וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה נעשה בלעדיך?": תומכיו של שליט אוזבקיסטן מתאבלים על מותו

שיירת ארונו של הרודן אסלאם קרימוב ששלט במדינה 30 שנה, החלה בבירה טשקנט, שם התאספו אלפי אזרחים כדי לחלוק לו כבוד אחרון. לאחר מכן ארונו הוטס לעיר מולדתו, סמרקנד. טרם נודע מי יירש אותו בתפקיד

צילום: רויטרס

נשיא אוזבקיסטן אסלאם קרימוב שהלך לעולמו אתמול הובא היום (שבת) למנוחות בעיר מולדתו סמרקנד, כ-300 קילומטרים דרום מערבית לבירה טשקנט. עם שחר זרמו אלפי אזרחים לדרך הראשית בבירה כשמסע הלווייתו עבר דרך העיר כדי לחלוק לו כבוד אחרון. קרימוב, שהואשם לא פעם על ידי ארגוני זכויות אדם בדיכוי מתנגדיו, מת ביום שישי בגיל 78 עקב שבץ מוחי.

אבלים רבים החזיקו פרחים, רובם ורדים אדומים, והניחו אותם על הדרך בעוד שיירת ארונו, שיצאה לדרך ב-6:00 בבוקר (שעון מקומי) בדרכה לנמל התעופה. "מה נעשה בלעדיך?", זעק תושב הבירה ומחה דמעה.

עוד בוואלה! NEWS:
סין וארה"ב, המדינות המזהמות בעולם, אשררו את הסכם האקלים
סיפורו של הכפר הלבנוני שעדיין מתאושש ממלחמת האזרחים
"זה לא סוד": בישוף אנגליקני ראשון יצא מהארון והכריז על זוגיות עם גבר

אזרחים במסע הלוויה של נשיא אוזבקיסטן אסלאם קרימוב בבירה טשקנט, 3 בספטמבר 2016. רויטרס
אבלים בטשקנט/רויטרס
אזרחים במסע הלוויה של נשיא אוזבקיסטן אסלאם קרימוב בבירה טשקנט, 3 בספטמבר 2016. רויטרס
חולקים כבוד אחרון/רויטרס

"זה היה השבוע הארוך והקשה בחיי. אני לא מאמין שזה קרה. אני עדיין לא מאמין שזה קרה. לא יודע מה יקרה הלאה, אני אבוד", תיאר את רגשותיו בן ה-39, שסירב למסור את שמו. "רק כשהשיירה עברה, הבנתי מה איבדנו", הוסיף אוסמון, מורה בן 55. "אני נמצא באבל עמוק".

קרימוב שלט ביד רמה באומה הסובייטית לשעבר מאז 1989. כמעט חצי מ-32 מיליון אזרחיה נולדו לאחר שהוא עלה לשלטון. לקרימוב אין בנים, שעשויים היו לשמש יורשיו במדינה הפטריארכלית. בתו הבכורה גולנרה לא הופיעה בציבור מאז 2014 והושמה מאז תחת מעצר בית. בתו הצעירה לולה היא שגרירת המדינה באונסק"ו.

סופו של רודן אלפים הגיעו למסע הלוויה של נשיא אוזבקיסטן אסלאם קרימוב בבירה טשקנט. רויטרס
שיירת הארון/רויטרס

קרימוב לא מינה לעצמו יורש פוליטי ומומחים למדינה סבורים כי המינוי יוחלט מאחורי דלתיים סגורות על ידי כמה בכירים וקרובי משפחה. ראש הממשלה שבקט מירזיוייב מונה להיות הדובר המרכזי בהלווייתו של קרימוב, צעד המרמז כי הוא עשוי להיות הנשיא הבא.

אם לא יוסכם על יורש, המדינה, המוסלמית ברובה וגובלת באפגניסטן, עלולה להיכנס לסחרור פוליטי ולהפוך למטרה בידי חמושים אסלאמיסטים. אי-יציבות באוזביקסטן עלולה להשליך על רוסיה, המעצמה האזורית וביתם של מאות אלפי מהגרים אוזבקים, כמו גם על הקואליציה בהובלת ארצות הברית באפגניסטן, הנלחמת בקיצונים האסלאמים.

אזרחים במסע הלוויה של נשיא אוזבקיסטן אסלאם קרימוב בבירה טשקנט, 3 בספטמבר 2016. רויטרס
"מה נעשה בלעדיך". בירת אוזבקיסטן/רויטרס
נשיא אוזבקיסטאן, איסלאם קרימוב, אושפז בביה"ח כשהוא סובל מדימום תוך גולגלתי. רויטרס
הואשם בדיכוי מתנגדיו. קרימוב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully