וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה רעידות אדמה: "קשה לחזות איך יראה רעש עוצמתי בישראל"

24.8.2016 / 12:08

ד"ר יריב חמיאל מהמכון הגיאולוגי הסביר לאולפן וואלה! NEWS כי לאזור הרעש באיטליה מאפיינים גיאוגרפיים ובנייה עתיקה המגבירים את ההרס. לדבריו, מערכת להתרעה מאסונות דומים נמצאת בפיתוח

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

מיקומה של רעידת האדמה באיטליה והיות האזור רווי מבנים עתיקים הגבירו את ממדי ההרס וכמות ההרוגים – כך הסביר היום (רביעי) ד"ר יריב חמיאל מהמכון הגיאולוגי בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. לדבריו, רעידת האדמה, שגבתה את חייהם של עשרות בני אדם, התרחשה באזור האפנינים, שבו עמקים צרים ועמוקים המגבירים את הרעש – מה שמוביל להרס רב.

חמיאל הסביר כי האזור שבו אירע הרעש הלילה מרוחק כ-40 קילומטרים מאזור לקווילה, שנפגע בעוצמה דומה ב-2009. "גם שם הרים ועמקים צרים וגם שם חווים את אותו סיפור. עבדנו יחד עם המכון הגיאלוגי האיטלקי ב-2009 וסייענו להם", סיפר והרחיב: "מבחינה טקטונית, זה אזור של מפגש בין הלוח האפריקני והלוח האירואסי, האירופי. איטליה יושבת באזור המפגש שגרם להרמה של הרי האלפים".

עוד בוואלה! NEWS:
עיירות באיטליה חרבו והלכודים בסכנה: "קולות בוקעים מההריסות"
חשד לפיגוע באוסטרליה: תיירת נרצחה; התוקף צעק "אללה אכבר"
טורקיה פולשת לסוריה: "טנקים חצו את הגבול במבצע נגד דאעש"

נזקי רעידת האדמה במחוז רייאטי שבאיטליה. 24 באוגוסט 2016. AP
ההריסות במחוז ריאטי שבאיטליה, הבוקר/AP

לדבריו, לא ניתן לחזות מראש רעידות אדמה משום שחוקרים יודעים לומר בכלליות היכן הן יתרחשו, אך הבעיה העיקרית היא לנבא את העיתוי. "המכון הגיאולוגי, יחד עם המכון הגיאופיזי, עובדים לילות כימים במטרה להקים מערכת התרעה קצרת מועד ועובדים על זה עם אוניברסיטת ברקלי שבארצות הברית. קיימנו ועדה בינלאומית שכללה חוקרים מארצות הברית, איטליה ושווייץ, ואנחנו בקשר עם יפן בנושא", הסביר.

"השלב הראשון הוא להקים רשת התרעה שתקלוט את הגלים של רעידות אדמה בצורה הכי מהירה וטובה", הרחיב. "המערכת תיתן התרעה של 20 שניות, אם אתה יושב בערים רחוקות מהרעש. אם מדובר על מערכת שתתוקן במוקד הרעידה, ההתרעה תהיה לאחר זמן רב יותר. זו מערכת שדומה למערכת שמתריעה מפני טילים".

חמיאל טען כי קשה לחזות כיצד יראה רעש בעוצמה כזו בישראל, שידעה בעבר שתי רעידות אדמה גדולות בצפון ים המלח ובצפת. "רעידת האדמה בצפון ים המלח דומה בעצמתה מאוד למה שהיה עכשיו באיטליה. כמות ההרוגים תלויה באיכות הבניה וגורמים מהסוג הזה", הסביר. "אם האזרחים ינהגו לפי ההנחיות שפרסם בזמנו פיקוד העורף, אני חושב שניתן יהיה להקטין את מספר הפצועים וההרוגים. תקן הבנייה שנהוג היום בישראל הוא טוב".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
נזקי רעידת האדמה במחוז רייאטי שבאיטליה. 24 באוגוסט 2016. רויטרס
מאפייני הבנייה באזור גורמים להרס רב יותר. איטליה, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully