וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת עינה הבוחנת של סין, הונג קונג יוצאת היום לבחירות גורליות

4.9.2016 / 13:40

תושבי האזור המנהלי המיוחד מצביעים על חברי המועצה המחוקקת שנתיים לאחר גל המחאה הפרו-דמוקרטי שדרש אוטונומיה נרחבת יותר מבייג'ינג. אם המחנה יאבד מכוחו, יוכלו נאמני סין להמשיך ולהדק את השליטה באזור

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בהונג קונג מתקיימות היום (ראשון) בחירות למועצה המחוקקת של האזור המנהלי המיוחד של סין, החשובות ביותר מאז החזירה בריטניה את השליטה עליו ב-1997. אלו הבחירות הראשונות מאז המחאה הפרו-דמוקרטית ב-2014 ששיתקה את המוקד הכלכלי ותוצאותיה עלולות לחדש את המתיחות הפוליטית עם בייג'ינג סביב השליטה במקום.

הבחירות משמשות מבחן לאחדות המחנה הפרו-דמוקרטי של הונג קונג, כשדור חדש של פעילים רדיקליים, שהגיחו בתקופת המחאה, הצטרפו למרוץ. הם מקווים לרכוב על גל הטינה כלפי בייג'ינג ולגבור על יריביהם הפרו-סינים הממומנים היטב. רבים מהם תומכים בעצמאות של האזור, רעיון בלתי-נתפס בעבר שנידון בהרחבה וגרם לפילוג נוסף בתנועה הפרו-דמוקרטית.

על הפרק עומדת יציבות ממשלתו של מנהיג האזור המנהלי הבלתי-פופולרי, לאונג צ'אן-יינג. המחוקקים הפרו-דמוקרטים מחזיקים ב-27 מתוך 70 המושבים של המועצה המחוקקת של הונג קונג, בהשוואה ל-43 של המחוקקים הפרו-סינים. המחנה הדמוקרטי נאבק כדי לשמור על שליש מהמושבים שמאפשרים לו להטיל זכות וטו כדי לחסום ניסיונות של הממשלה להעביר חוקים מסוימים. אחד מהם היה חוק הבחירות השנוי במחלוקת שקידמה בייג'ינג ועורר את הפגנות הרחוב לפני שנתיים.

לקריאה נוספת בנושא
מוכר הספרים מהונג קונג שהוחזק בסין נמלט – וחשף את סיפורו
תעלומת היעלמות הסופרים בהונג קונג: אלפים מחו נגד השלטונות בסין
סוף להפגנות בהונג קונג? החל פינוי אתר המחאה האחרון

בחירות לפרלמנט בהונג קונג. 4 בספטמבר 2016. רויטרס
אדם חולף על שלטים של מועמדים בבחירות בהונג קונג, היום/רויטרס

המחנה הדמוקרטי עלול לסבול מפיצול קולות, מה שיאפשר למועמדים הנתמכים בידי בייג'ינג לגרוף יותר מושבים ולהסיר מכשול עיקרי לקידום מדיניות הממשל האזורי. מצב שכזה עלול להוביל לסבב חדש של עימותים במושבה הבריטית לשעבר. קבוצה קטנה של מפגינים דרשה מלאונג להתפטר בזמן שהצביע. "הבחירות שלנו הן דמוקרטיות", אמר לכתבים.

הקריאות הגוברות לעצמאות מדגישות את התסכול שחווים התושבים, בעיקר בקרב הצעירים שבהם, מהשליטה ההדוקה של סין על האזור המנהלי. שורה של תקריות, כולל היעלמותם של חמישה מוכרי ספרים מהונג קונג שבהמשך התברר שנעצרו בסין, העלו החשש מכך שהמשטר הקומוניסטי זונח את הבטחתו לאוטונומיה נרחבת יותר לאזור במסגרת השיטה "מדינה אחת, שתי מערכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully