וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסכם הבושה": ברצועת עזה מתנגדים לפיוס הישראלי-טורקי

בעוד שבאנקרה ובירושלים בירכו על ההסכם, הפלסטינים מתנגדים לתנאיו, שיותירו את הסגר על כנו. "הסרת המצור מעל עזה, משמעה חופש תנועה", צייץ עיתונאי תושב עזה. "לא רוצים צדקה מארדואן"

צילום: AP, עריכה: מתן חדד

"העסקה הטורקית-ישראלית היא שערורייה, ועלבון לפלסטין, לעזה ולדמם של הפעילים הטורקים" – כך כתב היום (שני) העיתונאי והפובליציסט הפלסטיני רפעאת אל-עריר, תושב רצועת עזה. בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, הוא הגדיר את הסכם הפיוס שהוכרז בין ישראל לטורקיה "הסכם הבושה".

העיתונאי עומאר גרייב הוסיף: "הסרת המצור מעל עזה, משמעה חופש תנועה, לא עוד מזון וסיוע. זה כל כך קשה להבין?". זאת, בהתייחסות להתחייבות הטורקית להעביר סיוע נוסף לרצועת עזה במסגרת ההסכם עם ישראל, שישאיר את השליטה על גבולותיה הקרקעיים והימיים של הרצועה במצב הנוכחי.

עוד בוואלה! NEWS:
חמאס עם הגב לקיר: ההשלכות של הסכם הפיוס עם טורקיה
ח"כ זועבי: "ההסכם יביא להקלה בעזה, אך מיליונים יישארו במצור"
הסכם הפיוס עם טורקיה: כשנתניהו הסביר לציבור למה לומר כן

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נועד עם בכיר חמאס חאלד משעל באיסטנבול, 19 בדצמבר 2015. AP
"היחסים שלנו לא יושפעו מההסכם". משעל וארדואן/AP

לדבריו, "זה לא מתקבל על הדעת לדבר בכזאת קלילות על המצור בעזה, ולהגיד שהוא הוסר ברובו, כשהוא עדיין משפיע על חייהם של שני מיליון בני אדם". ג'אסם א-שווא, מתרגם תושב העיר עזה, כתב בטוויטר: "אנחנו רוצים את הסרת המצור, לא את הצדקה שלך, ארדואן, אתה יכול לשמור אותה!".

בכיר בחמאס מסר לסוכנות הידיעות הסיניות "שינוואה" כי הנהגת הארגון גם היא מתנגדת להסכם, מכיוון שהוא אינו יביא להסרת המצור, הנמשך זה כעשור. עם זאת, הוא הבהיר כי "היחסים שלנו עם טורקיה אסטרטגיים, ולא יושפעו מההסכם". זאת, לאחר שבסוף השבוע נפגש ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן באיסטנבול, במסגרת המגעים לסגירת ההסכם.

בהודעה רשמית שפרסם הערב ארגון חמאס ברצועת עזה, הוא הודה לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על "עמדתה של טורקיה ועל המאמצים הרשמיים והעממיים לסייע לתושבי עזה ולהקל על המצור". כמו כן, נמסר כי "אנו מצפים להמשך תפקידה של טורקיה בתמיכה בסוגייה הפלסטינית ובסיום המצור, ולהפעלת לחץ על היישות הציונית להפסיק את תוקפנותה". ההודעה לא מציינת במפורש את הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה, שהוכרז היום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
4.	ילד פלסטיני נתלה על הגדר במעבר רפיח בהמתנה לבני משפחתו, לאחר פתיחת המעבר לראשונה זה שלושה חודשים, 12 במאי 2016. רויטרס
ייפתח למשך ארבעה ימים. מעבר רפיח, בחודש שעבר/רויטרס

בתוך כך, הרשויות במצרים הכריזו היום כי מעבר רפיח בדרומה של רצועת עזה ייפתח ביום רביעי למשך ארבעה ימים, לכניסה וליציאה מהרצועה. לדברי מקורות פלסטיניים, הם קיבלו על כך הודעה מהצד המצרי, זמן קצר לאחר ההכרזה על הסכם הפיוס הישראלי-טורקי. המעבר נפתח לאחרונה בתחילת החודש, לרגל תחילת חודש רמדאן, אז יצאו כ-3,000 פלסטינים מעזה.

"כל מאמץ טורקי ברצועת עזה חייב לעבור דרך הממשלה הפלסטינית"

מוקדם יותר היום, אמר שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי כי "כל מאמץ טורקי ברצועת עזה חייב לעבור דרך הממשלה הפלסטינית". שר החוץ אישר כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוחח אמש עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, ואמר לו כי הוא "מצפה לתיאום מלא עם הממשלה הפלסטינית" בכל הנוגע להקלת המצור.

בריאיון לתחנת הרדיו "קול פלסטין", הצהיר אל-מאלכי כי "אנו רואים את ההחלטה על הסכם הפיוס כצעד בין שתי מדינות ריבוניות, ואין לנו כוונה להתערב בעניינים מסוג זה. אנו מברכים על המאמצים הטורקיים בעניין רצועת עזה, ועל פרוייקטי הבנייה הטורקיים ברצועה".

ראש ממשלת טורקיה בינאלי ילדירים פונה לתקשורת באנקרה, טורקיה. רויטרס
"מברכים על המאמצים הטורקיים בעניין רצועת עזה". יילדרים, היום/רויטרס

בשבוע שעבר דווח בעיתון הטורקי "הורייט" כי ישראל הסכימה לאשר הקמת בית חולים במימון טורקי ברצועה, והתחייבה שלא למנוע העברת ציוד רפואי ואנשי צוות מטורקיה. במקביל, דווח כי טורקיה וגרמניה יקימו במשותף תחנת כוח בעזה, וטורקיה תקים מתקן להתפלת מי ים. כל הסיוע הטורקי יגיע לרצועת עזה לאחר שיעבור ביקורת בנמל אשדוד.

בנאומו היום, שבו הכריז על הסכם הפיוס, הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הסגר על עזה יישמר". נתניהו פירט בנאומו על תנאי ההסכם ואמר כי "ההסכם מדבר גם על שמירת הסדר הביטחוני מול רצועת עזה. לא הייתי מוכן להתפשר על הסעיף הזה והוא נשאר כפי שהוא. נאפשר לאוניות להגיע לנמל אשדוד ולפרוק שם מטענים הומניטריים לרצועה".

נתניהו הסביר כי ההסכם נועד גם לתאם את שיפור תנאי האזרחים ברצועת עזה בהתאם לשיקולי הביטחון. "זהו אינטרס של ישראל. אין מספיק מים בעזה, האקוויפרים מזדהמים וכשזה קורה זה עובר גם למי התהום שלנו ולכן זה אינטרס ישראלי. חשמל – כשאין מספיק חשמל מתעוררות בעיות סניטציה וכשיש מגיפות הן לא נעצרות בגדרות. על כן אנו מאפשרים את הטיפול בכך. טורקיה תוכל לסייע בעניין הזה כמו מדינות אחרות".

הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם. עיבוד, עיבוד תמונה
הפיוס עם טורקיה - עיקרי ההסכם/עיבוד תמונה, עיבוד

במקביל, באנקרה, אמר ראש הממשלה בינאלי יילדרים בנאומו כי "ההסכם נוגע גם למצור על עזה". הוא הוסיף כי במסגרת ההסכם ספינת משא ראשונה ועליה 10,000 טונות של ציוד סיוע הומניטרי יישלח לנמל אשדוד ביום שישי הקרוב. לדבריו, בשלב הראשון של הסכם הפיוס עם ישראל הוא יתמקד קודם בהשבת הקשרים הדיפלומטיים בין שתי המדינות ונורמליזציה ביחסים ביניהן. כלומר, בשלב מאוחר יותר יעסקו שני הצדדים בשיתוף פעולה בענף הגז.

במסגרת ההסכם, ישראל תפצה את טורקיה בכ-20 מיליון דולר על תקרית משט המרמרה, שבמהלכה נהרגו מירי צה"ל עשרה פעילים טורקים בארגון אסלאמיסטי שארגן משט לרצועה. בתגובה, טורקיה תחוקק חוק שימנע הגשת תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל שהיו קשורים למבצע ההוא. בנוסף לכך, ישראל תבצע הקלה מסוימת במצור על עזה, בכך שתאפשר לטורקיה להעביר סחורות רבות לתחומי הרצועה דרך נמל אשדוד. טורקיה, מצדה, תגביל במידת מה את פעילות חמאס בתחומיה - הארגון הפלסטיני יוכל להמשיך לפעול על אדמתה, אך ייאסר על פעיליו לארגן פעולות טרור נגד ישראל משטח טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully