וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימור מסוכן: הבחירות המקומיות ברשות עלולות להפיל את המחנה המתון

26.8.2016 / 13:00

ברחובות חברון מורגשת אדישות לנוכח הבחירות לרשויות המקומיות, אבל מתחת לפני השטח מתחוללת תחרות עזה בין חמאס ופתח, שתוצאותיה עשויות לקבוע את גורל הרשות. מלמעלה משקיף הארגון השולט בעזה ומנסה להבין לאן נושבת הרוח

ספק 500

מרכז חברון, יום רביעי בצהריים. בעוד כ-36 שעות תיסגר ההרשמה לבחירות המקומיות ברשות הפלסטינית, אך קשה להבחין בהתרגשות מיוחדת בעיר. אלה שרואים עצמם כמועמדים אמנם מכנסים את יועציהם וחבריהם לקראת הרגע שבו יוכרז רשמית כי הם מתמודדים על ראשות העיר, אולם ברחבי חברון אין עדיין תעמולת בחירות. לא מעט סועדים גודשים את המסעדות המפורסמות של העיר, אל-חליל, אבו מאזן וארמון הפאשא, וקשה לומר שהתושבים יוצאים מגדרם לנוכח הבחירות המוניציפליות המתוכננות להתקיים ב-8 באוקטובר.

שיחת היום בחברון נוגעת דווקא בתקרית שהתרחשה כאן לפני כשבועיים בלבד – ריב בין שני ילדים, שגלש לתגרה בין מבוגרים משתי משפחות שונות: טוסטירו, חמולה קטנה יחסית, ואבו עיישה, הנחשבת לאחת החמולות הגדולות בעיר. לציבור הישראלי השם הזה צריך להיות מוכר: עאמר אבו עיישה, בן לחמולה המפורסמת, היה אחד מחוטפי ורוצחי שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ביוני 2014. הקטטה בין המבוגרים הסתיימה בהריגתו של אחד מבני חמולת אבו עיישה, ומשם ועד למלחמת העולם שפרצה ברחובות חברון וכללה עשרות חמושים, הדרך הייתה קצרה. כמה מהחשודים בהריגה נמלטו לישראל ושניים נעצרו בידי הרשות.

על אף האדישות של הציבור בחברון, לבחירות בעיר, כמו גם בשאר המקומות בגדה ובעזה, ישנן השלכות מרחיקות לכת. אלו הן הבחירות הראשונות זה יותר מעשור שבהן מתקיימת הצבעה בגדה ובעזה במקביל, ושני הארגונים הגדולים, חמאס ופתח, מתחרים זה בזה ראש בראש. כל תוצאה שלא תהיה, תשפיע לא רק על מעמדם של הארגונים הללו אלא גם על העומדים בראשם, ואפילו על היחסים בין הפלסטינים לבין ישראל.

אם חמאס ירשום הישגים משמעותיים בבחירות בגדה, ניתן לשער שיהיה בישראל מי שינסה לטעון "הנה צדקנו, אין פרטנר". גם במקרה ההפוך, אם ינצח פתח בגדה ואפילו בעזה, יבוא מי שיאמר ש"אמרנו לכם, יש פרטנר". ועדיין, צריך לזכור שבסופו של דבר מדובר בבחירות מוניציפליות שלא ישנו את המציאות המדינית או הביטחונית בין הצדדים באופן מידי. ואולם, בטווח הזמן הארוך, כנראה שרף החשדנות וחוסר האמון בין העמים יגבר במקרה של ניצחון גורף של החמאס.

עוד בוואלה! NEWS:
אבו מאזן כרה לעצמו קבר: הבחירות שצפויות לחזק את חמאס
ישראל קורצת לחמאס – ומוכיחה שהיא חזקה בעיקר על אבו מאזן
בכירים פלסטינים: "נתניהו וליברמן מעוניינים בניצחון חמאס"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למרות הבחירות - אדישות ברחובות העיר חברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצרה בחברון, כמו גם בערי הגדה האחרות, היא שלנוכח ריבוי הרשימות החילוניות ישנו סיכוי סביר כי דווקא המחנה המתון יותר, זה של הפתח ודומיו, יסבול מפיצול ומתחרות פנימית - וכך תיסלל הדרך לניצחון עבור הרשימות שבהן יש מועמדים מטעם חמאס. עבור ראשי הארגון בעזה ובחו"ל מדובר כנראה בהזדמנות יוצאת דופן לסמן את המגמה בציבור ולהבין לאן נושבת דעת הקהל. עם זאת, החשש מפני מעצרים של ישראל או של הרשות הביא את פעילי חמאס בגדה שלא לרוץ בגלוי לעיריות, ולהסתפק באישים סמי-עצמאיים המוכרים כתומכי הארגון. כך, גם במקרה של הפסד יוכל חמאס לטעון שאין מדובר ברשימה שלו.

למעשה הסיכון שנוטל חמאס בעצם השתתפותו בבחירות קטן יותר בהשוואה לפוטנציאל הנזק עבור פתח. בדומה לבחירות לפרלמנט ב-2006, הבחירות לרשויות המקומיות עלולות להמחיש את גודל החולשה של פתח והמחנה החילוני, ופחות את חוזקו של חמאס. הסיכון הזה ברור לרבים מקרב בכירי פתח. גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי וראשי השב"כ הזהירו את בכירי הרשות כי היציאה לבחירות עלולה להיות הימור מסוכן. אולם יו"ר הרשות אבו מאזן התעקש לקיים את הבחירות במועדן כדי להפגין ולו שמץ של דמוקרטיה בשטחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"60% מהפלסטינים אינם משויכים לאף פלג"

"הבאנו פנים חדשות. יש לנו ברשימה יותר מאישה אחת"

אחד מהמתמודדים הבולטים לראשות העיר חברון הוא העיתונאי איימן אל-קוואסמה, בן 43 בלבד אך כבר נחשב לדמות מפתח בעיר ובמחוז. קוואסמה מנהל את אחת מתחנות הרדיו הפופולריות ביותר בחברון, "אל-חוריה" (החופש), שנסגרה בנובמבר על ידי צה"ל בגין הסתה לאלימות ונפתחה מחדש באפריל. בלשכתו של קוואסמה אפשר למצוא תמונות עם יאסר ערפאת ואפילו את גביע פלסטין בכדורגל שבו זכתה קבוצת אל-אהלי מחברון לפני כמה שבועות במשחק נגד חאן יונס. כעת החליט קוואסמה להתמודד לראשות עירו, והוא מוביל רשימה בשם "השהיד פאהד אל-קוואסמה" (ראש עיריית חברון בשנות ה-70).

"לא אני החלטתי על כך", מסביר קוואסמה. "ראשי 19 מהמשפחות בעיר התכנסו בשכונת חארת א-שייח ובחרו בי". בעבר היה מוכר איימן כאישיות הקרובה יותר לפתח, אך כעת הוא מנסה להתנער מהחיבור לתנועה. כשאני תוהה אם אין מדובר ברשימה שתייצג את החמולה שלו בלבד, הוא מרגיע ומסביר כי יש ברשימה נציגים ממשפחות רבות, אפילו נציג ממשפחת אל-ג'עברי, בכיר חמאס שתכנן את חטיפת גלעד שליט וחוסל על ידי צה"ל במבצע "עמוד ענן". "התחשבנו בחלוקה הגיאוגרפית בעיר, בחלוקה לחמולות ובחרנו אנשים בעלי איכות יוצאת דופן".

מצעד של גדודי עז א-דין אל קסאם – הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח, רצועת עזה. רויטרס
גם הרשימה של קוואסמה תגנוב יותר קולות מפתח ולסייע לחמאס. תומכי חמאס בעזה/רויטרס

"אנחנו מגדירים את הזרם שלנו כמייצג את האנשים ברחוב. האנשים שמשתייכים לפלגים מהווים 40% מהעם, אך ישנם 60% שאינם משויכים ולא חברים באף פלג. אנחנו פונים לאנשים הללו", אומר קוואסמה, ואומר כי הוא אינו רואה עצמו קרוב יותר לחמאס או לפתח. הנציגים שלנו, הוא מסביר, הם בני הדור החדש. "הבאנו פנים חדשות. יש לנו ברשימה יותר מאישה אחת", הוא אומר בגאווה. איימן מודה כי הופעל עליו לחץ שלא להתמודד, אך שב לטיעון כי "ההתמודדות לראשות העירייה הוחלטה עבורי". בשעה שמתנהל הריאיון במשרדי תחנת הרדיו, עדיין לא ברור מי יתמודד מולו מטעם חמאס או פתח. אולם, קל לנחש שגם הרשימה של קוואסמה וחבריו שהתאספו בלשכתו, תגנוב יותר קולות מפתח.

המחנות הפוליטיים ביטא מתקוטטים – וחמאס נהנית

כ-20 דקות נסיעה מחברון נמצאת העיירה יטא שבה מתגוררים כ-120 אלף בני אדם. על אף שרק בעוד כחודש וחצי יתקיימו הבחירות, ועל אף הריחוק מהמרכז הפוליטי ברמאללה, כאן הסערה כבר החלה – התנכלויות, אלימות, איומים ומה לא, בעיקר בין קבוצות שמזוהות עם פתח או קרובות אליו. מי שצפוי כנראה ליהנות מכל זה הוא כאמור חמאס. גם ביטא נמנע הארגון מלהריץ רשימה תחת שמו. בדומה למקומות אחרים, בכירי הארגון לא ממהרים להציג את מועמדותם, מפאת החשש מפני כוחות הביטחון הישראלים או הפלסטינים, אך מקדמים אישים שמזוהים עמם ברשימות עצמאיות או סמי-עצמאיות.

אחת הרשימות הללו היא "המשותפת", בראשות מוסא אל-חמאמרה, ראש העיר היוצא, שהשבוע התפטר מתפקידו בשל ההתמודדות בבחירות. גם השם הזה צריך להישמע מוכר לישראלים. מהחמולה הזו יצאו שני המחבלים שביצעו את הפיגוע במתחם שרונה שבתל אביב, ולא הרחק מביתו של המועמד בבחירות המקומיות ניתן לראות את מה שנותר מבתיהם שנהרסו.

"ברשימה שלי יש נציגים מחזית השחרור הערבית, החזית העממית. יש כמה תנועות פוליטיות שמיוצגות בה וכן נציגים של חמאס שמתמודדים כעצמאיים", מסביר אל-חמאמרה. שבעבר היה חבר בארגון "מפלגת העם", הנחשבת למפלגת שמאל, אולם פרש ממנה בעקבות תמיכתה בהסכמי אוסלו ב-1993.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במועצת האו"ם לזכויות אדם, 28 באוקטובר 2015. רויטרס
חמאס מנסים לוודא את מפלת פתח. אבו מאזן/רויטרס

בבחירות הנוכחיות חבר חמאס למי שהיה בעברו נציג של מפלגת שמאל חילונית מובהקת, כדי לוודא את מפלת פתח, אולי יותר מאת ניצחונו שלו. "אוכלוסיית יטא גדלה מאוד ויש מחסור במוסדות ממשלתיים. אין מספיק תשתיות. יש בעיה גדולה בשני הנושאים האלה. כל הבעיות האלה, דחפו אותי להתמודד שוב לתפקיד ראש העירייה". כאשר שאלתי את אל-חמאמרה על הקשר של ישראל לבחירות המקומיות, הוא התקשה לעצור את שטף הדיבור. "למרבה הצער יש יותר מסימן אחד לכך שישראל מתערבת בבחירות הפלסטיניות באמצעות אנשים שקשורים למנהל האזרחי הישראלי, וכן באמצעות התערבות ישירה של מדינת ישראל ושל המנגנונים שלה כדי להשפיע על הבחירות".

לטענתו, השב"כ והמנהל האזרחי "דוחפים" אנשים כמועמדים בבחירות. "ישראל מקדמת מועמדים, ויש לה תפקיד בליבוי המצב הביטחוני ובשינוי שאירע ברחוב הפלסטיני כתוצאה מההתערבות הפסולה הזאת", הוא אומר. "היא מתערבת באמצעות אנשים שלה שהיו בעבר בתיאום עם המנהל האזרחי. היא פועלת כדי לא לאפשר לאזרחים הפלסטינים לבחור בבחירות המקומיות בחופשיות. זה ידוע לכולם, ברחוב וברשות הפלסטינית, שישראל מתייחסת באופן מסוים למתמודדים השונים".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, בתדרוך כתבים וכלי התקשורת בעולם הערבי. אוקטובר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"ישראל מקדמת מועמדים, ויש לה תפקיד בליבוי המצב הביטחוני". מרדכי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

אל-חמאמרה מציין שוב ושוב את המונח "ידידי מרדכי", כלומר חבריו של מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף מרדכי, אך לא מציין במפורש את שמו של המועמד האחר, איסמעיל אבו חמיד, שסביבו מתחוללת הסערה הפוליטית הגדולה ביטא. בעבר היה אבו חמיד ראש עיריית יאטה, עד 1995. כשנכנסה הרשות עזב את תפקידו וכעת הוא שוקל שוב להתמודד בבחירות. "בשעות הקרובות אחליט סופית אם להשתתף בבחירות או לא", הוא מסביר. אבו חמיד הוא בעליה של תחנת דלק גדולה בכניסה לעיירה ובעל תעודת זהות ישראלית. "יש לי בית בבית צפאפה ועסקים בשטחים ובישראל", הוא מגלה.

כשפגשנו אותו היה אבו חמיד מוקף אנשים, חלקם ניסו לסייע לו להגיע להחלטה, אחרים כנראה שמרו עליו מחשש שמישהו ינסה לפגוע בו. בשבועות האחרונים הופצו נגדו כרוזים ברחבי העיירה שטענו כי הוא משתף פעולה עם ישראל. אבו חמיד מספר שאנשיו מצאו את מפיצי הכרוזים. "הם ירו עליי אבל בני הדודים שלי הצליחו לקחת להם את האקדח ולמסור אותו לכוחות הביטחון", הוא מספר. אולם, פרט קטן נשמט מסיפורו – מפיצי הכרוזים נורו על ידי אנשיו. תולי הכרוזים, למי שתהה, היו אנשי פתח שלא רצו לראות את אבו חמיד מתמודד בבחירות ובכך מקטין את סיכוייהם לניצחון.

"כתבו שאני סוכן, איש של חמאס, איש של המנהל האזרחי, שישראל שלחה אותי. ידוע מי אחראי לכרוזים האלה, אבל הרשות לא נוקטת בצעדים, לא עושה דבר. אני דורש מהרשות לפעול בנושא ולהעמיד לדין כל מי שאחראי לכך", אמר. אבו חמיד מבהיר שוב ושוב כי שום ישראלי לא דיבר איתו על הנושא, ותוקף את כל מי שמותח עליו ביקורת בשל הקשר לישראל:. "הרי יש תיאום ביטחוני ותיאום עם הרשות. אז אותי תוקפים על הקשר שלי על ישראל?".

למחרת בשעות הערב, הגישו אבו חמיד ואנשיו בקשה רשמית לוועדת הבחירות להתמודד בבחירות למועצת יטא. ושוב, גם כאן ניתן לנחש איזה מן הארגונים יינזק יותר מהצעד הזה, חמאס או פתח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully