וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התחזיות: בפתח משוכנעים כי הם על סף ניצחון סוחף על חמאס

2.9.2016 / 11:15

בעוד כחודש יתקיימו הבחירות המקומיות ברשות הפלסטינית. בישראל חזו כי חמאס יביס את ארגונו של אבו מאזן, כפי שקרה ב-2005, אך בכירים בפתח דווקא בטוחים מאוד באשר למצבם בגדה: "בתרחיש בלתי-אפשרי שחמאס ינצח בהכול - יהיו לו 20% מהמושבים"

ספק 500

אחד האתגרים הבוערים הממתינים לכניסתם לתפקיד של ראשי העיר החדשים ברמאללה ובאל-בירה הסמוכה הם פקקי התנועה. כמעט בכל מקום ושעה בשתי הערים הללו, שביניהן מפריד רחוב "דרך ירושלים", ישנם עומסים בכבישים - במרכז העיר, אך גם מחוצה לו. לצד המכוניות העומדות בדרכים ניתן אמנם למצוא בניינים חדשים, מרכזי קניות ומסעדות, ושתי הערים הולכות ומתרחבות בכל שנה. אך תשתית הכבישים שלהן תקועה לה אי שם בשנות ה-70 של המאה הקודמת. יש מי שיאמר ש"זה בגלל הכיבוש", אך הפעם כנראה שהבעיה אינה מסתכמת ב"אויב הישראלי הנורא".

אלא שעם כל הכבוד לפקקים ברחבי העיר, עבור בכירי הפתח והרשות ברמאללה הבעיה הבוערת ביותר היא הניצחון בבחירות המקומיות. אחר כך ניתן יהיה להתפנות לסוגיות אחרות כמו תנועה, תברואה, תרבות וכדומה. כרגע, עושה רושם לפחות, ראשי הפתח עושים מאמץ עליון כדי לוודא שהארגון ירשום הישג בבחירות בעוד חודש ושבוע, וצריך להודות, המאמץ מרשים למדי. אמנם פה ושם נרשמו מחלוקות בין בכירים המזוהים עם פתח, אך בסך הכול הארגון הצליח לשמור על אחדות שורה מפתיעה.

לקריאה נוספת:
הימור מסוכן: הבחירות המקומיות ברשות עלולות להפיל את המחנה המתון
אבו מאזן כרה לעצמו קבר: הבחירות שצפויות לחזק את חמאס
ישראל קורצת לחמאס – ומוכיחה שהיא חזקה בעיקר על אבו מאזן

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, יולי 2016. רויטרס
למרות המחלוקות, פתח הצליחה לשמור על אחדות שורה. אבו מאזן/רויטרס

אפילו אנשיו של מוחמד דחלאן, בכיר פתח שגורש ב-2011 מרמאללה ומתגורר באיחוד האמירויות, שנחשב ליריבו הגדול של אבו מאזן, נמנעו מלרוץ ברשימות מתחרות ומשתפים פעולה עם המאמץ של פתח להשיג ניצחון גם בעזה. יו"ר פתח שהוא גם יו"ר הרשות, יחד עם הוועדה המרכזית של התנועה (ההנהגה הבכירה) "חילקו גזרות": כל חבר בוועדה קיבל גזרה משלו כדי לפקח שם על הנעשה מבחינת הבחירות המקומיות, וכדי למנוע תחרות בין רשימות מרובות מהפתח באותם ערים וכפרים. וכאמור, המאמץ נושא - לפחות חלקית - פרי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
"בחמאס חשבו שתהיה תחרות קשה בתוך פתח שתעזור להם לנצח"

"זה לא המצב של 2005, וזה גם מה שהפתיע את חמאס", אמר אחד ממקורביו של אבו מאזן בהתייחס לבחירות שבהן זכה הארגון היריב להישג משמעותי. "הם חשבו שתהיה תחרות קשה בתוך פתח שתעזור להם לנצח. כשהבינו שזה לא קורה, עשו תרגיל והחליטו שלא להתמודד בגלוי בבחירות בגדה". ואכן, "התרגיל" של חמאס נראה שקוף, כמעט שקוף מדי. על אף הדיבורים המרובים על התחזקות חמאס בדעת הקהל, הארגון החליט להימנע מלהציב את מנהיגיו המוכרים ברשימות השונות בבחירות הללו.

ייתכן שהיה מדובר ברצון להימנע מפגיעה בהם על ידי ישראל, אך לא פחות מכך, נראה שחמאס ביקש להימנע מתבוסות. הארגון הודיע כי יתמוך ברשימות מסוימות, או שיציב אנשים המזוהים עמו ברשימות כאלה ואחרות. וכך, אם הרשימות הללו יפסידו, יוכל חמאס לטעון כי אין מדובר בתבוסה של אנשיו. אולם אם הרשימות הללו ינצחו הרי שיבשר בוודאי לעולם על ניצחון אדיר של התנועה ולא פחות חשוב - תבוסה של פתח.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, בתדרוך כתבים וכלי התקשורת בעולם הערבי. אוקטובר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"מרדכי והשב"כ ניסו להזהיר אותנו שאנחנו הולכים להפסיד". מרדכי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

את כל אלה ידעו בכירי הפתח כשהחליטו יחד עם אבו מאזן ללכת לבחירות מקומיות ולאפשר לחמאס להשתתף בהן. עד לפני כשבועיים נראתה ההחלטה כהימור בלתי-אחראי. "פולי (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי – א"י) והשב"כ ניסו להזהיר אותנו שאנחנו הולכים להפסיד, שחמאס ינצח", אמר בכיר בפתח. "הם הדליפו לעיתונות שלכם סיפורים על מה יקרה אם חמאס ינצח. וביקשנו מהם דבר אחד: קצת סבלנות. קצת. וקצת צניעות גם לא תזיק. הסברנו להם שאפילו את תוצאות הבחירות לכנסת אף אחד בישראל לא הצליח לחזות, אז איך הם מתיימרים לנבא את תוצאות הבחירות המקומיות בשטחים?".

כשנשאל הבכיר מה יקרה אם חמאס ינצח בבחירות בערים גדולות, שכן הוא לא צריך יותר מזה כדי לרשום הישג, אמר: "אני לפעמים מתקשה להבין אתכם הישראלים. אם אצלכם בתל אביב, מפלגת העבודה מנצחת בבחירות, זה אומר שככה זה בכל ישראל? או שאתם בסופו של דבר סופרים את כל הקולות יחד?", הגיב הבכיר בזעם.

מנהיג חמאס חאלד משעל במסיבת עיתונאים בדוחא, קטאר, אחרי סיום "צוק איתן". 28 באוגוסט 2014. AP
"חמאס החליט שלא להתמודד בגלוי בבחירות בגדה". יו"ר הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל/AP

בכיר אחר בפתח, אף הוא תומך נלהב של ההחלטה ללכת לבחירות המקומיות, אמר שאם פתח ישיג ניצחון בבחירות המקומיות הרי ש"זו רק ההתחלה. לאחר מכן נלך לוועידה הכללית של הפתח, לכינוס של המועצה המרכזית של אש"ף ואינשאללה לבחירות לפרלמנט. והמספרים איתנו".

"תסתכל היטב", ביקש, "מספר המושבים של חברי המועצות המקומיות, העיריות, הכפרים, הכול ביחד בגדה ובעזה, שייבחרו ב-8 באוקטובר, הוא 3,818. מתוכם בכל רצועת עזה יש 313 מושבים, בגדה 3,505. עד עכשיו, עוד לפני שהחלו הבחירות, פתח הבטיח לעצמו 1,335 מהמושבים. כלומר 35% כבר בידי פתח עוד לפני שהחלו הבחירות. אתה מבין על מה אני מדבר?".

מצעד של גדודי עז א-דין אל קסאם – הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח, רצועת עזה. רויטרס
"יש כיום זרם בחמאס שמבין לאן נושבות הרוחות". תומכי חמאס בעזה/רויטרס

כשעשיתי סימנים לפיהן אני "לא כל כך מבין", הוא המשיך בהסבר. "יש אצלנו את מנגנון 'התזכיה'. כלומר, עוד לפני הבחירות ישנה הסכמה בכפר או במועצה מקומית, על רשימה אחת בלבד שתתמודד בהן. ב-181 מועצות מתוך בסך הכול 391 בגדה, התזכיה קבעה רשימה אחת. 38 מועצות מקומיות לא יקיימו בחירות בכלל בגלל שהתושבים החליטו כך. כלומר, נותרו עוד 172 בלבד שיהיו בהן בחירות בגדה".

"מספר המושבים ב-181 המועצות הללו שבהן יש 'תזכיה', הוא 1,702. מתוכם, 1,335 של פתח. 72 של חמאס, 60 של החזית העממית, 30 של החזית הדמוקרטית ועוד 160 הנחשבים עצמאיים", הוסיף הבכיר. "יש גם את המושבים שילכו למפלגות הקטנות יותר כמו 'פידא' ו-'חיזב א-שעב'. מתוך 181 הרשימות של התזכיה, שלמעשה נבחרו לראשות מועצה מקומית, מאה נקראות 'רשימת פתח'. עוד 26 רשימות הן של פתח עם חמולות גדולות. 55 רשימות הן של פתח עם הפלגים הקטנים, כולל חמאס", הוסיף.

"כמה מבכירי חמאס לוחצים לסגת מהבחירות. בג'נין הם התקפלו ולא משתתפים שם בשום צורה בבחירות. ברמאללה אין בכלל רשימה של חמאס"

"ישנן רשימות שהסכמנו להכניס אליהן נציג אחד שמזוהה עם חמאס. לדוגמה, יש מועצה מקומית מסוימת שיש בה שבעה חברי מועצה. התזכיה קבע ששישה מתוכם יהיו של פתח ואחד של חמאס. עכשיו אתה מתחיל להבין לאן נושבות הרוחות? אז בוא נלך עם ההפחדות שלכם הישראלים ונניח לרגע, שכל מועמדי חמאס בבחירות ל-172 המועצות שנותרו בגדה, ועוד 25 בעזה ינצחו. הרי כל מספר המועמדים שלהם מגיע ל-750. אז נגיד שלקחנו את כולם יחד ונגיד שהם ניצחו – ושוב אין סיכוי שזה יקרה, אבל נגיד. הרי שאז יהיו להם 20% מהמושבים. זה הכול. 20% מהמושבים בתרחיש בלתי-אפשרי שהם ינצחו בהכול ועל זה אתם צועקים שאנחנו הולכים להיות מובסים?", שאל בזעם.

לדבריו, "יש כיום זרם בחמאס שמבין לאן נושבות הרוחות ולכן מהסס אם בכלל להגיע אליהן. כמה מבכירי חמאס לוחצים לסגת מהן. ראינו כיצד בג'נין הם התקפלו ולא משתתפים שם בשום צורה בבחירות. ברמאללה יש רשימה של פתח ורשימה של השמאל, אבל אין בכלל רשימה של חמאס. בסלפית פתח ניצח ב'תזכיה' (צפויה שם רוטציה בין נציג של השמאל לבין נציג של פתח - א"י). ביריחו יש תחרות בין שתי רשימות של פתח בלי חמאס בכלל. כך גם בבית לחם, בית ג'לא ובית סאחור. אין בכלל רשימת חמאס. יש להם רשימות בחברון, טול כרם, בקלקיליה ויש את עדלי יעיש בשכם שיהיה ראש עיר ברוטציה עם איש פתח".

הקרב האמיתי - ברצועת עזה

הבכירים הללו נשמעים בטוחים מאוד באשר למצבם בגדה. האם זו מחשבה אופטימית מדי או שמא מציאות עובדתית, כפי שהם טוענים בהציגם את המספרים? למרבה ההפתעה, גם בצד הישראלי כבר נשמעות הערכות אופטימיות יותר באשר לתוצאות הצפויות בבחירות. כולם מסכימים ש"צונאמי" נוסח זה של 2005 בבחירות המקומיות ו-2006 בבחירות לפרלמנט לא צפוי להתרחש. וכעת, לאחר שהרשימות נסגרו ומתבהרת לה תמונת הבחירות, כולל מנגנון "התזכיה", ברור שחמאס כבר לא יסחוף את הגדה לניצחון אדיר.

ועדיין, ההישג הפוטנציאלי שחמאס עלול להשיג בבחירות הללו נמצא בערים טול כרם, קלקיליה, חברון וטובאס. בערים הללו רשימות המזוהות עם חמאס נחשבות כרגע לחזקות יותר, בעוד הפתח אינו מצליח להרשים במיוחד. כך לדוגמה בחברון, מתמודדות שלוש רשימות המזוהות עם פתח ברמה כזו או אחרת: הרשימה של איימן קוואסמה, עיתונאי מפורסם, הרשימה של ח'אלד קוואסמה, שר לשעבר בממשלה הפלסטינית והרשימה הרשמית של פתח בראשות אחמד ביות תמימי.

רמאללה, מאי 2015. זיו קורן, מערכת וואלה! NEWS
חמאס כבר לא יסחוף את הגדה לניצחון אדיר. רמאללה/מערכת וואלה! NEWS, זיו קורן

לחמאס יש רשימה בשם "אהל אל-בלד", שבראשה עומד עבד אל-מועטי אבו סנינה, שרק מזוהה עם חמאס אך למעשה כל תושבי העיר יודעים היטב למי הרשימה הזו שייכת. זה בעצם "פוטנציאל הנזק הגדול", שיכול חמאס להגיע אליו בבחירות הללו. בשכם ישנה רשימה משותפת שבראשה איש חמאס עדלי יעיש שלאחר שנתיים יפנה את מקומו לאיש פתח.

ואולי בעצם הסיפור האמיתי שאליו יתנקזו הבחירות המקומיות הוא ברצועת עזה. שם מסתמן קרב אמיתי של ראש בראש, רשימה של פתח מול רשימה של חמאס, בלי להסתתר מאחורי שמות לא מוכרים או חמולות. ודווקא שם, עושה רושם, פתח מאורגן טוב יותר, לפחות בערים הגדולות. "אנחנו עשויים לרשום שם הישגים משמעותיים", אמר אחד מבכירי פתח ברמאללה. "בעיר עזה ישנם 15 מושבים בסך הכול במועצה. אני לא אתפלא אם לפתח יהיו שם יותר משבעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully