וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוכר הספרים מהונג קונג שהוחזק בסין נמלט – וחשף את סיפורו

17.6.2016 / 1:39

לאם ווינג-קי היה אמור לחזור לסין עם רשימת הלקוחות של הוצאת הספרים שעבורה עבד, שעוררה את זעמו של הממשל בבייג'ינג - אולם החליט לחשוף את סיפורו במקום זאת. "הייתי תחת מעקב תמידי"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

בווידאו: הפגנות מחאה על היעלמותם של מוכרי הספרים, ינואר

לאחר שמונה חודשים שבהם לא נודע מיקומו, לאם ווינג-קי, אחד מחמישה תושבי הונג קונג המקושרים להוצאה לאור שפרסמה ספרים ביקורתיים כלפי ממשלת סין ונעלמו, שב השבוע להונג קונג. במסיבת עיתונאים שכינס אתמול (חמישי), סיפר כי לאחר שחצה לסין, הוא הוחזק במשך כמה חודשים בתא קטן, תחת פיקוח מתמיד של הרשויות בבייג'ינג שחקרו אותו על פעילותו.

לאם, לצד חלק מהחמישייה, הופיע לאחרונה בשידור בטלוויזיה הסינית שבה "הודה בפשעים" שביצע נגד המשטר הסיני, אולם כעת הבהיר לאם כי הגורמים שהחזיקו בו הכריחו אותו לעשות זאת. לדבריו, העלמת חמשת מוכרי הספרים היא "הפרה חמורה של מערכת ה'מדינה אחת, שתי מערכות'", שמובילה את היחסים בין בייג'ינג להונג קונג.

עוד בוואלה! NEWS:
סין: "אחד מהסופרים שנעלמו בהונג קונג הסגיר את עצמו מרצון"
תעלומת היעלמות הסופרים בהונג קונג: אלפים מחו נגד השלטונות בסין
היעלמות מוכרי ספרים המתנגדים לסין מסעירה את הונג קונג

לאם ווינג-קי, אחד מחמשת מוכרי הספרים מהונג קונג שנחטפו על ידי סין, 16 ביוני 2016. רויטרס
"אם הייתי שומר על שתיקה, לא הייתה תקווה". לאם, אתמול/רויטרס

הוא סיפר כי לאחר שנעצר ב-24 באוקטובר על ידי "צוות חקירה מיוחד" בעיר שנג'ן, הוא נלקח לתחנת משטרה והוחזק שם לאורך הלילה. בבוקר שלאחר מכן, עיניו כוסו והוא הושם על רכבת שהעבירה אותו לעיר נינגבו הסמוכה לשנגחאי. שם, לדבריו, הוא נלקח לבניין ובו הוכרח לחתום על מסמך שבו צוין כי לא ייצור קשר עם משפחתו או ישכור עורך דין. בהמשך, הוא נדרש לחתום על הודאה כי עבר על החוק, בכך ששלח את ספריו לאזרחי סין.

במהלך התקופה שבה הוחזק על ידי בייג'ינג, הוא סיפר כי היה תחת פיקוח תמידי של שני שוטרים, ונחקר בנוגע לזהותם של גורמים נוספים המעורבים בפרשה. עם זאת, הוא אמר כי לא מסר מידע – פשוט כי לא היה בידיו את המידע שביקשו ממנו. הוא הוסיף כי החוקרים ביקשו ממנו להעביר את רשימת לקוחותיו כתנאי לשחרורו, ואושר לו לשוב להונג קונג רק אם יחזור עם דיסק קשיח המכיל את הרשימה. לדבריו, הוא תכנן לשוב אתמול לסין, אולם שינה את דעתו והחליט לערוך את מסיבת העיתונאים ולחשוף את הסיפור במקום זאת.

לאם ווינג-קי, אחד מחמשת מוכרי הספרים מהונג קונג שנחטפו על ידי סין, 16 ביוני 2016. רויטרס
"זה דרש ממני הרבה אומץ ושני לילות חסרי שינה". לאם, אתמול/רויטרס

"אם אני, הכי פחות פגיע מבין חמשת מוכרי הספרים, הייתי שומר על שתיקה, לא הייתה תקווה להונג קונג", טען לאם, שאין לו כלל בני משפחה בסין. "זה דרש ממני הרבה אומץ ושני לילות חסרי שינה על מנת לשקול זאת, אך החלטתי לחלוק את הסיפור כולו עמכם, ולהגיד לעולם כולו שהסיפור הזה הוא לא רק עליי או על חנות הספרים, אלא על הערכים הבסיסיים שאנשי הונג קונג חייבים להבטיח".

במהלך מעצרו, לאם לא היה בקשר עם המוכרים הנוספים. עם זאת, הוא סיפר כי אתמול בבוקר שוחח עם אחד מהם, שאמר לו כי הוא העביר רשימה של 500 לקוחות, מרביתם בסין, לרשויות בבייג'ינג. לאם הוסיף כי הוא סיפר לו שהוא נחטף, זאת בניגוד לגרסה שהוכרח ככל הנראה למסור למשטרה ולרעייתו, לפיה עבר לסין מרצונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully