וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 שנים של עגינות: צרפתייה הוציאה אזרחות ישראלית - כדי לקבל גט

1.9.2016 / 20:45

בעלה של ג' הפקיד גט אצל רב מקומי, אך השניים סירבו להעניק לה אותו כי פנתה לבתי משפט אזרחיים בשל סוגיות רכוש. במהלך השנים הגבר התחתן פעמיים נוספות בנישואים ביגמיים. לבסוף עלתה האישה ארצה והשיגה את הגט בבית הדין הרבני בתל אביב - רגע לפני שהבעל טס חזרה לצרפת

עו"ד תמר אורדברג מארגון "יד לאישה" עם ג' שזכתה לגט לאחר 12 שנה 1 בספטמבר 2016. ארגון "יד לאישה", מערכת וואלה!
רק לאחר שהשיגה אזרחות ישראלית זכתה ג' לגט המיוחל. ג' עם מנהלת "יד לאישה", עו"ד תמר אורדברג/מערכת וואלה!, ארגון "יד לאישה"

במשך 12 שנים נותרה ג' אישה עגונה, לאחר שבעלה סירב בתוקף להעניק לה גט משום שפנתה לבתי דין אזרחיים בענייני רכוש. הגט אף הופקד בידי רב מקומי בצרפת, אך הוא שיתף פעולה עם טענתו של הבעל, ולפיה יש לאישה "דין מוסר". בינתיים, התחתן הבעל פעמיים בנישואים ביגמיים באישורו של הרב מצרפת. בימים האחרונים הפכה האישה לאזרחית ישראלית כדי שבתי הדין במדינה יוכלו לדון בעניינה - והיום (חמישי) קיבלה את הגט המיוחל.

בני הזוג, יהודים דתיים אזרחי צרפת, התחתנו לפני 26 שנה בנישואים הלכתיים ואזרחיים ואף נולדו להם שלושה ילדים. חיי נישואיהם ידעו עליות ומורדות עד שנפרדו בקיץ 2004. אף שלא חיו ביחד וניהלו ביניהם תביעות רכוש הדדיות בבית המשפט האזרחי בצרפת, הבעל והאישה לא התגרשו. שנה אחרי שבני הזוג נפרדו, הפקיד הבעל אצל רב בכיר בקהילה היהודית בפריז את הגט לאשתו. כך, הסכים הרב לחתן את הבעל לאישה אחרת, אף שהגט לא נמסר מעולם ל-ג'.

נישואים אלה אסורים על פי החוק ברוב מדינות העולם ונחשבים לביגמיה – מצב שבו גבר אחד נשוי לשתי נשים. האישה טענה כי בעלה והרב החזיקו בה כבת ערובה רק בגלל שפנתה לבית משפט אזרחי בצרפת כדי לדון בתביעות הרכוש. גם הפצרותיה בפני הרב המקומי לקבל לידיה את הגט שהופקד בידו על ידי הבעל - לא הועילו ו-ג' נשארה עגונה במשך שנים רבות.

עוד בוואלה! NEWS:
יומיים לפני שיגור לווין ישראלי: פיצוץ באתר הניסוי בפלורידה
במחנה הציוני מברכים על המלצת המשטרה: "הוסרה העננה מהמפלגה"
הסמ"פ של אזריה: "המפקדים אמרו שהוא שקרן - החיילים חושבים אחרת"

נשים עגונות. ניב אהרונסון
לאחר הגירושים מג', התחתן הבעל פעמיים נוספות/ניב אהרונסון

רק בשנת 2011, שבע שנים אחרי שנפרדו, התגרשו בני הזוג בגירושים אזרחיים בצרפת, צעד שאין לו תוקף הלכתי ולא פטר למעשה את ג' מהצורך בקבלת הגט, שנותר מופקד בידי הרב של בעלה. באותה שנה התגרש הבעל גם מאשתו השנייה, אולם לא נשאר לבד למשך זמן רב וכשנתיים אחר כך התחתן עם אישה שלישית.

גם נישואים אלו נערכו על ידי הרב המקומי, שהמשיך להחזיק את הגט של ג'. במהלך כל השנים שחלפו ביקשה האישה פעם אחר פעם מהרב בצרפת שייתן לה את הגט המופקד אצלו ובכל פעם השיב לה כי עליה לסדר את כל ענייני הרכוש עם בעלה ורק אז יאפשר לה להתגרש.

ג' פנתה לרבנים נוספים בצרפת, חלקם מוכרים גם מחוץ לקהילה. לטענתה, גם רבנים אלה אמרו לה שידיהם כבולות וכי הגט מוחזק אצל הרב המקומי בטענה שחל על האישה "דין מוסר" בגלל פניותיה לערכאות אזרחיות. ג' פנתה גם לבית הדין הרבני בצרפת בתביעת גירושים, הדיינים זימנו את הבעל לדיון, אולם הרב ביקש ממנו שלא להגיע.

כך, במשך שנים, נאלצה ג' לחיות כעגונה מבלי שהייתה לה אפשרות לנקוט צעדים נגד בעלה. לאחרונה פנתה באמצעות ארגון "יד לאישה", המסייע לעגונות ומסורבות גט, לבית הדין הרבני האזורי בתל אביב בתביעת גירושים, וביקשה מהדיינים לעזור לה להשתחרר מנישואיה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הבעל הגיע לשבת שבעה על אמו - ואולץ להעניק את הגט

אמו של בעלה של ג' מתה באחרונה לאחר הידרדרות במצבה הרפואי. בשל כך, הגיע הבעל לישראל על מנת להשתתף בהלוויית אמו וכדי לשבת עליה שבעה. המידע הגיע לאגף העגונות בבתי הדין הרבניים, ואנשיו, בהובלת הרב אליהו מיימון, פעלו להוציא נגד הבעל צו עיכוב יציאה מהארץ. במקביל, שיגרו לו הודעת זימון לדיון בבית הדין בתל אביב בתאריך שבו תמו ימי השבעה.

הבעל הגיע עם המזוודה לדיון כשהיה בדרכו לנתב"ג. הוא היה אמור להמריא חזרה לצרפת עוד באותו היום, אך הדיינים הבהירו לו כי לא יוכל לצאת מהארץ עד שייתן גט לאשתו. הרכב הדיינים של אב בית הדין, הרב שלמה שטסמן, אף ציינו בפניו כי מצבו המשפטי "גרוע" משום שנישואים ביגמיים הינם אסורים ונחשבים לעבירה פלילית כמעט בכל המדינות ברחבי העולם.

הבעל ניסה להתגונן בטענה כי הינו אזרח צרפת ואין לבית הדין הרבני בישראל סמכות לדון בעניינו. לטענה הזו התכוננו בבתי הדין הרבניים עוד קודם, ובמאמצים רבים פעלו להשיג ל-ג' אזרחות ישראלית, כך שתהיה לדיינים סמכות רחבה לדון בעניין גירושיה. הבעל נותר המום והסכים לתת גט לאשתו. בשעות הצהריים, קיבלה האישה את הגט בבית הדין ועבורה זה היה היום המאושר בחייה.

בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
"אנו מזמינים כל אישה עגונה לפנות אלינו בהקדם האפשרי". בית הדין הרבני בתל אביב/שרון בוקוב

"אנחנו רואים זכות גדולה בכך שסייענו לעוד אישה יהודייה במצוקה קשה", אמר מנהל אגף עגונות בבתי הדין הרבניים, הרב מיימון. "הוכח שוב כי המקום היחיד בו ניתן לפתור בעיות סבוכות מסוג זה הוא בבתי הדין הרבניים של מדינת ישראל. צר לנו על העוול המשווע והמתמשך שנגרם לאישה ועל שהפנייה אלינו התבצעה רק לפני כחצי שנה. אנו מזמינים כל אישה עגונה לפנות אלינו בהקדם האפשרי ונשתדל לסייע ככל הניתן".

מנהלת ארגון "יד לאישה", פנינה עומר, מסרה: "מקרה זה הינו דוגמה נוספת למצבים הבלתי אפשריים בהן נשים מוצאות עצמן כאשר הן מבקשות לממש את זכותן לחיים חופשיים. אם לא די במקרי הסרבנות הרבים אשר בבסיסם עומד סירובו של הבעל להעניק לאישה את הגט, אנו עדים לגורמים נוספים אשר מאריכים את סבלן של הנשים ועומדים מאחורי היותן מסורבות. במקרה האמור מדובר בלא אחר מאשר הרב שהיה שליח למסירת הגט. אני קוראת לבתי הדין לנקוט ביד קשה כלפי המעגנים והסייענים השותפים לפשע, זאת למען יראו הם ויראו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully