר שנוצר בעקבות הפסקתן".

עוד הסביר רוזנטל בנוסף על השימוש במילה "מקורבים" באמצעי התקשורת, ואמר כי "לאדם נורמלי יש חברים וידידים ורק לפוליטיקאים יש מקורבים, יש להם תפקיד כפועלים בשירותו של הפוליטיקאי למען האינטרסים של עצמם. זו מילה תקשורתית מכובסת שנועדה לצטט מקורות מבלי לציין את שמם. היופי שבמקורבים הוא אלמוניותם. זו מילה נהדרת שמשרתת את הצרכים של כולם על חשבוננו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully