וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הפיוס עם טורקיה: מספר שיא בהיקף הסחורות שנכנסות לרצועת עזה

25.8.2016 / 15:20

למרות ניסיונות הברחת חומרי בנייה וברזל לעזה, ישראל לא הטילה הגבלות על שיעור המשאיות הנכנסות לרצועה - כ-700 מדי יום. בעוד אנקרה מעוניינת בשבירת המצור, בירושלים מתגאים בשיא שנרשם בחצי השנה האחרונה ומעודדים תרומות לעזה

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניר חן

(בחודש שעבר: הפגנה נגד העברת סחורות לרצועת עזה במעבר כרם שלום)

בעוד היחסים המדיניים עם טורקיה מתחממים ומאנקרה מנשבות רוחות חמות כלפי ירושלים, המתח בין המדינות סביב רצועת עזה נותר בעינו. חמאס עדיין מצפה לשינויים בהסדר הכנסת הסחורות לרצועה ותולה תקוותיו בטורקיה שתפעל בנושא במסגרת הסכם הפיוס עם ישראל.

בתקופה האחרונה העבירה טורקיה מימון ל-11 פרויקטים הנדסיים ברצועת עזה, ובהם מסגדים, בתי יתומים ומוסדות קהילתיים נוספים. גורמים במערכת הביטחון אותתו לטורקים כי ישראל מעודדת תרומות בפיקוח לרצועת עזה ללא הגבלה. זאת, ברקע מיעוט תרומות ממדינות בעולם למאמצי שיקום הרצועה, שהאטו את התקדמות מפעל השיקום לאחר מבצע "צוק איתן" לפני שנתיים.

בשלב זה המדיניות הישראלית כלפי רצועת עזה לא השתנתה והמסר שניתן עד כה לטורקיה הוא ברור. ניתן להכניס את הסחורות דרך מעבר כרם שלום לאחר בידוק ותחת כמה מגבלות. אלה כוללות איסור על הכנסת ציוד וטכנולוגיה שיכולים לשמש את הזרוע הצבאית של החמאס או הכנסת חומרים דו-שימושיים (כאלה שיש להם שימוש אזרחי, לצד פוטנציאל לשימוש צבאי, א"ב).

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
"הסכם הבושה": ברצועת עזה מתנגדים לפיוס הישראלי-טורקי
הפלסטינים לטורקיה: אבו מאזן מצפה לתיאום מלא בנוגע לרצועת עזה
קרב על כבוד? הרשות עצרה את העברת הסחורות הטורקיות לעזה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נועד עם בכיר חמאס חאלד משעל באיסטנבול, 19 בדצמבר 2015. AP
חמאס תולה תקוות באנקרה. נשיא טורקיה ארדואן עם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל/AP

במערכת הביטחון דוחים את הטענות למצור המוטל על עזה ומציגים נתונים על היקף כניסת המשאיות מישראל לרצועה דרך מעבר כרם שלום. על פי הנתונים, בחצי הראשון של שנת 2016 נשבר שיא של שנים ומספר המשאיות שנכנסו עמד על 88,800. זאת, לעומת התקופה המקבילה בשנת 2015, אז הגיע מספרן ל-67 אלף.

המגמה החיובית החלה כבר במחצית השנייה של 2015 - אז נכנסו 86,600 משאיות דרך מעבר כרם שלום. לפי נתוני משרד הביטחון, מדי יום נכנסות יותר מ-700 משאיות לתחומי הרצועה. במשרד מעריכים שבמחצית השנייה של 2016 יעברו ליותר מ-90 אלף משאיות במעבר כרם שלום.

העברת סחורה לפלסטינים דרך מעבר כרם שלום. רויטרס
ישראל מאפשרת העברת סחורות, בכפוף למגבלות. משאיות בצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום/רויטרס

על אף הניסיונות להבריח בשנה האחרונה חומרי בנייה וברזל לצורכי בניית מנהרות, רחפנים וציוד צבאי אחר לא הוטלו הגבלות על היקף המשאיות הנכנסות לרצועת עזה. מדיניותו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, היא לא להגביל את היקף המשאיות ומספרן תלוי בגובה התרומות והסחורות שהפלסטינים מעבירים. כמו כן, נבחנת הכנסת סחורות דרך מעבר ארז בצפון הרצועה, שבשלב זה פתוח לכניסת הולכי רגל בלבד.

המבחן האמיתי לשינוי המדיניות הישראלית בנוגע למעברים הוא ביהודה ושומרון. הדרג המדיני בוחן כבר תקופה ארוכה את העברת האחריות על כלל המעברים בגדה לרשות המעברים במשרד הביטחון, במטרה לייעל את פעילותם ולהפחית את החיכוך עם הפלסטינים. זאת, בשל המעבר להפעלת המעברים בידי אזרחים במקום חיילי צה"ל או כוחות משטרה. במערכת הביטחון מעריכים כי עלות העברת המעברים לידי רשות אזרחית מסתכמת בכ-300 מיליון שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully