וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות ברשות: חמאס נעדר מהמרוץ, מאבקים פנימיים חריפים בפתח

אילן זלאיט

28.8.2016 / 8:17

הגשת המועמדות לבחירות המוניציפליות ברשות הפלסטינית הסתיימה בכמה מהערים המרכזיות, וחמאס הודיע כי לא יריץ רשימות תחת שמו. ניכר כי רוב התנועות הגדולות נעדרות מהרשימות, לפחות תחת שמן

עצרת תמיכה בחמאס ברמאללה. 22 באוגוסט 2014. AP
"רוצים לתת הזדמנות למוכשרים בקרב העם". עצרת תמיכה בחמאס ברמאללה, אוגוסט 2014/AP

הרשימות שיתמודדו בבחירות המוניציפליות של הרשות הפלסטינית סיימו שלשום (שישי) להגיש את מועמדותן בכמה מהערים המרכזיות ברשות. ארגון חמאס בלט מהיעדרו מההרשמה, לאחר שהודיע שלשום באופן רשמי על החלטתו שלא להריץ רשימות מטעמו בבחירות בגדה, אלא להביע תמיכה ברשימות "המוכשרות ביותר" לטעמו בכל רשות מקומית.

"לאחר שוועדת הבחירות המרכזית תפרסם את הרשימות, נודיע באילו מהן אנחנו תומכים", נמסר מדובר הארגון, סמי אבו זוהיירי. "אנחנו רוצים לתת הזדמנות למוכשרים בקרב העם הפלסטיני לשרת את הציבור, ותפקידנו הוא לתמוך בהם". ייתכן ובחמאס חוששים מכמה הפסדים משפילים בחלק מהרשויות אם ירוץ הארגון תחת שמו, ועל כן מעדיפים מנהיגיו להריץ את אנשיהם במסגרת רשימות עצמאיות ו"ניטרליות".

מיד לאחר שברשות ובחמאס הודיעו בחודש שעבר כי יאפשרו לכל הארגונים להריץ רשימות בערים שבשליטתם, החל משא ומתן קדחתני בין הפלגים השונים – מארגונים אסלאמיים כגון חמאס, הג'יהאד האסלאמי ושלוחותיהם, ועד לארגונים חילוניים וסוציאליסטיים – להרכבת רשימות שיתמודדו בערים ובכפרים השונים. הראשון לפרוש מהמרוץ היה הג'יהאד האסלאמי, שהודיע בתחילת החודש כי לא יריץ רשימות מטעמו בבחירות, משום שלדבריו הכיבוש הישראלי, המעצרים וההתנכלות של מנגנוני הביטחון לאנשיו, "לא מאפשרים לו לשרת את הציבור". אחריו, כאמור, הגיע ארגון חמאס שהודיע באופן רשמי כי לא ירוץ תחת שמו באף רשות מקומית.

עוד בוואלה! NEWS:
הימור מסוכן: הבחירות המקומיות ברשות עלולות להפיל את המחנה המתון
פלסטיני לא חמוש שהתקרב לעמדת צה"ל ליד ההתנחלות עפרה נורה למוות
על רקע הפיוס עם טורקיה: מספר שיא בהיקף הסחורות שנכנסות לרצועת עזה

סטודנטים פלסטינים באוניברסיטת ביר זית תומכי חמאס למועצת הסטודנטים, אפריל 2009. AP
סטודנטים תומכי חמאס באוניברסיטת ביר זית, אפריל 2009/AP

נסיגתו של חמאס מעמידה בסימן שאלה את שיתוף הפעולה בינו לבין ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין, שעורר תשומת לב רבה לאחר שהוכרז בתחילת השבוע. על אף הפער האידיאולוגי בין חמאס האסלאמי לבין החזית החילונית-סוציאליסטית, שני הארגונים הודיעו שיריצו רשימה משותפת בעיירה טובאס שבשומרון. ברית אחרת של החזית העממית שכן יצאה לפועל, ואף עשויה להיות בעלת השפעה מכרעת על תוצאות הבחירות, היא התאגדותן של ארבע מפלגות שמאל עם החזית העממית להתמודדות משותפת, תחת השם "הברית הדמוקרטית".

מהרשימות הראשוניות של הסיעות המתמודדות שפורסמו הבוקר, נראה כי רוב התנועות הגדולות נעדרות מהרשימות, תחת שמן לפחות. בעיר שכם, שחוותה השבוע הפגנות ועימותים בין אזרחים לבין כוחות הביטחון של הרשות, על רקע מותו של חשוד ברצח שוטרים פלסטינים שהוכה למוות בבית מעצר, יתמודדו שלוש מפלגות עצמאיות, לצד "הברית הדמוקרטית". בחברון צפוי עימות לא ישיר בין פתח לחמאס, שם על פי הדיווחים תתמודד רשימה מטעם פתח, "הברית הדמוקרטית", וכן שתי סיעות עצמאיות, שאחת מהן, "אהל אל-בלד" (אנשי העיר), בראשות עבד אל-מעטי אבו סניינה, תזכה לתמיכת חמאס.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

פתח: "רוצים לתת חיים מכובדים לאחינו בעזה"

אם הבחירות יתקיימו כמתוכנן, תהיה זו הפעם הראשונה שהן ייערכו בגדה וברצועת עזה במקביל והדבר יהווה מבחן הן לכוחו של חמאס והן לכוחם של הרשות הפלסטינית וארגון פתח ברחוב הפלסטיני. בפתח, ממשיכים במרץ בהיערכות לבחירות, שעתידות להתקיים ב-8 באוקטובר, ואתמול הכריזו במסיבת עיתונאים על סיום הרכבת רשימות הארגון שיתמודדו ברשויות המקומיות ברצועת עזה, תחת סיעת "השחרור הלאומי והבנייה". "אחרי עשר שנים של פילוג, אנו רוצים לתת חיים מכובדים לאחינו בעזה, ולהקל על סבלם", אמרו בפתח, שלא ברור לאיזה היקף תמיכה הוא עוד זוכה ברצועה, לאחר עשור של דיכוי מצד חמאס.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בטקס קבלת פנים לכבוד נשיא הודו פרנב מוקהרג'י, אוקטובר 2015. רויטרס
אנשיו פועלים להרחיק מהתמודדות כל מי שעשוי לקרוא עליו תיגר. אבו מאזן/רויטרס

בתוך התנועה עצמה פרצו מאבקים פנימיים חריפים, בין מתנגדיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבין אנשיו שפועלים להרחיק מהתמודדות כל מי שעשוי לקרוא עליו תיגר, או שחשוד כתומך ביריבו הפוליטי המר, מוחמד דחלאן. חלק מיריביו של אבו מאזן בתנועה אף התנגדו לעצם הבחירות, וטענו כי קיומן הוא "הגשת הגדה לחמאס במתנה".

נכון להיום, הן בהנהגת הרשות והן בצמרת חמאס דבקים בעמדותיהם כי הבחירות ייערכו כמתוכנן, על אף התגברות הקולות מצד גורמים שונים לדחותן או לבטלן. עם זאת, בחמאס מזהירים שקיום הבחירות לא יתאפשר אם הרשות תעצור או תתנכל לנציגיו בגדה. מנגד, לפתח טענה דומה לגבי אנשיהם ברצועת עזה, שנמצאת תחת שלטון חמאס. כל הצדדים מאשימים זה את זה באיומים על נציגיהם ובהפצת שמועות זדוניות אודותיהם, כמו למשל שמדובר ב"סוכנים ישראליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully