וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסמ"פ של אזריה: "החיילים חוששים לפתוח באש"

1.9.2016 / 17:41

סגן מפקד הפלוגה שלהחייל הנאשם בהרג מחבל טען העיד כי חיילים בפלוגה נרתעים מפתיחה באש על מחבל שלא מסכן אותם. "חבר'ה לפני שחרור אומרים 'מה אנחנו צריכים את כל החקירות האלה?'", אמר

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

משפטו של אלאור אזריה, החייל המואשם בהריגת מחבל, המשיך היום (חמישי) בבית הדין הצבאי ביפו. כחלק משלב העדויות מטעם ההגנה עלו היום לדוכן שלושה עדים: סגן מפקד הפלוגה של סמל אזריה, חייל מהפלוגה שלו ופרמדיק במד"א זכי יהב, תושב העיר חברון, שם אירע פיגוע הדקירה שבסופו נורה המחבל בידי אזריה. השלושה ניסו להמחיש לשופטים את מידת הסכנה ממטען ששררה בזירה.

בתום הדיון שוחרר אזריה ליום חופש, על מנת לבקר את אביו שמצבו הרפואי הורע לאחרונה. הוא ישוב לבסיס נחשולים, שם הוא מוחזק במעצר, עד למחר בשעה 19:00.

סגן מפקד הפלוגה של אזריה, סגן י', שמכהן בתפקיד זה 11 חודשים, נשאל אם אזריה שיקר בגרסה שמסר באשר לאירועים. הוא השיב כי העניין תלוי בזהות המשיבים על כך. "המח"ט והמג"ד אמרו שהוא שקרן, רוב החיילים חושבים אחרת", אמר.

לדבריו, יש למפקדים "תפיסה בתוך הגבול של הוראות הפתיחה באש" וכי זה הוביל לחילוקי דעות בינו לבין מפקד הפלוגה סרן תום נעמן. לאחר שנשאל אם חילוקי הדעות קשורים לדעות הפוליטיות של השניים, פרץ ויכוח בבית הדין בין צוות התביעה לצוות ההגנה.

לקריאה נוספת:
חוות דעת חדשה במשפט אזריה: "המחבל כנראה מת לפני הירי"
חבר כיתת הכוננות בחברון במשפט אזריה: "הייתי יורה בעצמי במחבל"
הפצ"ר על משפט אזריה: "חובה להעמיד לדין גם כשהרוחות סוערות"

אלאור אזריה לפני הכניסה למשפט בעניינו – בית הדין הצבאי יפו. אור רביד באמצעות הוואווי, מערכת וואלה! NEWS
אזריה, היום. מחוץ לבית הדין הצבאי ביפו/מערכת וואלה! NEWS, אור רביד באמצעות הוואווי

לשאלת הסנגור האם חשב שאזריה פעל באופן פסול השיב סגן י' כי לא חשב כך לאור הנתונים שמסר לו. "אני חושב שזה סובייקטיבי. כל אחד יפעל אחרת לנוכח המציאות בזירה", אמר. הוא הוסיף כי לא חשב שאזריה משקר ושפעל לשיפור המורל בפלוגה לאחר התקרית. "בית המשפט יחליט אם אלאור משקר, אני אגרום לחיילים להתרומם מהמשבר הזה, שלא יעזבו את הפלוגה ולא ירצו לשרת בקרבי".

עו"ד בסרגליק שאל את סגן מפקד הפלוגה לגבי הנחת המוצא שלו באשר לאירוע, לנוכח העמדה שהוצגה מהדרגים הגבוהים בצבא ועד לרמת מפקד הפלוגה, ולפיה אזריה לא פעל ממניע של חשש ממטען כפי שמסר בגרסתו לאחר התקרית. לדברי סגן י', הנחת המוצא שלו הייתה כי אזריה "איבד עשתונות בגלל הבלגן בזירה". לשאלתו של הסנגור, השיב כי למיטב זיכרונו הבין כך ממפקד החטיבה, אך ציין כי אינו יודע בוודאות לומר זאת כעת. "מה אתה חשוב על שטיפות המוח האלה?", שאל בסרגליק. "אני לא רואה את זה כך, אני רואה את זה כתדרוכים רבים", השיב סגן י'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אלאור אזריה ועורך דין בסרגליק – בכניסה לבית המשפט ביפו. אור רביד באמצעות וואווי, מערכת וואלה! NEWS
אזריה ועו"ד בסרגליק מחוץ לדיון, היום/מערכת וואלה! NEWS, אור רביד באמצעות וואווי

סגן י' נשאל בידי סנגורו של אזריה, עו"ד בסרגליק, על התחושות בקרב חיילי הפלוגה באשר לגיבוי שהם מקבלים במהלך פעילותם בגזרה. "אני שומע כל הזמן חיילים שאומרים שלא יפתחו באש על מחבל כל עוד הוא לא מסכן אותם לגמרי. חבר'ה לפני שחרור אומרים 'מה אנחנו צריכים את כל החקירות האלה?'", אמר סגן מפקד הפלוגה.

פרמדיק מד"א זכי יהב שניצב קודם לכן על דוכן העדים אמר כי "איום המטענים קיים כל הזמן, אין יום שלא יוצאת הודעה עם חשד למטען, האיום הזה קיים ואסור לנו להתעלם ממנו". הוא התייחס בעדותו גם לחשש שפיגוע דקירה יהפוך לזירת מטענים או מארב נגד אנשי כוחות הביטחון. "המחשבה הזאת שהילד הזה שדוקר מביא אחריו מארב של מחבלים או מטענים שיתפוצצו - זאת ההרגשה שלי", אמר יהב. בנוסף, יהב אמר כי הוא חולק על עדותו של אזריה שלפיה היתה תחושה שהאירוע הסתיים. "אני לא הרגשתי ככה", אמר. כשנשאל אם הוא מכיר אירוע שבו מחבל שבא לבצע פיגוע דקירה נשא על גופו חגורת נפץ, העיד יהב כי אינו מכיר אירוע כזה.

הוא ציין כי עד לאירוע המדובר, הנוהל במד"א היה ברור וחד משמעי בכל הנוגע לטיפול במחבלים פצועים. "רק אחרי שחבלן מזכה את הפצוע ניתן לגשת אליו". לדבריו, לאחר האירוע שונה הנוהל בגזרות שאינן ביהודה ושומרון, ובהן "מספיק שגורם פיקודי מפשיט את הגופה ואז אנחנו יכולים לגשת לטפל במפגע".

פרמדיק מד"א העיד מטעם ההגנה במשפט החייל היורה: "המחבלים זזים ולא מנוטרלים". מערכת וואלה! NEWS
"מרוב הלחץ בזירה, פחדתי שאני הולך להתפוצץ". יהב בתום עדותו/מערכת וואלה! NEWS

במהלך עדותו של יהב הוצג בפניו תיעוד מזירת האירוע. כשנשאל על הסרטון, פרץ ויכוח קולני בין סנגורו של אזריה, עו"ד בסרגליק, והתובע עו"ד ויסברג, שמחה על העדות. "אף אחד לא הודיע לנו על הגעת העד. באיזו זכות אתה שואל אותו שאלות של מומחה", שאל עו"ד ויסברג. לאחר הערות התובע ציינו השופטים כי "התשובה דורשת מהעד תחום מומחיות" והודיעו כי תשובתו בנושא אינה רלוונטית. בעוד התובע הצליח למנוע מהפרמדיק להעיד על ההתנהלות בזירה בתור עד מומחה, ההגנה לא מצליחה באותו המקום ובית הדין מחייב את העד לענות לתובע.

לדבריו, "מרוב הלחץ בזירה, פחדתי שאני הולך להתפוצץ, בכל שנותיי במד"א, חוויתי פיגועים ואוטובוסים מתפוצצים, המראות הקשים של אחרי פיגועים מרחיקים אותי מזירות פח"ע. אבל בזירה הזאת הייתה המולה מפחידה, המולה שגרמה להתרחק מהגזרה במהירות". יהב סיפר עוד כי "אף אחד לא דיבר בזירה על הפצועים אחרים (מחבלים – א"ר) מעבר לפצוע הדקירה. בקשר דיברו איתי על פצוע מדקירה. כשהגענו לשטח, ההנחיה שקיבלנו - טפל בפצוע שלך".

דיון בעניינו של אלאור אזריה, בית הדין הצבאי יפו. אוגוסט 2016 וגם מלחמת אחים בוידאו. ניב אהרונסון
אזריה במהלך הדיון בעניינו בתחילת השבוע/ניב אהרונסון

יהב דחה את הטענות שלפיהן הפרמדיקים והחובשים לא מטפלים בפצועים פלסטינים. "לא מכיר חובש אצלנו בגזרה שלא מטפל באדם באשר הוא אדם", אמר.

שמעתי על האירוע בבית הכנסת, זה היה בפורים, הייתי תורן. הוקפצתי עם הנט"ן (ניידת טיפול נמרץ)". יהב העיד כי היה הפרמדיק הבכיר בגזרה, "ברגע שאני מגיע ואני לא ראשון בזירה, אני נשמע להוראות שאני מקבל". הוא סיפר כי כשהתקרב לזירה "הייתה המולה גדולה, חוסר פיקוד מוחלט, בלגן גדול. שמעתי את הצעקות שלא שומעים בדרך כלל: 'המפגעים זזים ולא מנוטרלים, צריך חבלן דחוף', פשוט רצתי לאמבולנס".

לדברי הפרמדיק, "היו צעקות בזירה שמדובר בסכנת חיים, שהמחבל עדיין זז, שיש סכין בשטח, שיכול להיות שהמחבל עוד זז, 'לא להתקרב' ו'חברים להתרחק'". הפרמדיק נשאל מה נוהל הבדיקה כלפי מחבלים במד"א. "רק חבלן מזכה מפגע", השיב יהב. "האם חבלן לפי ידיעתך הגיע לאירוע הזה?", נשאל עוד, ויהב השיב בשלילה: "לא ראיתי". הוא הוסיף כי צה"ל אמור להיות זה שמזעיק את החבלן.

אתמול נחשפה בערוץ הראשון חוות דעת פתולוגית לגבי נסיבות מותו של המחבל שחיבר פרופ' יהודה היס מהמכון לרפואה משפטית באבו כביר. פרופ' היס גויס כעד מטעם ההגנה על ידי סנגוריו של אזריה. חוות דעתו של היס נכתבה על בסיס נתיחת גופת המחבל שביצעה ד"ר הדס גיפס, ונראה כי היא סותרת את מסקנותיה. "פגיעת הקליע בראשו של המחבל נגרמה, קרוב לוודאי, לאחר המוות", נכתב בחוות הדעת.

עוד נכתב כי "על סמך הנתונים מנתיחת הגופה ובהתחשב במסקנות חוות דעתו של פרופ' דב שמעון, סביר להניח שמותו של המנוח נגרם מכשל נשימתי חריף בשילוב עם תסחיף אוויר ללב ולמוח בעקבות פגיעה בריאה הימנית על ידי שני קליעים. פגיעת הקליע בראש נגרמה, קרוב לוודאי, אחר המוות".

(עדכון ראשון - 11:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully